• Nufsan

Problem med sköldkörteln? Del 10

NinnaBus skrev 2008-09-14 22:08:08 följande:
    Mupp sida, gick inte nu heller.Det jag ville ha fram med värdena var att de sen april har varit fel utan att läkaren reagerat...TSH värdena har helt plötsligt börjat dra iväg...April 5,4Maj 5,0Juni 6,6Juli 8,4Han säger att mina värden är normala...Är det normalt om man har hyper att på ett halvår gå från ej mätbara värden till att plötsligt ligga en bra bit över normalvärdena? Bara undrar...Han är överläkare på medicin...
    Äter du Levaxin? För det låter som att du i sånt fall ska sänka dosen. Om ni har ref.värde 0.2 - 4.0 vill säga!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan

Snälla jag tror jag blir galen snart!

Har pratat med min vc och fick inte reda på ngr provsvar, förutom att hon sa att mitt TSH var för lågt och att mina T4 och T3 värden var normala.

Vad innebär det?? Vad händer om jag sänker mitt levaxin? Blir inte mitt T4 sämre då?

T4 har från det att mina värden var normala sjunkit lite varje gång, så vad det ligger på nu vet jag inte.. Mitt TSH har också sjunkit lite varje gång... tycker ju att Det borde vara så att om TSH sjunker borde inte mitt T4 öka då?? Eller är jag ute och cyklar!

Hoppas ngn är mer kunnig än mig!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan
    blombukett skrev 2008-09-16 09:53:09 följande:
    Hej på er, jag har inte varit hemma på ett tag och inte kunnat läsa inlägg de senaste veckorna. Den 26 aug opererade jag bort gallan, en titthålsoperation där man brukar få komma hem dagen efter. Men jag drabbades av flera svåra komplikationer och har legat på sjukhus i 2,5 vecka. Jag hade blödningar i buken och läckage av galla bla, jag har varit jättesjuk. I fredags blev jag utskriven och det är så skönt att vara hemma. Men jag är helt körd i botten, både till kropp och psyke.Det var en månad sen som jag höjde levaxindosen från 150 till 200, men TSH har inte ändrats något, det ligger fortfarande på 13. Jag har ett läkarbesök på endokrinmottagningen nästa vecka men jag känner att jag inte kan vänta så länge. Man behöver inte vara läkare för att förstå att jag måste höja levaxindosen. Jag har ringt till endokrinmottagningen och vädjat om att en läkare ska titta på mina prover nu. I det läget som jag är nu behöver jag all hjälp jag kan få för att jag ska kunna återhämta mig från sviterna efter operationen som gick fel. Jag är sjukskriven i 3 veckor och ett dåligt TSH-värde hjälper inte mig att tillfriskna, tvärtom - och det sa jag till dem. Som om det här inte räckte så fick jag veta värdet på TRAK som jag tog för 4 veckor sen. Jag har inte vågat fråga förut för jag var rädd att bli jätteledsen om det inte hade gått ner så mycket, men nu när jag pratade med endokrinavdelningen så frågade jag ändå. Jag blev chockad och jätteledsen för det HAR GÅTT UPP!!! Innan operationen hade jag trak på 12, nu är det 18. Kära ni, jag vet inte vad jag ska ta mig till?!!! Det blir bara värre och värre, eländet tar aldrig slut. Jag känner mig så rädd och ledsen och förtvivlad. Jag längtar så enormt mycket efter ett till barn, och nu verkar allt så mörkt. Många kramar från mig
    Usch jag lider med dig!!! Är du hyper?
    Förstår att du är helt slut... det är man ju bara av att vara sjuk i sköldkörteln men dina galla besvär och komplikationer skulle ju ta kol på vem som helst!

Hoppas du får hjälp, tyvärr är jag inte hemma på hyper, då jag tror man mäter TRAK där.

Kramar!
  • Nufsan
    Tilde å Nova skrev 2008-09-16 12:12:01 följande:
    Hej på er!En sån här tråd har jag letat efter med ljus och lykta!Skönt att få "känna igen sig" bland några andra.. Jag fick veta när min yngsta dotter var ungefär ett halvår att jag har hypotyreos..Man brukar ju vara trött nån/några månader efter förlossningen, vilket inte är så konstigt, det är ju en rätt tuff grej som kroppen går igenom, både psykiskt och fysiskt, vilket tar på krafterna, men man börjar ju piggna till litegrann och komma tillbaks till sitt normala jag efter några veckor.. Det gjorde aldrig jag efter Nova, och jag undrade verkligen varför..jag gick runt och kände mig som en zombie rent ut sagt..kunde ha sovit 9 timmar men ändå ha känslan "näe jag vill bara gå å lägga mig och sova igen" när man satt vid frukostbordet..Av en slump (?) så ville min läkare ta lite blodprover på mig när jag var där för att kolla blodtrycket (som jag också äter medicin för), och när dom proverna kom visade det sig vad som var felet.. Jag håller just nu på och försöka hitta rätt dos, är nu inne på 100 mg då jag vid senaste provtagningen hade ett STSH-värde på 7.0
    Det kan ta tid att ställa in värdena!

