• annne

Problem med sköldkörteln? Del 10

smultron smulan & am zandra:

Ja, jag har skrivit här i tråden förut att jag inte fick Levaxin först utan skulle vänta, men ingen läkare ringde.. Till slut fick jag tag på en som sa att jag ska äta Levaxin (skulle gjort för "länge sen".) Så det gör jag nu, men har inte tagit prover efter det. Därav att T4 sjunkit från 19,1 till 8,2 på 5 veckor. Åt bara Thacapzol. Hoppas att nästa prov blir bättre.

Att jag hade 0,01 i TSH, var det superdåligt eller?

• annne

Mitt värde stod på 0,01 i 4 veckor, men på den 5:e veckan är det på 0,25. Så det är ju en förbättring. Får se hur det blir nu med Levaxin då.

Ja, jag mår bra. Tror att det upptäcktes i ganska "god tid". Hjärtat slog konstigt, var trött, varm.. Men jag känner inte av något längre i stort sett. Är trött ibland, men jag har en 10-månaders hemma så det kan ju lika gärna vara därför.
    Min pappa var det värre med. Han såg ut som ett skelett som darrade jättemycket. Är glad att det inte gick så långt innan det upptäcktes.

lunaria skrev 2008-09-29 10:54:57 följande:
    Annne: jag hade 0,01 i TSH när jag började min medicinering från början, men för mig gick det inte så fort att få bättre värden (fick medicinera i flera månader innan nå't värde låg inom referensen). blev som smultronsmulan fundersam över dina resultat där de visar lite vajsigt, men det var ju innan du fick levaxin så jag fattar varför din läkare sa så, måste varit bättre att ha börjat med levaxin tidigare ...men du känner dig rätt okej iaf??
  • annne

Okej. Jag får som sagt se hur värdena ser ut nu när jag börjat med Levaxin. Han tyckte inte att mina värden var bra eftersom han ville att jag skulle öka dosen levaxin (han trodde att jag åt 50m, men jag åt i själva verket inte levaxin alls, så nu har jag börjat med 50)

felisa skrev 2008-10-01 08:48:06 följande:
    Både jag och min syster har tsh 0.06 (t4 ca 16) och läkaren tycker att våra värden är jättebra. Jag äter 50 m och min syster 100 m levaxin..
  • annne

Jag undrar vad T3 är? Jag har inte tagit något sådant prov. Det känns lite märkligt eftersom alla andra skriver om det.. (däremot T4 och TSH har jag tagit)

• annne

Jaså, är det så att man tappar ord/glömmer/virrig av sjukdomen? Både hypo och hyper, eller? Jag känner mig totalvirrig ibland och kan inte konversera normalt. Men jag trodde att det berodde på att jag "nyligen" fått barn. (Ja, det var värre i början, men det var kanske då sköldkörtelproblemen började..) Det var intressant att höra.

Koncentrationssvårigheter också? Vi skulle se en film häromdagen. Jag kunde se 5 minuter innan det var noll idé att titta vidare för jag kunde inte hänga med alls. Så trist!

• annne

am zandra - Det var verkligen skönt att höra! Om det hade berott på att jag blivit mamma så hade det kanske varit svårare att få bort, men om medicinen hjälper mot det, ja då är det ju kalas!

Koncentrationsproblemen är verkligen jobbiga ibland. Jag känner också att jag inte kan fokusera på min dotter fullt ut som är 10 månader. Jag vill ju vara med henne nu när jag är mammaledig, men tankarna är överallt, på allt, då är det svårt att fokusera bara på henne ibland. Börjar jobba i januari, tiden går så fort och jag börjar bli lite stressad.

• annne

Hej Exina! Det var intressant att läsa det du skrev. Jag äter Thacapzol och har gjort det i.. ja, 1 månad eller något. Har en dotter på 10 månader. Läkaren frågade mig när jag var där om jag ville ha fler barn snart. Och då tänkte jag, och sa, att nej nej, jag vill inte vara gravid igen nu! Det kändes alldeles för nära, jag fick ju barn nyss! Men så har jag tänkt mer och mer på detta.. Tänk om jag ska äta medicinen i 2 år (för det brukar man göra va?) då är min dotter nästan 3 år. Då kommer det skilja 4 år på barnen, om inte mer! Man vet ju aldrig hur snabbt/om man kan bli gravid igen. Shit. 4 år känns för länge. Och tänk om jag kommer på detta om 1 år att jag snart vill ha barn igen, då har jag ju ätit thacapzol helt i onödan om jag ändå till slut ska opereras?
    Åh, jag vet inte..

