Inlägg från: Mårran74 |Visa alla inlägg
  • Mårran74

Problem med sköldkörteln? Del 10

Vill bara säga hej! Har varit inne på andra liknande trådar och tjattrat innan jag hittade denna...

Vill bara berätta en lite "rolig/sorglig" händelse... Min sambo som också har hypothyreos(som jag) gick till docktorn i veckan för att få ta nya prover och för att få ett nytt reccept på Levaxinet. Den nye docktorn undrade vilken dos det skulle vara och sambon talade om det(175 microgram/dag)... Då utbrister doktorn "Men så mycket kan man inte äta det blir man sjuk av!!!" Docktorn ville sänka dosen, innan sambon ens tagit några prover alls! Ett tillägg: Sambon har ättit samma dos sedan han var 24, ungefär 10 år alltså! Tur att sambon är sjuksköterska och har lite koll själv, så att han visste hur det kan vara och därmed stå på sig! Vilken tokig doktor!

• Mårran74

I mitt fall så är det ärftligt också! Min mormor har samma sjukdom OCH min mamma! Att sambon har sjukdomen ger nog våra barn en ganska hög risk för att utveckla sjukdomen senare också, men den går ju att leva med utan större besvär(bara man blir rätt inställd och tar sina tabletter)...

Jag var ordentligt sjuk innan jag fick diagnos! Fick en massa följdsjukdomar pga att jag var i så dåligt skick(alla värden, vitaminer, järn, mm var nere på krisvärden). Jag kunde inte bekämpa minsta förkylning, vilket resulterade i 5 lunginflammationer med vätska mellan lungbladen, mm, osv under ett år. Var sjuk och odiagnoserad i 18-20 månader innan en klok doktor tog de nödvändiga proven...

• Mårran74

Ojoj! Stavade visst doktorn med "ck" på vissa ställen... -Tillsammans med en del andra stavfel förmodligen..? *pinsamt*

• Mårran74
    Knoddis skrev 2008-09-20 19:46:06 följande:
    Usch, man blir verkligen mörkrädd när man läser om allas erfarenheter av olika läkare och utebliven vård... Fy f-n! trodde inte att det förekom så pass ofta i Sverige. Själv mår jag superkonstigt. Tror att jag börjar gå från överproduktion till underproduktion av sköldkörteln. Är nästan konstant yr och mår allmänt konstigt. Har börjat på vikt väktana men ist för att gå ned har jag gått upp...??? =( Detta trots att jag följt deras program till punkt och pricka. Ja, livet är då inte lätt alla gånger...Hoppas Ni har en bra helg allesammans!
    Hej!
    Jag har hört att man vid ändrade matvanor kan få ett annat behov av levaxinet, men jag vet inte om det stämmer..?
  • Mårran74
    Husmusen8 skrev 2008-09-20 17:45:49 följande:
    Nufsan och Smultron Smulan: Tack för era svar. Blev så pass dålig efter att jag skrev mitt inlägg så jag fick åka till akuten och blev inlagd på nytt Undrar just om det finns någon läkare som vet något om detta? Förra gången jag vart inlagd så hade ju ekg:et visat att hjärtat rusat ibland men läkaren hade ändå dragit slutsatsen att det var ok då mitt TSH värde låg så fel. Läkaren jag träffade idag tyckte det var lustigt att mitt ekg visat att hjärtat rusade, det borde det inte göra vid för låg skölkörtelfunktion, snarare om den var för hög. Han emotsa alltså den förra läkaren. Jag frågade även om det verkligen skulle vara så att jag skulle bli yr av för låg levaxindos och det sa han att det skulle det inte så jag blev alltså inlagd med en sån där grej som övervakar hjärtat. Jag tror inte det kommer visa nåt särskilt denna gång heller. Verkar som om de enbart övervakar hjärtat här och hittar de inget hjärtfel får man åka hem.Tror alltså inte jag kommer få någon hjälp här.Jag bor i Göteborgstrakten och undrar om någon känner till någon kompetent läkare som kan något om detta? Jag har tusen frågor men får inga svar, eller åtminstone olika svar så jag vet varken ut eller in Nu blev det visst ett långt inlägg igen, hoppas ni orkar läsa kram på er!
    Usch, vad jag tycker synd om dig! Hoppas att du snart får må bättre och åka hem!

