ölger skrev 2008-10-09 08:45:59 följande:
Hej!Har precis pratat med vårdcentralen angående proverna jag tog i måndags. Sköterskan sa att jag bara hade en liten stjärna vid mitt TSH-värde som var 4.1 men hon trodde inte att doktorn skulle bry sig om det. Jag sa då att jag är gravid och har förstått det som att TSH då helst ska ligga under 2. Hon visste ju inte mer utan jag fick en telefontid med läkaren på måndag. Nu vet jag ju inte om han är insatt i detta heller, så ni som har lite mer koll var kommer den informationen ifrån? Vill ju gärna ha lite ?kött på benen? om jag behöver argumentera med honom?Kram
[/citat]
Lilla Mimsan skrev 2008-10-09 08:54:00 följande:
[citat]
Är gravid och har precis kollat mitt. TSH var 1.1 och läkarne var supernöjd, kallade det "bulls eye". Han sa att han vill ha mig under två även när jag inte är gravid.
Jag har Hypo och jag har fått de "nya" referensvärdena från: Min läkare som är bunden till min BM mottagning OCH från en lite insatt(men något osäker)VC-läkare OCH från Spec.mödravården, här i S-holm. TSH ref.värde är för någon som är gravid 0.2-2, för någon som inte är gravid 0.2-4.
När man inte är gravid så ska T4 helst, när man är behandlad med Levaxin, ligga mellan 11-20(om jag inte minns fel) och TSH:t ska hellre ligga närmare 0.2 än den övre gränsen!?
Jag har föstått det som att när man är gravid, så ska det helt enkelt ligga mellan värdena, eftersom ämnesomsättningen påverkas av att bara vara gravid... Själv hade jag ett tag ett TSH på 1.9, vilket inte oroade läkaren det minsta, men sedan steg det till 3 och då fick jag höja Levaxindosen fr 150 mcg till 175 mcg...