Men kunde du välja operation alltså? Ångrar du att du inte gjorde det tidigare?

Du och alla andra, hur skulle ni tänka i min situation?

Exina skrev 2008-10-07 18:17:50 följande:
    Ansluter mig här oxå. Äntligen en tråd för mig! Fick diagnosen efter min förra graviditet, min son är nu 1år8mån. Har väl inte tänkt så mkt på de förrän nu när vi ville skaffa ett syskon.. Näe.. de tyckte inte min läkare, inte så änge jag åt tahcapzol.. så då har det bestämts att jag ska ta bort sköldkötteln.. Men tror ni jag fått vänta då? *suck* Först glöme endokrimottagningen att skicka min remiss å nu är de så fullt på kirurgen så jag lär väl få vänta X antal månade till.. =/ Så.. nu har jag skrivit av mig lite till likasinnade! =)
  • annne

Exina - Ja, det dära radioaktiva jodet fick min pappa när han fick giftstruma. Men det är inte bra för oss som du säger som har små barn och vill ha fler.
    Låter jobbigt att det inte löser sig!

Jag trodde att tanken är att man ska slippa Levaxin sen när man medicinerats. Fast jag räknade också med att äta det i resten av livet..

Ska fundera på detta med operation ändå kanske. Någon annan med liknande erfarenhet?

• annne

am zandra: Just det, du väntar på operationen va? Förlåt, jag blandar ihop folk och vet inte vad de sagt. Jag skyller självfallet på giftstruman. ;)

Jag har också tänkt på att återfall är vanligt och det vore ju inte alls kul om man väl blev av med det, kanske blev gravid, och fick tillbaka det då. Hur gör de om man är gravid och får hyper? Då är ju varken Thacapzol, jod eller operation bra väl?

Jag som var glad över att slippa operation börjar fundera nu..

Ska kolla upp lite vad en operation innebär.. Jag är lite rädd för det.

• annne

Jag har en fråga till nu. Har förstått att det kan vara svårt att bli gravid om man har sköldkörtelproblem. Gäller detta även efter en operation eller medicinbehandling? Om man går på Levaxin t.e.x..

• annne

am zandra: Ojdå, 99%! Hur kommer det sig att det är så högt? Är det bara för att du fick inflammationen efter förlossning?
    Jag fick ju mitt efter förlossning också (antar jag, men började känna av symptom när min dotter var 7 månader) fast inte inflammation då..

• annne

Låter hemskt med mf! Men hoppas att det går bra denna gång!
    Jag undrar: hade mf att göra med sköldkörtelproblem? Åt du levaxin?

3barnsmor35 skrev 2008-10-08 20:01:10 följande:
    Vi är verkstan nu, jag har haft tre mf o en tidig vattenavgång, men har också två fina döttrar Vi är inne på försök två nu, BIM-4 idag!
  • annne

Det känns som att jag börjar bli förkyld IGEN. Har varit det jättemycket. Kan sköldkörtelproblem försämra immunförsvaret?

• annne

Ja, det är inget kul. Jag har ju en 10-månaders som också blir förkyld titt som tätt. Jag som trodde att jag skulle ha ett friskt år som mammaledig! Jobbar annars på dagis. Men jag har varit sjukare nu än när jag jobbar. Vill inte ens tänka på magsjuke-tider om immunförsvaret ska vara så här!

• annne

Jag har funderat mycket på det am zandra skrev för ett tag sen: "min läkare sa iaf att det är ca. 99% säkert att jag får tillbaka hyper efter nästa graviditet om man inte opereras..."

Om detta gäller alla (om det inte hade någon speciell anledning att han sa så bara till dig) hur 17 kan de vilja ge medicin och inte operera direkt? Om risken är så stor?

Är det någon annan som hört hur stor risken är att få tillbaka sjukdomen efter medicinering? I am zandras fall så sa han ju efter graviditet. Men tänk om man får det precis innan eller under en graviditet? Det är jag livrädd för.

Ska till läkaren imorgon. Måste höra mig för..

• annne

Nu har jag varit hos läkaren. Värdena såg bra ut just nu. Vi pratade om eventuell operation. Hon skulle kolla upp lite angående det..

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10