Hmmm... Tror att man kan bli yr och få hjärtklappning vid för hög dos av Levaxinet(elelr vid för snabb upptrappning), men jag vet inte hur det är med en för låg dos... Däremot så kan man få en massa konstiga reaktioner när man haft en underproduktion länge, pga div. brister(vitaminer, kalcium, järn mm). Min sambo som också har en underproduktion fick något som likande ödem i hela kroppen och svullnade upp hela han. Själv så fick jag lunginflammationer 5 ggr på ett år(vätska mellan lungbladen=mkt smärtsamt)...
  • Mårran74
    Husmusen8 skrev 2008-09-20 11:44:34 följande:
    Hejsan,Sällar mig till den här tråden. Har läst tillbaka lite smått och det verkar vara många här som är ordentligt pålästa. Här är min historia, snälla läs, vill så gärna veta om någon känner igen sig för jag förstår inte vad som händer med mig Jag har haft underfunktion i sköldkörteln i flera år och ätit levaxin för det. Har egentligen inte vetat så mycket om sjukdomen tills för ca två veckor sedan då jag kolapsade. Var på en fest och svimmade vid två tillfällen. Dagen efter vaknade jag av att armarna var bortdomnade och när jag skulle gå upp kunde jag inte gå, benen bar mig inte. Fick åka till akuten och i bilen fick jag svårt att andas. På sjukhuset blev jag kvar i 2 dygn där de kollade hjärta och lungor. Fick ekg som tydligen visade rätt tokiga värden. När de inte hittade något fel på hjärta eller lungor drog de slutsatsen att jag åt för låg levaxin dos och jag fick åka hem. Frågade läkaren om jag kunde leva som vanligt och det kunde jag. Åkte hem med tron om att jag var helt frisk. Efter några dagar då jag fått tillbaka lite ork var jag ute och promenerade och blev helt slut och nära att svimma. Detta hände vid två tillfällen och då ringde jag vårdcentralen. Där fick jag veta av en sjuksköterska att mitt TSH låg på 21 men borde ligga på 0,4-5,0. Hon sa att det inte var konstigt att jag blev så dålig och att jag inte borde ute promenera. Vad jag inte förstår är varför läkarens sa att jag kunde leva som vanligt? Fattar ingenting om vad som händer. Ibland får jag sprängande huvudvärk som inte går över med värktabletter. Har en 6 månaders bebis hemma som jag är själv med på dagarna, läskigt då jag ibland känner att jag nästan svimmar. Hur länge ska det vara så här.Har någon av er andra blivit så dålig att ni inte kunnat gå på flera dagar och hamnat på sjukhus.Tidigare trodde jag att sköldkörtelhormonet enbart styrde ämnesomsättningen men så är det visst inte?Oj, det blev ett långt inlägg men hoppas ni orkar läsa. Vill verkligen veta om någon varit i samma situation.Usch, nu snurrar det och jag är yr igen. Tycker detta är läskigt. Ska det vara så här. Tyckte det lät alldeles för enkelt då läkaren sa att det berodde på för låg levaxindos men kanske är det så det är?KramM
    Ett tillägg: Om jag inte har förstått fel så kan man behöva reglera dosen på Levaxin efter en graviditet och eller efter amning, precis som under en graviditet. Om man har höjt dosen under grav. så kan man behöva sänka igen osv...
  • Mårran74

Hejhå!
    Jag fick också veta av spec.mödravården att normalväden för TSH under graviditet ska liggar inom ramen 0.2-2. INTE som när man inte är gravid mellan 0.2-4. Det är tydligen det nyaste rönen om hur vikttigt det är att inte har för högt som gjort att de satt snävare "ram"... Jag kan säga att de flesta öppenvårdsläkare(vårdecentraler) jag haft kontakt med inte haft en j-vla aning om detta!?! -Så man måste tydligen ha koll själv... Dessutom så har jag fått förkalara och stå på mig ordentligt nästan varje ggn jag velat ta proverna, dvs var 4-6 vecka(har fått ta proverna på min vanliga vårdcentral för att sedan meddela min mödravård om värdena varit dåliga).

