• Majsan70

Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!

Jag fick en fraktur på svanskotan vid min andra förlossning. Det satt i länge, men läkte o blev bra. Har fött ett barn till efter det o inga problem alls. Hade svåra foglossningar med tredje barnet men att föda henne gick både snabbt o lätt.

Det går säkert bra för dig!

• Majsan70
    vampyria2 skrev 2008-07-17 22:35:21 följande:
    Men villken läkare jag måste ha råkat ut för, kan ju inte vara så ovanligt så han som var en gammal gubbe aldrig hade hört talas om det och så finns det redan 2 st här som har gjort det, han måste ju nästan ha ljugit för mig
    Kanske han sa så för att lugna? Eller så hade han helt enkelt inte råkat ut för det?

Jag vet i vart fall flera som råkat ut för frakturer i svanskotan, men det har aldrig varit särskilt allvarligt så jag tror inte TS skall hetsa upp sig så mycket för just det.
    Det kommer säkerigen att gå bra för dig TS!
  • Majsan70
    marsed skrev 2008-07-19 18:11:45 följande:
    En väninna till mig bröt svanskotan under förlossningen med sitt barn. Förklaringen hon fick var att hennes svåra foglossningar var en bidragande orsak. Jag har själv svåra foglossningar och ramlade dessutom illa för några veckor sen då jag landade rätt på svanskotan. Kan fortfarande knappt sitta upp pga smärtan även om det blivit bättre. När jag frågade min BM i veckan om jag ev kunde fått en spricka eller nåt var HENNES svar att det var inte alls troligt eftersom JUST foglossningar gör alla leder så mjuka som på ett litet barn. Skilda meningar alltså! :-S
    Just svanskotan och foglossning hör inte ihop på något sätt. Oftast så får man en fraktur på svanskotan för at barnet ligger o trycker på där o man kanske har fel ställning och då blir påfestningarna för stora. Tror tom. nån har skrivit det längre upp i tråden om jag inte minns fel?

I mitt fall fick jag en fraktur eftersom min dotter blev liggandes mot just svanskotan o stampade länge eftersom jag blev värksvag. Eftersom jag blev trött av pinvärkarna så blev jag lliggandes lite på rygg o då orkade kotan stå emot längre.
  • Majsan70
    marsed skrev 2008-07-19 18:59:20 följande:
    Som sagt...det var den förklaring hon fick av BM den gången iaf.
    Dåligt informerad personal!
Svar på tråden Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!