• frukarlssonn

Bisolvon???

Jag har egenligen varit skeptisk till dessa metoder, men nu efter snart 2 års barnlöshet så är jag beredd på att testa! vad har jag att förlora?? Har hört bla att bisolvon har vart framgångsrikt för vissa. Var köper man detta och finns de i flytande och tablettform? När ska man ta det och i vilken form?? Någon som lyckats??

Säkert många som tycker detta är fånigt men jag greppar efter halmstrån nu

Orehört tacksam för svar

• Svar på tråden Bisolvon???
  • Skeppet

Bisolvon är slemlösande så att ditt slidsekret och din killes sperma blir mindre trögflytande. Detta kan hjälpa ägg och sperma att mötas eftersom det blir mindre motstånd att simma i. Det finns i tablettform på apoteket, receptfritt. De skall ta det några dagar före ägglossningen och några dagar framåt.

Lycka till

• Dollars matte
    Skeppet skrev 2008-07-20 15:02:33 följande:
    Bisolvon är slemlösande så att ditt slidsekret och din killes sperma blir mindre trögflytande. Detta kan hjälpa ägg och sperma att mötas eftersom det blir mindre motstånd att simma i. Det finns i tablettform på apoteket, receptfritt. De skall ta det några dagar före ägglossningen och några dagar framåt. Lycka till
    Att det ger mindre motstånd att simma i är inte helt sant. Ägglossningssekret SKA vara tjockt! I sekretet finns det små kanaler som spermierna simmar i, som pekar åt rätt håll så att de hittar upp till äggledarna. Tunnar man ut sekretet kan man förstöra dessa kanaler, vilket då gör det ännu svårare för spermierna att komma fram. Tunna ut sitt sekret bör man därför inte göra om man inte har fått det konstaterat att det är "trögsimmat". Jag vet dock att det verkar ha hjälpt många, men å andra sidan kan man inte säga om det beror på Bisolvonet eller om det hade lyckats ändå den månaden. Det är väldigt många fler som det inte lyckas för, men dom hör man ju inte lika mycket om.

TS: Har ni sökt till/genomgått fertilitetsutredning? Om inte så gör det först innan ni experimenterar på egen hand. Men beslutet är ju ditt, vill du chansa så gör det, kanske tillhör du de där som det hjälper för. Har du ändå regelbunden mens så förstår jag din tanke, vad har du egentligen att förlora (förutom lite tid)?
    Lycka till!
    alien beräknas anlända 24 november
  • frukarlssonn

Tack för inläggen. Vi har genomgått fertilitetsutredning för snart ett år sedan. Vi bedömdes som helt normala båda två. Blev gravid en gång i januari men fick mf. Kanske är det dumt att ta bisolvon om det kan ge negativ effekt om det inte är sekretet det är fel på? Jag vet inte så mkt mer än att jag har fri passage o att killens spermier är bra. Mensen är också mkt regelbunden och jag har äl vad jag vet. Men hur mkt kan de se egentligen i första skedet? Kan de se hur slidsekretet är på kontraströntgen? I början va de skönt att höra att allt va som de ska men nu när de gått så lång tid börjar man ju få massa konstiga tankar som att de inte hittat felet osv.

• Dollars matte

Nej, man kan inte se sekretet på vul eller kontraströntgen, det måste göras i mikroskop. Det verkar analyseras sällan i Sverige, troligtvis för att det är så pass ovanligt att det är det enda felet att de inte tycker det är värt att slösa resurser på det. Men fråga gärna kliniken om de gör sk "efter samlags-test". Om jag har förstått det rätt går det till så att ni får ha sex hemma på kvällen och morgonen efter åker ni/du in för att ta ett prov från livmoderhalsen och så kollar de på hur och om spermierna tar sig fram. Men som sagt, det är inte på många håll i landet det görs.

Fick ni ingen "deadline", dvs att ni skulle söka igen om inget hade hänt inom en viss tid? Annars tycker jag att det låter som hög tid för er att söka dit igen för att gå vidare till ev insemination eller ivf. Vissa fel hittar man inte förrän man gör ivf, för oss var det så. Vårt huvudsakliga problem är i o för sig min PCO (oregelbunden/utebliven ägglossning) men dessutom visade det sig när vi började med ivf att jag troligtvis har för hårt äggskal också för spermierna kunde inte ta sig in genom skalet på egen hand. Vänta inte för länge, det skapar bara uppgivenhet och frustration om det inte lyckas. Tjata hellre på kliniken om att få komma vidare med någon slags behandling. Om ni känner att ni vill det förstås, annars får ni kämpa på en stund till. Som sagt, har du regelbunden mens så kan ni lika gärna "offra" ett par månader till att testa hemmakurer så som Bisolvon, det går ju ändå ur kroppen så småningom.

alien beräknas anlända 24 november
  • frukarlssonn

Jo de va så att när vi fick positiva svar från läkaren så så sa han att vi får höra av oss så fort vi är redo för nästa steg. Så vi tänkte att vi ger naturen en chans. Och så skedde ju det några månader senare, men som tyvärr resulterade i mf. Nu har det gått ett halvår och jag känner att frustrationen börjar bli så stark att jag ska ringa fert så fort semestern är över.

Oj, visste inte att man kunde ha för hårt skal? Det är det jag tänker, att kanske är det nåt fel ändå som inte upptäckts än?? Usch, man blir ju tokig av allt detta.

• michia

Vet inte om det var Bisolvonet, men jag tog 10-15 ml/ dag från mensen och fram till ägglossningen. Det tog sig...

Svar på tråden Bisolvon???