Problem med sköldkörteln? Del 10
Vem var det här som blev behandlad trots att alla värden låg inom normalspannet?
Vad hade du för symptom och vad låg dina värden på?
Vem var det här som blev behandlad trots att alla värden låg inom normalspannet?
Vad hade du för symptom och vad låg dina värden på?
Idag ska jag prata med min husläkare om vidare provtagning.
De har ju bara tagit TSH som var 1,4. Och enligt husläkaren behövdes inga fler prover eftersom TSH är bra.
Men jag mår ju inge bra och tycker att mina symnptom stämmer in på underfunktion..
Vilka fler prover ska jag tjata mig till att få ta?
Okej tack tjejer!
Jag fick svar imorse på mina andra kalciumvärden.
Första gången var det bara lite förhöjda tydligen och nu var de precis inom normalspannet och därav uteslöts bisköldskörtlarna..
Man ska ha 2,5 tror jag och första gången hade jag typ 2,52 och nu hade jag 2,5.
T4 får jag svar på senare i veckan men något mer än så har de inte tagit.
Ja usch det känns hemskt att man ska känna sig hänvisad till psyk bara för att man inte mår bra fysiskt.
Jag skulle aldrig ha problem med att vända mig till psyk om jag trodde att det var det som behövdes, men så är det inte ju...
Så de värdena jag fått är
TSH 1,4
Kalk 2,51 (referens tror jag var 1-2,5)
Nu har jag pratat med en annan läkare på vårdcentralen som var beydligt trevligare.
Däremot friskförklarade hon mig också från mina misstankar om sköldkörtelrubbning.
Mina värden såg ut såhär
TSH 1,7 (var 1,2 eller 1,4 förra provtagningen för 2 veckor sedan)
T4 11
T 3 4,2
Kalkvärdet låg nu på normal 2,5 (trr referensvärdet var typ 1-2,5)
Så nu är det bara att gilla läget verkar det som.. (Tycker de iallafall)
Men eftersom jag inte mår bra så vet jag vinte vart jag ska vända mig för husläkaremottagningen verkar ju helt ohjälpliga..
Suck!
Hej igen tråden!
Hittade massa info här
blogg.expressen.se/skoldpaddor/category.jsp
Och enligt den sidan som jag hittar många inlägg om referensvärden på så verkar referensvärdena skifta enormt mellan labb och landsting.
Vissa har T4 referens 8-22 och andra 10-14?
Jag fattar ingenting...
Nu har jag hittat en annan husläkaremottagning jag ska ringa imorgon :)
Hittade referensvärden här, hur bra stämmer de tro?
Det är ju ett forum för sköldkörtelrubbningar trots allt..
www.turtles.egetforum.se/forum/viewtopic.php
Om man kikar på dem så ligger jag ju i underkant på både T4 och T3..
Är TPO samma sak som antikroppar?
Förlåt att jag är snurrig, men det här är så nytt för mig med alla värden.
Ja men när jag ser alla referensvärden så ligger jag antingen precis under eller precis på gränsen...
Och TSH var för veckor sedan 1,2 och nu 1,7 så det var ju normalt men hade stigit iallafall..
Oh det skulle vara såååå skönt att få en förklaring till allt från torra ögon, oregelbunden mens, trötthet, ledvärk, huvudvärk, illamående, minskad sexlust till yrsel, hjärtklappning och lätt depression!
Undrar hur det är om man listar om sig till ny vårdcentral.. får den nya mottagningen min gamla journal då? Då kommer säkert min läkare skriva att jag är hypokondrisk typ så kommer nya läkaren vara lika positiv som den gamla till att hjälpa mig..
:(
Okej, men eftersom mina symptom och T3 och T4 ligger lågt så antar jag att det är hypo som jag ev har?
Och då är det alltså anti-TPO som de ska ta och det ska ligga på typ max 70 om jag inte ska vara sjuk?
Nu har jag pratat med VC igen och enligt dem ligger jag inte alls lågt på T4 eller konstigt med TSH.
Enligt den läkaren var referensvärdena på T4 8-14 och jag hade 11 vilket var perfekt!
