• VIP

Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!

Är i v. 35 nu, med andra barnet. Var väldigt förlossningrädd förra gången men inte den här gången.

Fram tills nu då jag har börjat föreställa mig att jag kommer bryta ryggen eller svanskotan när jag föder. Jag är inte superorolig för detta men jag tror att jag kan jaga upp mig själv om jag fortsätter. Och tyvärr vet jag inte hur jag ska sluta.

Jag tror att mycket hör samman med att jag har stora problem med foglossning och är rädd för att bli invalidiserad pga den eller att jag bryter/har sönder något vid förlossningen.

Har ju hört om folk som blivit skadade för livet. Finns det någon här som blivit det? Hur vanligt är det? Ska jag ta min oro på allvar?

• Svar på tråden Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!
  • VIP

Tack för svaren och uppmuntran!
    Jag känner ju såklart också folk som har brytit svanskotan, en som tom fick operera bort den. Folk har ju överlevt såklart men det låter så hemskt.

Förra grav. var min största skräck smärtan vid förlossningen. Jag klarade av den, yihaa, och är inte rädd den här gången (än). Så jag tror jag fokuserar på annat som kan vara jobbigt, man är så himla knäpp

Det är ju också så att jag hört att de som haft mycket foglossning har haft lättare förlossningar, ska fokusera på det

Jag kommer gå till MVC på måndag så jag ska ta upp det såklart men jag är inte så supernöjd med min bm och vet inte om jag kommer få så mycket hjälp där, så då vänder man sig ju till Fl såklart

Fler får gärna skriva!

• VIP

hmm, verkligen konstigt att de säger olika. Då ska jag försöka att bara tro på att man har lättare förlossning när man haft foglossning

Ska också försöka att ligga lite mer på sidan för att avlasta. Vill ju prova allt

Linny: håller tummarna för dig att du ska slippa dumma foglossningen.

• VIP

Linny, ska ge hängandet ett till försök. Var så slut att jag inte orkade säga till att jag inte orkade hänga på den, men då hade jag försökt hänga på en saccosäck innan det.

bra, en sak till jag måste skriva i förlossningsplanen: "fråga mig om precis allt så att jag kan nicka eller skaka på huvudet för jag orkar nog inte prata"

Svar på tråden Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!