Pernilla3 skrev 2008-09-22 10:45:17 följande:
Hej!nu är jag ytterst förvirrad. Jag ringde mvc idag och frågade exakt vad som stod till med min sköldkörtel. Nu fick jag till svar att det var överfunktion jag hade. Lätt sa hon, men hon fick inte tag i mina provsvar. Läkaren hade skrivit att de skulle ta om proverna och utöka med trak och vid fortfarande förhöjda värden skulle de skicka remiss till medicinkliniken.Då kan det väl inte varit tsh som låg högt? vad kan då ha legat på 7,2?Är verkligen ledsen nu, sa till bm hur jag mådde att jag är så trött och orkeslös, humörsvängningar mm. Men hon sa bara det är ju inte så konstigt du har ju 2 små barn. men saken är den att jag är sjukskriven för magkatarr och min sambo är pappaledig.någon som vet vad lätt överfunktion innebär då?
Hej!
Ser att du har problem med Bm.
Jag tycker inte det verkar som att din bm vet vad hon talar om.
Jag tror även att det är just underfunktion du har och att det är TSH som är 7,2. TSH är för högt vilket tyder på att din kropp inte kan tillverka tillräckligt med T4 -det viktiga hormonet.
Är det T4 som är 7,2 är det också underfunktion för det är för lågt.
Du har inga jätteavvikelser men ska ändå behandlas. Om vi tolkar värdet rätt vill säga. Din bm säger överfunktion och det gör i alla fall mig förvirrad.
Hennes kommentar om 2 små barn är typisk! Vi läser liknande regelbundet här då många har liknande upplevelser.
Mitt tips är att låta någon annan sköta detta för dig medan du är gravid. Låt en gynekolog vara ansvarig för provtagningar, eller en privatläkare - medicin/invärtes. Beställ tid idag! (fast det hade du kanske redan?)
Och se till att få provsvaren från din förra provtagning med dig. En läkare med rätt kunskap ger dig behandling innan du tagit dagens prover. Om rätt tolkat skriver han/hon då ut levaxin till dig som du kan börja ta med en gång.
lycka till!