Själv hade jag 96 i TSH när jag väl tog mig till läkaren! Ändå kom jag relativt snabbt ner till normala värden, men trots det så mår jag inte bra!

Hoppas du hamnar rätt snart!
  • Nufsan
    Tilde å Nova skrev 2008-09-16 12:20:08 följande:
    96? Eller 9.6? Högt i vilket fall..Jo, jag ska tillbaks om ca 4 veckor (har ätit den dosen i 2 veckor nu) och kolla mig igen så får vi väl se om det sjunkit något..Börjar känna mig lite lite piggare för varje dag nu dock, eller så e de bara en placeboeffekt.. Men ni andra som håller på att "leta" rätt dos, har ni också känt att först när ni börjat med den högre dosen så är ni sådär trötta å sega som ni var när ni åt den lägre (inte så konstigt, det tar ju tydligen några veckor innan det börjar verka?) och sen när det gått några veckor så blir det som en topp och man mår jättebra, är jättenergisk och allt sånt, och sedan känner man hur det dalar igen..?
    Det ta upp till 6-8 veckor innan man har rätt resultat efter att du ätit samma dos så länge.

Jag hade 96 och jag var nog mer som en levande zombie

Att du känner att du går upp och ner beror nog på att dina värden inte stabiliserats.
  • Nufsan

Hej tjejer!

Ville bara berätta att imorgon natt åker jag tillsammans med en kompis till Rhodos för att få vila upp mig! Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka min ork och lust till att leva efter en vecka i för hoppningsvis sol och värme!

Sköt om er alla!

• Nufsan

Tack PB Ska göra mitt bästa!

Här går jag inte ner ett gram trots bra värden! Förstår ingenting och är allmänt deprimerad av det!

• Nufsan

Hej Husmusen!

Så otroligt jobbigt att du mår så dåligt! Jag hade kontaktat min husläkare och krävt att tillfälligt få bli sjukskriven, kanske för 1 månad, så din man kan vara hemma och hjälpa dig med sonen!

Jag insjuknade i hypo i våras och hade då ett TSH på 96, jag blev sjukskriven och var sjukskriven i 2 ½ månad och min man var hemma och hade hand om våran dotter! Jag orkade knappt bära henne ens för ett par minuter! Jag hade liknande symtom som du förutom att jag inte svimmade.

Sen en tid tillbaka är jag också extremt yr och känner flera gånger per dag hur det svartnar för ögonen men jag svimmar inte! Har kollat mina värden och dom ligger bra till så jag vet inte vad som gör mig så yr!?!

Underfunktion och överproduktion kan ställa till med så mkt och alla organen i kroppen påverkas mer eller mindre! Mer än vad jag nånsin kunde föreställa mig!

Sköt om dig!

Kram

• Nufsan
    felisa skrev 2008-09-20 16:06:07 följande:
    Hej hej allihopHar redan frågat om detta i en annan tråd, men tänker passa på även här då det verkar finnas många kunniga Jag äter levaxin för underfunktion. Mina senaste värden visade tsh 0,06 och t4 15. Min läkare vill då att jag ska sänka levaxindosen lite från 50 mg/dag till 50 mg/4 dagar och 25 resterande tre. Min syster äter även hon levaxin för underfunktion. Hennes värden var sist tsh 0,04 och t4 16. Hennes läkare tyckter att hennes värden är jättebra och att hon ska fortsätta med sin dos på 100 mg/dag.Behöver jag verkligen sänka min dos? Känner att jag mår bra nu och orkar inte börja strula med olika doser...Konstigt detta att läkare kan göra så olika bedömningar..
    Om jag hade mått bra så hade jag inte ändrat dosen! Hade jag däremot känt av hyper symtom så hade jag sänkt som läkaren rekommenderade!
  • Nufsan
    Knoddis skrev 2008-09-20 19:46:06 följande:
    Usch, man blir verkligen mörkrädd när man läser om allas erfarenheter av olika läkare och utebliven vård... Fy f-n! trodde inte att det förekom så pass ofta i Sverige. Själv mår jag superkonstigt. Tror att jag börjar gå från överproduktion till underproduktion av sköldkörteln. Är nästan konstant yr och mår allmänt konstigt. Har börjat på vikt väktana men ist för att gå ned har jag gått upp...??? =( Detta trots att jag följt deras program till punkt och pricka. Ja, livet är då inte lätt alla gånger...Hoppas Ni har en bra helg allesammans!
    Så är det för mig med och alla jag har pratat med säger att kroppen går in i självförsvar och tror att man svälter och då gör den allt för att ta reda på det vi väl får i oss... Så j-la tråkigt, men jag hoppas att det tids nog vänder både för dig och mig!!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10