Och TSH referens tyckte jag hon sa 0,2-4 och jag hade först 1,2 och sen 1,7 och det var ju också perfekt enligt henne.
Så hon såg ingen anledning att ta antikroppar.
Dock tjatade jag och hon skulle "fundera och överväga med kollega och återkomma i slutet av veckan till mig.
Jag frågade också efter remiss till endokrin? och hon sa att det får vi väl ta om det händer något med dina värden som gör att du bör gå dit.
Så tydlgen ligger jag perfekt..
Hon tyckte även att alla mina symptom kunde förklaras med andra saker (som jag skrivit inom parantes nedan):
- Bröstsmärtor (stress)
- Depressioner/känslomässig instabilitet (behöver inte bero på sköldkörteln)
- Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla (vissa människor är frusna av sig)
- Förstoppning (eller diarré ) (vanliga magproblem som vem som helst kan ha)
- Glasbubble-känsla och "brain-fog" (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Huvudvärk (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning (stress, trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Ingen ork, lust (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Ingen/låg sexlust (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Ledvärk
- Lättretlighet (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation) (vissa har så)
- Minskad aptit
- Muskelvärk
- Nervositet (vissa personer är så bara)
- Ont i nacken (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Panikångest (kan man ha utan att ha sköldkörtelrubbning)
- Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande (tyckte typ att det lät märkligt....)
- Stelhet (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Trötthet (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Kissnödig ofta och kissar mycket
- Viktuppgång eller viktminskning (hormonell inbalans efter graviditet och i samband med amning)
- Värmeintolerans (vissa gillar inte värme..)
- Yrsel (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)
- Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon) (vanliga problem med torra ögon)
Så nu avvaktar jag hennes samtal i slutet av veckan för att se vad hon kommit fram till och hoppas hon vill ta antikroppar eller remittera mig!
soffeli: Mina sypmtom kom smygandes efter att mitt första barn föddes men blev markant värre efter andra barnet och det är nu snart 2 år sedan..
Får jag fråga hur fort värden kan försämras?
Jag har ju mått halvtaskigt i ett par år men senaste 4 månaderna sämre.
Och senaste 3 veckorna väldigt mycket sämre då bla ledvärk har debuterat och aptiten försvunnit.
TSH låg på 1,2 för ca 3 veckor sedan och för en vecka sedan på 1,7.
Idag har jag fått som ett tryck mot halsen, speciellt när jag sväljer och jag har värk i ryggen och nacken.
Som ni vet är min husläkare lite tvär men jag funderar ändå på att ringa imorgon och höra om jag får ta nya prover. Eller är det ingen ide om man tog för 1 vecka sedan?
soffeli: Ja men så kallt hann det inte bli på den veckan mellan provtagningarna ju...
Ja jag tycker att det är märkligt att tsh ändrasdes under veckan och det var därför jag ville ta nya prover.
Men vart kan man vända sig om man inte vill gå till husläkaren då?
soffeli: Okej så gyn kan ta?
Kan man gå dit och säga att man bara vill ta sköldkörtelprov? Då hänvisar de väl bara till husläkaren?
Jag har frikort...
Tack PB,ska ringa min gynekolog imorgon!
Just det tjejer...
Jag får hjärtklappning helt plötsligt senaste dagarna och i samband med detta blir jag väldigt yr.
Kan det ha att göra med hypo?
Jaha ännnu ett läkarsamtal och inge klokare är man..
Jag fick kontakt med en tjej som bloggar om sköldkörtelsjukdom på expressen och mailade henne..
Hon tyckte ju också att jag lät som hypo men att mina värden var okej..
Men att jag skulle kolla upp antikroppar också..
T4 11
TSH 1,7
pratade med läkaren idag som sa att det var ändå ingen ide att kolla antikroppar eftersom man inte kan ha symptom om TSH och T4 ligger bra. Så även om man har 500 i antikroppar så behandlas man ändå inte..
Vet ni hur det är?
För enligt den tjejen med bloggen kan man behandlas om man har höga antikroppar...