• Ca rr o

Jag längtar hem :(:(

Någon mer som kännt/känner som jag?? fick en liten pojke 2/7. ¨han är inte så stor än alltså.. han föddes i v 28+5..
    Älskar honom över allt annat och vill vara med honom hela tiden.. men jag längtar hem så otroligt mycket. är 17 år så mamma har bott med mig nu men hon börjar jobba så jag blir ensam.. vill så gärna åka hem, men sammtidigt klarar jag ju inte lämna min lilla pojk helt ensam.. vet ju att personalen tar hand om honom men det är ändå jobbigt att åka ifrån honom.. känner mig som en dålig mamma när jag längtar hem så mycket som jag gör :( men det är ju inte det att jag inte vill vara med mitt barn, utan just att jag längtar efter att få komma hem.. och jag vet att det är så länge tills jag kommer få ta med honom hem :(:(

Någon mer som känner som jag eller har kännt så?? vore skönt att veta att man inte är ensam..

• Svar på tråden Jag längtar hem :(:(
  • sallybuse

Jag kan förstå de att du längtar hem.Men kan du inte få åka hem en stund under dagen då.Eller du har lång väg hem.Kan vara skönt kanske att få komma hem en stund och få smälta att man blivit mamma.Och fixa lite saker kanske så dom finns där när du ska åka hem på riktigt.Lycka till nu

• poik07

Om man har... Vi låg i nästan 1 månad på neo, och det var ett h...vete för min hjärna.
    Man ville inte lämna bebbarna där själva, men hemma var det 2 syskon som saknade sin mamma. Jag sov hemma en natt och var på 2 st dags permisar under vår neo tid.
    Och då var det personalen som sa att jag behövde se utsidan... De hade rätt- man mår bättre efteråt.
    Åk hem ett par timmar, vila och fixa lite hemma. Du behöver det. Grattis till bebben!!!

• Lilla K

TS: din plats är hos din son, MEN för att orka så behöver du energi! Prata med personalen, förklara att du vill åka hem ett tag, de kommer förstå. Bor du nära så åk hem över dagen, och kom tillbaka inför kvällen natten. Bor du långt borta, be om att få vara borta över natten. Det är jätteviktigt att komma ut från Neo ett tag.

Personalen på Neo där vi låg skickade hem vissa föräldrar på olika långa permisar, för de "såg" att de behövde det!

• Basses mamma

Vi var på sjukhuset i 10 veckor innan vi fick komma hem "på riktigt". Men hade inte klarat det om vi inte åkt hem då och då. Och man känner sig hemsk, och får dåligt samvete. Men barnet har det bra, och du får energi och ork. Vi bodde 10 mil från sjukhuset, så vi brukade stanna hemma över natten. Jag behövde verkligen den pausen för att orka med hela sjukhuslivet. Prata med personalen, de kommer att förstå dig! Grattis till lillkillen förresten!

• pritt

Hej
    Vi låg 13 veckor med vår, och en sak ska du veta och känna.
    Det är OK att åka hem, du kan inte vara där 100% för ditt barn om inte Du mår bra. ta en paus, gör nått roligt, åk och shopa till honom eller fika med nån kopmis. Även du behöver "vård" vårda Dig själv! Skuldkänslor kommer man alltid att ha över sina barn, om man jobbar för mkt, för man varit hård, för man skällt mm mm
    Lycka till!

• Jordgubba

Låg på neo 5 veckor och det verkar inte vara någon lång vistelse jämfört med många här men ojoj vad jag slet mitt hår mot slutet. Jag åkte hem en kväll och spenderade natten hemma med min man (åt pizza och drack vin för första gången på lääänge). Hade blivit tokig annars. På kvällen när vi lämnade neo så grät jag, inte bara för att jag lämnade bebisarna utan också över lycka över att få komma hem. Det är krävande att ligga inne, speciellt när läget kanske är/har varit kritiskt. Det är ju inte heller så att folk går runt och skrattar o skämmtar med varandra i korridorerna, stämmningen är tryckt och spänd...åk hem och gör någonting mysigt och sov länge, länge, åk sen tillbaka och känn lycka över att få vara med ditt barn igen. Han kommer att känna din lycka!

• Full av förhoppning

jag åkte hem och sov hemma dagen efter lilleman var född 29+5... sen sov jag hemma i 6 veckor.

