• imsel

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej.
    Jag har lite frågor..
    Om man har överproduktion av skäldkörteln, måste man då ha alla symptom, eller kan man ha bara några?

Jag har i några veckor nu svettats nästan hela tiden, inte överdrivet, men det luktar mer under armarna, och på natten kan jag ibland vakna av att jag är svettig i typ nacke och så.
    Trots att jag sover med tunt täcke och vädringluckan öppen.
    Sen brukar jag annars vara torr, helst i ansiktet och på benen, men nu måste jag nästan skölja av ansiktet hela tiden för det blir så fett.

Sådär extremt trött är jag väl inte, kanske sover lite mer, men inte så mycket mer än annanrs.
    Minnet är väl sådär.. Känner mig ibland lite förvirrad, har inte så stor koll på saker, när man ska göra vad osv.

Min mamma har problem med sköldkörteln, tror det är overproduktion, men hn har fått/får? medicin.

Hoppas nån kan hjälpa mig, koma med råd kanske?
    Har börjat prata med en kurator för att jag mått dåligt ett tag.
    Och då ska jag ju oxå ta blodprover, men jag missade min tid förra veckann, så jag måste boka ny tid, ska prova ringa imorron.

Lägger in detta i gamla och nya tråden.
    Men svara gärna i nya, så blir det på ett ställe.

• imsel

Jag hade ingen tanke på detta innan idag.
    Har först tänkt att det kanske bara är lite fuktigt eller varmt ute och så..
    Men sambon, som annars brukar vara den som svettas, har inte känt något alls, och dessutom haft ett mycke tjockare täcke än jag..
    Men jag har väl sen tänkt att man kanske skulle vara gravid..
    Men nu kom jag på detta och började leta, men så svårt att veta bara av att läsa.

Hur är det att ha överproduktion?
    Är det olika för alla?
    Blir man av med det om man äter medicin, eller måste man alltid äta det?
    Blir ni helt "normala" när ni får medicin?
    Massa frågor, säkert mer som jag kommer på sen.

Tack för att ni tar er tid att läsa/svara!

• imsel
    lunaria skrev 2008-07-22 12:40:17 följande:
    imsel: min mamma hade giftstruma så du kan ju mycket väl ha det oxå äftersom det är ärftligt. det verkar som att det är ganska individuellt om vilka symptom man har. för min del så började det med trötthet och ont i kroppen samt nedstämdhet. jag hade ju precis fått barn så jag kopplade mer svettningar till det faktiskt...när det gäller tillfrisknande så verkar det vara individuellt likaså. för min del så har jag fått mediciner i ett halvår och nu väntar jag på operation. du kan gå in på sjukvardsradgivningen.se och söka på hyperthyreos för då för du information om både symptom o medicinering. hoppas du snart får komma till läkarn o ta prover för att se vad som är fel.hoppas du får alla svar du behöver!!
    Hur är det sen när man får medicin då? Känner man sig bättre redan då?
    Måste alla opereras??
    Har märkt..eller kommit på iaf, att jag sover hur mycket som helst, inte varje dag, men så gott som.
    Jag orkar inte göra nånting ibland.
    Jag sover ju.. från 01.00- 10-11 om jag är ledig, men ibland är jag trött på dagen oxå, helst om jag gjort nånting, typ bara varit på stan, så kan jag komma hem och lägga mig och sova säkert en timma.
    Och nu att jag är konstant svettig, och jag som inte kan använda vanlig deo, utan har kristalldeo, och en annan, och ingen av dom funkar bra, utan det stinker redan efter en halv dag, även om jag bara varit hemma.
  • imsel

Många pratar om att få barn, vara gravid..
    Är den nån fara om man blir det eller..??

Jag har ju själv inga barn ännu, men hoppas såklart få några stycken.. Men blir orolig nu, det står ju inget om det nånstans, inte vad jag har hittat.

Usch, jag blir jätteorolig, och jag vet ju inte ens om jag har.
    Men när man ser på alla symptom så är det stoor risk att jag har..

• imsel
    3barnsmor35 skrev 2008-07-22 14:24:10 följande:
    Imsel,Börja med att lämna ett blodprov så vet du sen hur du ska gå vidare.kram
    Jo, jag har ringt idag, och ska ta blodprov imorgon, för jag missade min tid förra veckan.
    Men det har ju redan börjat snurra tankar i huvudet, jag försöker att inte tänka så mycket,men det går inte.

