Inlägg från: Soffeli |Visa alla inlägg
  • Soffeli

Problem med sköldkörteln? Del 10

Muslimah skrev 2008-09-12 14:23:04 följande:
    Det verkar som om min T4 var helt normal, det var nog min TSH som var låg. (Det verkar som om det bara var den hon nämnde). Barnmorskan nämnde att jag förra året (när jag tog blodprov) hade 1,2 (tror alltså det var TSH det gällde). Nu var det 0,1 eller 0,2 och hon sa att det var lågt. Så hon sa att det ville ha ett nytt blodprov. Men hon sa också att det kan bero på en infektion och det kan ju visserligen stämma, eftersom jag har varit sjuk i snart en veckas tid nu (sedan blodprovet togs, typ). Vet ej! Hon verkade inte så kunnig faktiskt.
    Det var bara det hon sa. Nån som vet? Tack för svaret i af.
    Och du har ju jättelågt TSH. Då kan det typiskt vara en inflammation i sköldkörteln så att den börjar producera för mycket T4. Det brukar till slut leda till en underfunktion. Men vad man gör innan dess vet jag inte.

Däremot har jag hört att det är väldigt vanligt under graviditeter att mamman får förhöjda T4-värden. Gärna i samband med starkt illamående. Jag tror inte de brukar göra något åt det, utan det går tillbaka av sig själv.

Se sista meningen ang låga nivåer - TSH. www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/illamaende/orsaker
  • Soffeli

Tilde å Nova skrev 2008-09-16 12:12:01 följande:

Hej på er!En sån här tråd har jag letat efter med ljus och lykta!Skönt att få "känna igen sig" bland några andra.. Jag fick veta när min yngsta dotter var ungefär ett halvår att jag har hypotyreos..Man brukar ju vara trött nån/några månader efter förlossningen, vilket inte är så konstigt, det är ju en rätt tuff grej som kroppen går igenom, både psykiskt och fysiskt, vilket tar på krafterna, men man börjar ju piggna till litegrann och komma tillbaks till sitt normala jag efter några veckor.. Det gjorde aldrig jag efter Nova, och jag undrade verkligen varför..jag gick runt och kände mig som en zombie rent ut sagt..kunde ha sovit 9 timmar men ändå ha känslan "näe jag vill bara gå å lägga mig och sova igen" när man satt vid frukostbordet..Av en slump (?) så ville min läkare ta lite blodprover på mig när jag var där för att kolla blodtrycket (som jag också äter medicin för), och när dom proverna kom visade det sig vad som var felet.. Jag håller just nu på och försöka hitta rätt dos, är nu inne på 100 mg då jag vid senaste provtagningen hade ett STSH-värde på 7.0
    Ja, det kan ta tid. JAg har snart haft levaxin i 1 år och är inte helt inställd. Men det har svajat lite. Var nere i TSH 0,77 med 75ug, men som sedan gick upp till 2,6. Men ökad dos till 100 ug fick jag för hög hjärtrytm och fick gå ner igen ett tag. Nu är jag uppe på 100 igen o hoppas att det funkar denna gång. Inte helt lätt att balansera.
    + att de verkliga effekterna = hur man mår kan dröja även efter att man är rätt inställd.
  • Soffeli
    Pernilla3 skrev 2008-09-22 10:45:17 följande:
    Hej!nu är jag ytterst förvirrad. Jag ringde mvc idag och frågade exakt vad som stod till med min sköldkörtel. Nu fick jag till svar att det var överfunktion jag hade. Lätt sa hon, men hon fick inte tag i mina provsvar. Läkaren hade skrivit att de skulle ta om proverna och utöka med trak och vid fortfarande förhöjda värden skulle de skicka remiss till medicinkliniken.Då kan det väl inte varit tsh som låg högt? vad kan då ha legat på 7,2?Är verkligen ledsen nu, sa till bm hur jag mådde att jag är så trött och orkeslös, humörsvängningar mm. Men hon sa bara det är ju inte så konstigt du har ju 2 små barn. men saken är den att jag är sjukskriven för magkatarr och min sambo är pappaledig.någon som vet vad lätt överfunktion innebär då?
    Hej!
    Ser att du har problem med Bm.
    Jag tycker inte det verkar som att din bm vet vad hon talar om.
    Jag tror även att det är just underfunktion du har och att det är TSH som är 7,2. TSH är för högt vilket tyder på att din kropp inte kan tillverka tillräckligt med T4 -det viktiga hormonet.

