• Thalis

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Klart att utlandsadopterade är invandrare MEN rent känslomässigt/kulturellt är de vad de blivit uppfostrade till och vad de känner sig som.

Därför kan jag förstå båda sidorna av denna diskussion!

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis
    Zaria skrev 2008-07-21 11:00:28 följande:
    Sista frågan: Ja tyvärr har jag upplevt en hel del rasism,både här på forumet (bla en tjej som skrev att hon aldrig skulle hjälpa min son som då var 1 år om han blev påkörd pga hans hudfärg) Annars är det mycket bland folk också typ "jävla neger" "åk hem" "jävla blatte" osv...eller när man blir kallad "negerZaria" för att beskriva vilken Zaria de pratar om.

Jag blir så arg när jag läser detta!

När vår son bara var 4 dagar gammal kom makens äldsta syster med familj för att se honom.
    Och då kom vi in på hur ljus han var och hur olika han är storasyster och mig(vår dotter är adopterad). Och så säger min svägerska: Ni bor ju nästan granne med "negerStefan" som också är adopterad.

Jag blev stum och såg nog riktig arg ut för då sa hon att det är så alla kallar honom eftersom de fanns flera som hette stefan......

Jäkligt dåligt ursäkt !!

• Thalis
    mammatillvictor skrev 2008-07-21 11:27:40 följande:
     Men det som stör mig är människosynen att det är finare att vara adopterad än att vara "vanlig" invandrare!
    Det stör mig också!
    Kommer ihåg när vi flyttade från Stockholm till en håla i mellansverige.
    Klasses fick ju vet vem jag var i förväg, så när jag kom på första skoldagen var alla så himla trevliga !

Men sen på gympan så säger en till mig: Vi är en väldig tajt klass men det är vissa vi inte umgås med, och det är dom som bor på andra sidan bron och svartskallar.

Gissa om jag blev arg , men då fick jag det förklarat att jag var inte en svartskalle eftersom jag bodde på rätt sida av bron och för att jag inte kom till Sverige som asylsökande...

Med andra ord så finns det tydligen första, andra och tredje klassens invandrare *morr*

Min svärmor är brukar också prata negativt om invandrare, trots att hon själv är islänning Men självklart menar hon inte mig och min familj, och ännu mindre hennes två barnbarn. Därför skrev jag om selektiv rasism i ett tidigare inlägg.
  • Thalis
    trollungar skrev 2008-08-05 17:35:13 följande:
    ar aldrig känt mig som en invandrare.kom hit när jag var 3 månader,uppvuxen i ett mkt "svenkst" område men däremot har jag sött på fördomar av andra spansktalande ellern som är från det lansd jag kommer ifrån som tycker att jag sviker mitt land,är förädare som inte kan "mitt eget språk"..... öhhhhhh?mitt språk är svenska och inget annat.detta var när jag var i tonåren som jag kunde stöta på sånt.det va gasnka trist tycker jag.
    Tråkigt!!

Har dessa människor vetat om att du är adopterad?
    Jag vet att många latinamerikanare, speciellt den äldre generationen irriterar sig på yngre latinamerikaner som inte pratar spanska trots att deras föräldrar pratar språket och lever i den latinamerikanska kulturen.
  • Thalis
    trollungar skrev 2008-08-05 22:10:13 följande:
    thalis; jo vissa har vetat,annars har jag berättat det och då har dom sagt att jag ändå borde kunna spanska för att det är mitt modersmål.att jag ska vara stolt för det land jag kommer ifrån osv.man blir ju bara så trött.

Tyvärr måste jag erkänna att det finns en massa puckon bland mina "egna"

För några veckor sedan så hade mitt lands ambassad en fest och till allas förvåning så kom det 3 personer som adopterats från vårt land till Svenska familjer, och alla blev jätterörda över att de sökte sig till oss och ville så gärna lära sig språket och kulturen.

OT men jag ville poängtera att inte alla latinamerikaner tycker att adopterade måste kunna språket och känna kärlek till ursprungslandet!

• Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:
    Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!
    Då är du välkommen att träffa min dotter Nog blir hon den första adopterade som uppfyller dina krav ...
  • Thalis
    Milkina cerka skrev 2008-08-09 23:19:16 följande:
    Men numera är man väl tvungen att behålla ett av det adopterade barnets ursprungliga namn?

Ja?

Jag menade inte bara namnet Elias mamma nämner och etnicitet och kultur!

• Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:
    Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!
    Vem är du för att göra sådana påstående?
    Sedan när är kultur lika med identitet?
  • Thalis
    Esperando skrev 2008-08-09 22:46:08 följande:
    Ja allt är ju relativt...för mig är det mer tragiskt att veta att kanske mitt barn skulle kunnat växa upp på en institution och aldrig kunnat få leva ett liv som alla barn har en rättighet till. Ett liv fyllt av säkerhet, kärlek i mängder, närhet, trygghet och ännu mer kärlek.Sorry TS..lite OT men var bara tvungen att svara det inlägget.Umm Elias skrev 2008-08-09 22:31:49 följande:
    Vaddå visste du inte att kultur,etnicitet och namn är viktigare än familj, kärlek och trygghet?
    Öhhh dah !!!
  • Thalis
    Milkina cerka skrev 2008-08-09 23:27:19 följande:
    Men så gör väl ingen längre(som Umm Elias) säger, ni bla här verkar ju vara inställda på att barnen får välja själva om de vill intressera sig för ursprunget, landet o. dess kultur osv.Menade inget illa Allt sånt verkar mycket bättre numera än när jag kom hit på 70-t.
    Jag tog inte illa upp

Precis som du säger så är de flesta av oss för att låta våra barn bestämma själva.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?