Hur länge tar det tills blodprovet är klart?
  • imsel
    3barnsmor35 skrev 2008-07-22 14:52:24 följande:
    Jag brukar få besked samma eftermiddag, men ibland tar det ett par dagar. Det beror på hur mkt de ska kolla.
    Okej, tack!
    Så jag vet ungefär hur länge, så et inte tar flera veckor.
    Nu beror det kanske oxå på hur mycket de har att göra, nu när det är sommar, och säkert många borta.
  • imsel
    Loppan27 skrev 2008-07-25 19:51:26 följande:
    Imel - jag har opererat bort skldkörteln för några månader sedan och allt gick bra! Är redan gravid och det var inga problem enligt läkaren. Äter Levaxin och fick höja dosen nu är jag är gravid och ska nu ta prover varje månad.Hoppas att det löser sig för dig!
    Vilka är det som får operera då?
    Och kommer man alltid behöva äta levaxin eller nån sorts medicin?
  • imsel

Dom ringer ju aldrig från sjukhuset!
    Jag tog ju prover i torsdags.. Hon sa att dom skulle vara klara samma dag, men att det kan ta nån dag innan dom hör av sig..
    Undra förresten om dom ringer eller skickar brev..

Hur kontaktade dom er efter ni hade tagit första blodprovet?

• imsel
    lunaria skrev 2008-07-29 10:53:39 följande:
    imsel: tog ett par dar första gången eftersom min husläkare ringde till endokrinologen och det hela tog lite tid...de borde ringa till dig vilken dag som helst tycker jag. dock har alltid mina läkare ringt sent på eftermiddagen...
    Jag är ju som inte hemma om dagarna, så jag är ju orolig att dom kanske ringer hem när jag inte är hemma..
    Borde ha sagt att dom ringer mitt mobilnummer..
    Men på nåt sätt får dom väl tag i mig, förhoppningsvis.
    Ringer dom inte på nån dag så ringer jag och kollar..
    Men då är ju frågan vars jag ska ringa...
    Till VC, eller labbet..eller vars?
  • imsel

Jag fick brev från sjukhuset idag.
    Mina "värden" såg normala ut, så jag har inte nåt problem med skldkörteln.
    Synd bara att jag inte gick till VC för att kolla varför jag har dessa svettningar och "allt" vad jag nu har, utan för att jag mått psykiskt dåligt. så nu måste jag ju ringa dit och boka tid om jag vill få reda på vad det är för "fel" på mig..

men jag är glad att det var normalt.
    Sen vill jag tacka alla här ssom svarat på mina frågor!
    Ni har varit till stor hjälp ska ni veta!

• imsel
    lunaria skrev 2008-07-30 08:03:15 följande:
    ååh vad glad jag är att det inte var fel på sköldkörteln även om det säkert hade känts lättare att få en diagnos o fått reda på vad som är fel.jag var ju bombsäker på att du hade hyper!! lyckönskningar om att du får reda på vad som är fel. många kramar!!!
    Haha, kul att nån mer är glad än jag!
    jag var nog oxå nästan helt säker på att jag hade det!
    Massa symptom stämde ju in, och att mamma har det, sen har min syster varit trött jättelänge, så jag har sagt åt henne att hon kanske oxå borde testa, eller iaf kolla vad det är.
    Men nu kan jag väl vara lugn, kanske inte hela livet, men just nu.
    Det är ju inget som säger att jag inte kan få det sen..?
    Nu ska jag bara försöka ta reda på varför jag svettas och så.

Tack igen!
  • imsel

just ja, tänkte fråga om nån här kanske vet vad man kan ha för nåt om man han samma/liknande symptom som med sköldkörteln, överproduktion.
    är väl mest svettning, har mått/mår väl lite psykiskt dåligt, är lättirriterad/gråter för småsaker, inte alltid dock.

Tog symptom från sjukvårdsrådgivningen för att "jämföra":

svettningar (ja)

värmekänsla (ja)

trötthet (lite)

menstruationsrubbningar (hade nu sist bara 1 dag)

hjärtklappning och ökad puls (har jag inte)

viktnedgång, på grund av ökad energiförbrukning (tror jag inte, men äter mer..)

darrningar, vilket beror på att känsligheten för vissa ämnen i nervsystemet ökar (inte)

lös mage, beroende på att maten passerar snabbare genom tarmen (svårt att veta, är ofta det ändå)

nervositet, dålig sömn, oro, irritation, ilska och gråtmildhet (jaa)

muskelsvaghet, som beror på ökad energiförbrukning och att musklerna bryts ner (har jag väl inte)

hudproblem, bland annat kan naglar släppa från nagelbädden och man kan få håravfall (har fått tunnare hår)

Börjar ju nästan tro att dom har kollat fel eller nåt

• imsel

Kana och Kickorna skrev 2008-07-30 20:04:08 följande:

imsel: kan du vara gravid?
    Nää, inte det heller. jag har testat..
    Så nu har jag slut på ideér..
    Känns ju dumt att gå till läkare "bara" för att man svettas..
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10