Är det T4 som är 7,2 är det också underfunktion för det är för lågt.

Du har inga jätteavvikelser men ska ändå behandlas. Om vi tolkar värdet rätt vill säga. Din bm säger överfunktion och det gör i alla fall mig förvirrad.

Hennes kommentar om 2 små barn är typisk! Vi läser liknande regelbundet här då många har liknande upplevelser.

Mitt tips är att låta någon annan sköta detta för dig medan du är gravid. Låt en gynekolog vara ansvarig för provtagningar, eller en privatläkare - medicin/invärtes. Beställ tid idag! (fast det hade du kanske redan?)
    Och se till att få provsvaren från din förra provtagning med dig. En läkare med rätt kunskap ger dig behandling innan du tagit dagens prover. Om rätt tolkat skriver han/hon då ut levaxin till dig som du kan börja ta med en gång.

lycka till!
  • Soffeli

Chippan: Det var konstiga värden.. Det låter som en egen variant av labvärden. TSH 60 är i mina ögon jättehögt! Du får nog ta och skriva ut någon sida från nätet (vilken som helst) och visa upp för dem. De verkar ju vara helt ute och cyklar. Eller?

väntar i kina-kön:
    De flesta börjar nog på 25.. tror du ska ringa direkt. Det är säkert ingen fara med dig, men det är ju onödigt att stressa kroppen om de inte behövs. Bättre att öka dosen långsamt.
    Fast jag har hört flera nu som blivit gravida och har fått en dos på 100 microgram direkt när hypotyreosen uppdagats - för fostrets skull. Det tyder ju på att det inte är farligt för dig i alla fall.
    Men huvudvärken är inte bra. Den kan bla bero på ökad hjärtrytm men också på att du svettas mer nu med högre ämnesomsättning. Drick mycket!

Och en sak till. Förhöjda kolesterolvärden hör också ihop med vår sjukdom. Även jag hade förhöjda kolesterolvärden men fick ingen medicin mot det då återställdes efter ett tag med levaxinet. Då låg värden på gränsen till över normalvärdena.
    Tänkte bara på att du kanske inte behöver den medicinen längre, beroende på hur höga dina värden är och annat. Kolla med din läkare.

• Soffeli

Trubbsla.
    nej, jag äter bara levaxin.
    Vad är metformid för nåt. Vet du hur det verkar?

• Soffeli
    3fraimsdotter skrev 2008-10-01 10:33:01 följande:
    Svar på #635Men hur känner du dig? Har du Hypersymtom? Att ligga så lågt på TSH brukar ge det nämligen. Oberoende av vad du har så ligger du ju utanför referensvärdet, så mår du inte bra så är det inte heller bra.Jag har aldrig lyckats komma så lågt så jag vet inte om jag slår över i Hyper om jag kommer ner så lågt t ex. Å andra sidan så mår jag som bäst när jag får ligga åtminstone väldigt nära den nedre gränsen för referensvärdet.
    Enligt min endokrinolog kan det mycket väl vara så att man kan ligga väldigt lågt i TSH, om man mår bra av det vill säga. Referensvärdena är gjorda för personer som inte äter medicin. Det är bra riktvärden, men sträcker sig över ett stort spann.
    Han säger även att det är väldigt individuellt var i detta spann varje person ska ligga då vi ligger olika i vårt naturliga läge. Det hade varit till god hjälp om man mätt upp sina värden innan man blev sjuk för att ha ett riktigt mål för sig själv.
    Jag vet inte själv var jag mår bäst, men vet att jag mår ok när tsh är kring 1, men då får jag ett riktigt högt T4, så mycket lägre i TSH bör jag nog inte ligga.
  • Soffeli

Fler o fler verkar få ordning på sina värden.. Bra!