• Mårran74
    Pernilla3 skrev 2008-09-21 16:39:00 följande:
    Ok tack =)Nej jag har inte fattat fel. Läkaren sa att de skulle höra av sig om mina prover var avvikande, hörde jag inget så var allt bra. Det skulle bara ta 3 dagar. Hade jag inte hört något inom dess skulle proverna vara bra intygade hon. Därför blev jag väldigt förvånad när jag kom i fredags och bm sa att mina värden var avvikande. Dessutom blev jag lite förvånad över att hon sa att jag kunde ta de nya proverna när jag känner för det.
    Kan, som sagt var, bero på att din allmänläklare inte satt sig in i de nya rekomendationerna...
  • Mårran74
    ölger skrev 2008-09-22 13:24:21 följande:
    Hej!Har inte varit inne på ett tag...Är gravid ( i v. 9) och tog prover precis när jag blev gravid (och inte visste om det). Då låg mitt TSH på 5,7 och T4 på 15. Jag åt då 50 mikrogram Levaxin.Pratade sedan med min läkare och han tyckte då att jag skulle dubbla dosen till 100 mikrogram i och med att jag var gravid. Nu går jag och oroar mig för att det inte hjälpt ner TSH tillräckligt? Min läkare bad mig komma tillbaka 6 veckor efter att jag ändrade dosen så det är nästan 3 veckor kvar. Är det någon med lite mer erfarenhet som kan gissa om denna höjning bör ha fått ner TSH-värdet tillräckligt? Tacksam för lite tips och råd?
    Jag fick höja med 25 microgram då TSH:t låg på 3. Jag är gravid och då ska ju TSH:t ligga mellan 0.2-2... Och nu verkar det ligga ganska bra, men jag har ju inte fått ta några nya prover ännu, det tar ju ett litet tag innan värdena stabiliserats. Min läkare vill iofs att jag ska ta om proverna efter 4:a vackor, för säkerhets skull.
  • Mårran74

Eh... Glömde skriva att jag fick höja från 150 microgram till 175 microgram!

• Mårran74

Måste berätta... När jag blev diagnoserad med hupothyreosen så hade jag ju mkt dåliga värden på allting. Jag hade stora brister av tex B6, B12, järn och i järndepåer vilket min läkare förklarade, kunde påverka ämnesomsättningen(vad jag förstod så handlade det främst om B-vitaminbristerna). Så läkaren ordinerade i första hand ganska stora tillskott av det jag hade brist på. Efter ca en månad med tillskott, då det efter provtagning konstaterades att vitaminvärdena såg lite bättre ut(men inte normala, som de borde gjort), så fick jag Levaxin.
    Min tanke var/är iaf: Att om sådana vitaminbrister mm, kan påverka ämnesomsättningen, så kanske det tar ett tag innan värdena ser "normala" ut igen, då man varit obehandlad länge. Och att om man har dessa brister(utan fel på ämnesomsättningen och att eg. behöva Levaxin) så blir värdena normala igen om bristerna försvinner? Min läkare tog dessa prover eftersom jag när sjukdomen bröt ut, varit vegetarian i många år och därmed kunde fått B6 och B12 brist pga detta. -Men det visade sig ju, att så inte var fallet åndå och nu knapras det Levaxin varje dag...

• Mårran74

Hej, hej! Jag hade mkt värre menssmärtor när jag var obehandlad, vilket har jag fått förklarat, kunde beropå att jag hade dåliga järnvärden... Lågt järn kan tydligen betyda mer smärta och rikligare mens!
    Sedan så är det ju så att menssmärtor och liknande, kan förändras(både till det bättre och till det sämre) om man fött barn OCH pga att man helt enkelt blir äldre...

• Mårran74

En fråga: Är det någon annan som hört att blodsockret kan påverkas, dvs bli lite högre, vid hypo? Min läkare som diagnoserade mig, sade att det var så..?

