Inlägg från: Tilde å Nova |Visa alla inlägg
  • Tilde å Nova

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej på er!
    En sån här tråd har jag letat efter med ljus och lykta!
    Skönt att få "känna igen sig" bland några andra..

Jag fick veta när min yngsta dotter var ungefär ett halvår att jag har hypotyreos..

Man brukar ju vara trött nån/några månader efter förlossningen, vilket inte är så konstigt, det är ju en rätt tuff grej som kroppen går igenom, både psykiskt och fysiskt, vilket tar på krafterna, men man börjar ju piggna till litegrann och komma tillbaks till sitt normala jag efter några veckor.. Det gjorde aldrig jag efter Nova, och jag undrade verkligen varför..
    jag gick runt och kände mig som en zombie rent ut sagt..kunde ha sovit 9 timmar men ändå ha känslan "näe jag vill bara gå å lägga mig och sova igen" när man satt vid frukostbordet..

Av en slump (?) så ville min läkare ta lite blodprover på mig när jag var där för att kolla blodtrycket (som jag också äter medicin för), och när dom proverna kom visade det sig vad som var felet.. Jag håller just nu på och försöka hitta rätt dos, är nu inne på 100 mg då jag vid senaste provtagningen hade ett STSH-värde på 7.0

• Tilde å Nova
    Nufsan skrev 2008-09-16 12:15:22 följande:
    Det kan ta tid att ställa in värdena!Själv hade jag 96 i TSH när jag väl tog mig till läkaren! Ändå kom jag relativt snabbt ner till normala värden, men trots det så mår jag inte bra!Hoppas du hamnar rätt snart!
    96? Eller 9.6?
    Högt i vilket fall..

Jo, jag ska tillbaks om ca 4 veckor (har ätit den dosen i 2 veckor nu) och kolla mig igen så får vi väl se om det sjunkit något..Börjar känna mig lite lite piggare för varje dag nu dock, eller så e de bara en placeboeffekt..

Men ni andra som håller på att "leta" rätt dos, har ni också känt att först när ni börjat med den högre dosen så är ni sådär trötta å sega som ni var när ni åt den lägre (inte så konstigt, det tar ju tydligen några veckor innan det börjar verka?) och sen när det gått några veckor så blir det som en topp och man mår jättebra, är jättenergisk och allt sånt, och sedan känner man hur det dalar igen..?
  • Tilde å Nova

Men Nufsan..

Har du också hypo? Vad har du för värden nu då?
    Låter ju inge bra om du trots låga värden inte mår någe bra..? Vad säger läkaren?

• Tilde å Nova
    Nufsan skrev 2008-09-16 12:21:39 följande:
    Det ta upp till 6-8 veckor innan man har rätt resultat efter att du ätit samma dos så länge.Jag hade 96 och jag var nog mer som en levande zombie Att du känner att du går upp och ner beror nog på att dina värden inte stabiliserats.
    96 alltså?
    Herregud..

Jo misstänkte att det kan vara därför det känns som en berg och dalbana ibland..
  • Tilde å Nova

Jag fick veta av min mamma strax efter att jag fått diagnosen att hon också har det tydligen.. och mormor hade också det.. ville inte tro det, men läste sedan på nån sida på nätet att det tyvärr är ärftligt..*gaah*

Jag vill ju inte föra över det här jobbiga till mina döttrar..
    Finns det hopp eller är det så att de kommer få det i framtiden också?

• Tilde å Nova
    3fraimsdotter skrev 2008-09-16 15:27:48 följande:
    Tilde å Nova skrev 2008-09-16 12:56:20 följande:
    Det är inte skrivet i sten att de kommer att få samma som du. Det kan bli så men det kan också bli så att de får en helt annan autoimmun sjukdom, eller ingenting alls. Eftersom det nu är klarlagt att det finns i tre släktled så är det nu egentligen bara till hjälp eftersom dina barn kan vara på alerten och slippa gå länge med problem och bråka med sjukvården om det skulle visa sig att de är drabbade precis som du, din mamma och din mormor. Jag visste ju inte ens att det fanns så mycket autoimmuna sjukdomar i min släkt vilket gjorde att jag fick gå så mycket längre med problemen. Det ska iaf inte mina barn behöva göra. :)
    Jo de e iofs sant..
    Men när kan man som först få den egentligen?
    Är det i vuxen ålder eller kan man även få den som barn? (om någon har någon aning..)
  • Tilde å Nova

Pucko buffy:

Tackar tackar!

Aha e de bl a det som kollas genom det där pkutestet kanske?

• Tilde å Nova

smultronsmulan:

*vinkar glatt* Hejhej!

• Tilde å Nova
    Nufsan skrev 2008-09-19 21:03:24 följande:
    Hej tjejer!Ville bara berätta att imorgon natt åker jag tillsammans med en kompis till Rhodos för att få vila upp mig! Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka min ork och lust till att leva efter en vecka i för hoppningsvis sol och värme!Sköt om er alla!
    Passa på att njut!Hoppas du får det mysigt!
  • Tilde å Nova
    sarama skrev 2008-09-22 22:03:44 följande:
    Imorgon ska jag till endokrin och lämna prover. Jag HOPPAS verkligen att det visar något labmässigt så jag får prova Levaxin, för jag mår fruktansvärt dåligt! Håll tummarna för mig..
    Håller både tummar och tår!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10