Själv vet jag inte riktigt var jag ligger just nu. Hade för hög puls ett tag och därför sänktes min levaxindos under en månad ungefär till en dos som återigen gav för hög TSH (3,5).

För ca 1,5 månad sedan ökades dosen återigen och denna gången känns det inte som att pulsen är alltför hög i alla fall fast det är samma dosering som då pulsen gick upp, så jag hoppas på att ha hittat rätt dos levaxin nu (100ug) och att kroppen har vant sig vid denna dos.

Inte helt lättinställt det här. Åtminstone inte för mig. Har fler av er haft det svårinställt när ni närmar er rätt värden.

• Soffeli

Bra Nufsan!
    Det är förresten sant. Man börjar bli rättså duktig på att känna om man är rätt inställd eller inte.
    FAST, ibland blir jag förvirrad och tycker att jag har både hyper och hyposymtom samtidigt. Det har iofs varit ganska nära då de har höjt min dos så det kanske är naturligt.

• Soffeli

3framimsdotter:
    jag tycker så synd om dig!! Det är så otroligt sant att en olycka sällan kommer ensam - och kanske har det ibland att göra med en trasig karma, som du skriver.
    JAg kan bara jämföra med vårt år 2008 som jag tycker har varit jättejobbigt, och då är det inte jämförbart med ert, då ni båda kämpat med sjukdom - och dessutom är det cancer din sambo har. Mår han bättre nu?

Vi har gift oss i år, men annars har det varit mycket kamp. Först o främst med hypon. Sedan oroade vi oss länge för ett biljud på vår dotters hjärta som läkarna först reagerade starkt på men som visade sig vara ett normalt hjärtljud fast jättetydligt - men oj vad långa månaderna var innan hon kollades, jag var så ledsen då. Sedan fick vi missfall samtidigt som dottern drabbades av borrelia. Då började orken tryta hos mig också så jag känner igen mig i dina känslor. Dottern blev iaf helt återställd och hon gör livet så mkt ljusare än det vore annars. Däremot blev vi vettskrämda återigen när hon fick en jätteallergireaktion på kräftor. Det ordnade sig också efter akutenbesök o annat. Och även om jag forfarande inte har perfekta t4/tsh-värden, så verkar det gå mot bättre tider.. Fast man vågar ju inte helt tro det när alla möjliga "olyckor" har avlöst varandra under en längre tid. Jag känner ändå att jag har kommit ut "på andra sidan" och är mkt gladare. Jag hoppas så att det får bli så för dig också. För oss allihop som kämpar med hypo/hyper och annat.

• Soffeli

.. ja, tänk vad allt kan hända på nästan en o samma gång. Helt otroligt! Fast på ett sätt är det väl lika bra att ta det jobbiga på en gång.. så länge det är hanterbart vill säga, och sedan få lite lugnare tider, förhoppningsvis.
    För oss blev det mycket på väldigt kort tid, men det är nog jobbigare om det sprider ut sig på alltför många månader kan jag tänka mig. 3fraimsdotter verkar ju inte ha sett slutet riktigt ännu, med tanke på inflammationen och annat. Snart måste det väl bara vända och bli lugnare.

Ha en skön helg allihop!

• Soffeli

Pucko Buffy skrev 2008-10-07 09:46:25 följande:

väntar i Kina kön skrev 2008-10-06 19:43:07 följande:
    Ingen fara det är lätt hänt och som de flesta här i tråden vet så blir man lätt lite "virrig" av att ha problem med ssk, det hör liksom till sjukdomen. Jag tycker du ska ringa din vc igen och fråga dem om dina värden. Får du inga ordentliga svar ring din närmsta endokrinmottagning och fråga alt begär en telefontid.
    Ha ha.. när man tänker på det kan man undra över hur vi kan hålla en normal konversation igång, där alla i stor sett har sk "fog brain" pga sköldkörtelproblem, tappar ord, glömmer osv osv...
    Läser vi igenom det hela när alla väl blivit inställda på rätt medicin kanske vi får oss ett rejält skratt
    Nä, så illa är det förstås inte... (men lite sanning ligger det i det - det är jätteskönt (!!) att kunna diskutera med er som verkligen har förståelse för sjukdomen).
  • Soffeli

Hej alla nya! Det här är en bra tråd, där vi försöker hjälpa varandra med hjälp av våra olika erfarenheter och kunskaper! Jag har haft jättemycket hjälp av denna tråd.