• Mårran74
    Filippaa skrev 2008-10-05 01:25:05 följande:
    3fraimsdotter, jag känner så igen dina symtom från min syster som bara föll ihop för ngr veckor sedan. Läkaren har sagt att det är sköldkörteln, tror det var hypo, hon har gått ner otroligt mkt på så kort tid. Hon har åkt in till akuten ett flertal gånger då hon inte står ut med smärtan i kroppen, oc igår blev hon till slut inlagd.Varför får man problem med sköldkörteln kommer det bara eller kan det bero på att man har stressat och tagit i för mycket?
    Det kan vara ärftligt och det kan "bara uppstå". Oftast uppstår problemen hos "klimakterietanter" , men det finns naturligtvis undantag(både att det kan vara män och att yngre drabbas tom barn). Vad jag förstår så kan vissa "livsbetingelser" påverka när det bryter ut, tex så kan stress, nattjobb mm påskynda, men de som får sjukdomen skulle ha fått den senare iaf isf. OBS! Detta är informationn som jag samlat genom olika diskusioner med läkare och andra drabbade, INTE något med vetenskapliga belägg bakom!
  • Mårran74
    3barnsmor35 skrev 2008-10-05 10:32:43 följande:
    Jag är lite anonym just nu, hade iaf 2,5 sist i TSH o nu har vi verkstaden i full gång. Blev lite orolig när jag fick höra att man ska ha under 1 om man vill bli preggo, vad säger ni experter? Min VC-läkare sa 2,5 var optimalt *sucka*
    Alltså... Om man ÄR gravid så ska TSH:t ligga inom referensramen 0.2-2, INTE som när man inte är gravid 0.2-4. MEN jag vet inte vad som är optimalt att ha om man vill BLI gravid?
  • Mårran74

Pucko Buffy skrev 2008-10-06 15:42:14 följande:

Vi är flera som svarat ju flera gånger I mitt långa svar skrev jag även svar på ditt inlägg, men här är det igen om du missat det väntar i Kina kön skrev 2008-10-05 16:17:24 följande:
    Det är nog ditt TSH värde och det ligger lite lågt, men mår du inte dåligt är det nog ingen större fara................................................... ..............Mårran: det där med optimala värden när man vill bli gravid undrar jag oxå över. Vi vill ju verkligen sätta igång med verkstan så fort det bara går.Usch idag är en pestigt trött och smärtsam dag.. tom prinsen som är hemma märker att det inte är bra... nu ska jag gå o vila. Vi hörs, kraaaaaaaaaaaaaaam/PB
    Jag har för mig att jag någonstans läst, att det bästa är att TSH:t ligger ganska lågt(dock inom referens värdena ändå) när man vill bli gravid, men jag VET definitivt inte säkert..? Men det måste väl någon som håller på med fertiitetsbehandlingar kanske veta?
  • Mårran74
    ölger skrev 2008-10-09 08:45:59 följande:
    Hej!Har precis pratat med vårdcentralen angående proverna jag tog i måndags. Sköterskan sa att jag bara hade en liten stjärna vid mitt TSH-värde som var 4.1 men hon trodde inte att doktorn skulle bry sig om det. Jag sa då att jag är gravid och har förstått det som att TSH då helst ska ligga under 2. Hon visste ju inte mer utan jag fick en telefontid med läkaren på måndag. Nu vet jag ju inte om han är insatt i detta heller, så ni som har lite mer koll var kommer den informationen ifrån? Vill ju gärna ha lite ?kött på benen? om jag behöver argumentera med honom?Kram
    [/citat]

Lilla Mimsan skrev 2008-10-09 08:54:00 följande:
    [citat]
    Är gravid och har precis kollat mitt. TSH var 1.1 och läkarne var supernöjd, kallade det "bulls eye". Han sa att han vill ha mig under två även när jag inte är gravid.
    Jag har Hypo och jag har fått de "nya" referensvärdena från: Min läkare som är bunden till min BM mottagning OCH från en lite insatt(men något osäker)VC-läkare OCH från Spec.mödravården, här i S-holm. TSH ref.värde är för någon som är gravid 0.2-2, för någon som inte är gravid 0.2-4.
    När man inte är gravid så ska T4 helst, när man är behandlad med Levaxin, ligga mellan 11-20(om jag inte minns fel) och TSH:t ska hellre ligga närmare 0.2 än den övre gränsen!?

Jag har föstått det som att när man är gravid, så ska det helt enkelt ligga mellan värdena, eftersom ämnesomsättningen påverkas av att bara vara gravid... Själv hade jag ett tag ett TSH på 1.9, vilket inte oroade läkaren det minsta, men sedan steg det till 3 och då fick jag höja Levaxindosen fr 150 mcg till 175 mcg...
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10