Baloomika.
    Jag känner igen det du beskriver. Jag hade liknande symptom när jag åt 100ug förra gången. De sänkte till 75 per dag och då fick jag för högt TSH igen. Därför tror jag på att sänka dosen lite mer försiktigt som de gjort med dig.
    Kroppen behöver tid att anpassa sig till ny dosering.

Det känns ändå som att du har alltför mycket symptom för att bara låta saken bero... Du kanske ska pröva 75ug per dag istället..??? JAg skulle nog tala med din läkare/ alt sänka dosen själv. Sådär ska man inte må. Kan det vara så att du är väldigt känslig mot dosförändringar? Dina symptom tyder iaf mest på hyper.. alltså överdosering och ett nästan förgiftat tillstånd - då ska man nog till o med hoppa över levaxin någon dag. Men detta är bara nåt jag läst. Ring din läkare...

Läs kapitel 4.7 här
    www.lakemedelsverket.se/upload/SPC_PIL/Pdf/humspc/Levaxin%20tablet.pdf

• Soffeli

smultron smulan skrev 2008-10-08 09:07:18 följande:

Strunta i mig! Lyssna på Soffeli i stället!!!!!!!
    Nå.. jag vet ju inget jag heller.. egentligen. Som sagt, kolla med din läkare men läs också länken om överdosering eller för snabb dosökning som jag lade in ovan...
    Jag har ingen aning om dina hypersymptom kommer lugna sig när du haft den lägre medicineringen ett tag. Men du skriver att det till och med blivit värre, vilket tyder på att du kanske behöver sänka mer.

Jag fick själv hypotyreos efter mitt barns födelse, och då kan det försvinna med tiden. Min läkare hade denna teori för mig, men så är inte fallet med mig - jag får behålla min hypotyreos verkar det som.

Om det är inflammation i sköldkörteln efter förlossning som lett till din hypotyreos, kan den alltså återställas till det normala och du kanske inte behöver medicineras alls längre. Se nästa bifogade länk och avsnittet Postpartumtyreoidit. Men det är ändå inte bra att sänka doseringen för snabbt enligt bla min läkare - kroppen måste få anpassa sig.

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
  • Soffeli

TSH målvärde vid graviditet, tyroxinsubsituerde (levaxin): 0.5-2
    TSH målvärde vid graviditet om man är frisk:0.5-2.5
    enligt länk :
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Ölger, jag tror därför du bör kontakta en annan läkare om den du har nu inte hjälper dig. Du har inga superförhöjda värden, men ett förhöjt tsh kan tyda på att du är på väg att få allt mindre t4 i din kropp vilket är viktigt för fostret. Så det borde väl var bäst att reglera det med en gång? Men kolla med din läkare och sedan med en till om denne ger tveksamma besked.

• Soffeli

mammastitch: ämnesomsättningen kan förändras av många olika anledningar. En är att du kan ha en variant av sjukdomen där den till och med försvinner helt så småningom och du klarar dig utan medicin. Det verkar vara läge att ta ett blodprov för dig igen och kolla värdena. (Påminner om Baloomikas problem ovan)

• Soffeli

Ögon som ser stirriga ut är väl typiskt för hyper.. medan vi med hypo har svullna ögon. Jag gick till läkaren först när jag påsarna under ögonen som aldrig försvann inte för att jag var trött och inte hade varken fysisk eller psykisk ork. Men förändras utseendet blir det så påtagligt, trötthet är så lätt att bortförklara.

• Soffeli

Grattis Mama Bean! Ja, jag skulle nog också ringt läkaren så att de följer upp ordentlig!
    Kul!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10