Körde Isabelle 3,5 år till förskolan varje morgon och sen direkt in till neonatal och var hos Elias hela dagen tills klockan var runt 16, då hämtade jag lilltjejen på förskolan och min sambo åkte från sitt jobb till Neo och var hos Elias när jag var hemma med Isabelle. Vissa dagar åkte vi tillbaka hela familjen till Neo på kvällen och ibland åkte jag dit och min sambo hem till Isabelle...
    Flyttade in i samvårdsrum 15 dagar innan vi fick komma hem (för lillkillen ville ammas på natten då)

Kan tillägga att jag legat i strikt sängläge på sjukhuset i två månader innan Elias föddes och då bara träffat min dotter ca två timmar varannan dag i en sjukhussäng utan att hon fick peta på magen i princip (vattenavgång 21+1) och verkligen mådde dåligt av att vara utan mig. Därför åkte jag hem och var hemma.
    Hade vi inte haft barn sedan innan hade vi nog båda flyttat in på Ronald McDonaldhuset eller patienthotellet för att vara hos vår son hela tiden.

Tack och lov bodde vi ca 10-15 minuters bilväg från Neo.

Lycka till och grattis till din pojke!

Elias är här
  • Riskiflickan

jag var 3 mån på neo å längtade hem i princip hela tiden, vilket jag fick dåligt samvete för. Åk hem ibland, man måste få se annat än sjukhuset och få lite egen tid och privatliv annars mår man bara sämre. Vi kom hem med hemsjukvård efter 3 mån å skrevs ut nu precis, efter nästan 3 mån med hemsjukvård.... min son är född i v 26.

Idag har jag nääästan glömt HUR jobbigt det var under neotiden, med rädsla m.m. men en del saker kommer man alltid att ha med sig...

• tinaw

Håller med de andra, åk hem en liten sväng då och då så att du får kraft att orka. Ni ska vara på sjukhus ett tag nu. Du behöver få energi någonstans ifrån!

• Kiala

Det har redan sagts mycket bra i den här tråden...men vill bara säga att du inte ska må dåligt över att du längtar hem, det är naturligt. Det dåliga samvetet gnager alltid när det gäller barnen.

Jag hade liksom "Full av förhoppning" legat inne länge innan jag födde och dessutom på vårt regionsjukhus 25 mil hemifrån...så jag träffade inte vår 2½-åriga kille på 4 veckor och han behövde verkligen få rå om oss, och vi honom, när vi väl kom hem till Kalmar igen. Totalt låg vi på Neo i 7 veckor.

Min man och jag turades om att vara hos Hanna på Neo men vid något tillfälle varje vecka såg vi till att vara hemma båda två hos Viktor.

Det gör dig gott TS att komma ifrån Neo emellanåt!

• Therese33

Hej, Tycker absolut att du skall åka hem ett tag, man har dåligt samvete som mamma men det skall man inte ha, du kan inte ha bättre folk som tar hand om din bebis!
    Om man är piggare och gladare så är man ju en bättre mamma också eller hur? Du skall absolut unna dig det...

• Jodli

Åk hem om du kan. Man är ingen dålig mamma för att man lämnar sitt barn till personalen. Du ska orka med du också...

• knäppisen

vi FICK inte stanna på sjukhuset första tiden då sonen föddes (v 29+0). Det fanns inga familjerum lediga. Först efter en månad drygt flyttade jag in. Sambon och dottern valde att bo hemma istället. Sonen fick komma hem efter 39 dagar och sen hade vi hemsjukvård tills han skulle varit fullgången ungefär.
    TIden på neo är jättejobbig, man vill hem, samtidigt som man vill vara där. Men det man längtar efter är ju att få det som alla andra, dvs åka hem med ett fullgånget friskt barn. Slippa oro o väntan. Jag hoppas det lugnat sig för dej och att du får bra med stöd från sjukhuset och från din mamma. Och att allt går som det ska med bebisebn också.

• pindile

vi låg i 6 veckor på neo o åkte sen hem med vård i hemmet i 2 veckor. han föddes i v 29.
    jag vet att det e jobbigt, men det sjuka e att när jag åkte hem kändes det på nt sätt sorgligt...började gråta i hissen på väg ut...det hade ju trots allt varit mitt hem i flera veckor.
    men tänk på att detta bara e en liten tid i ditt liv, o gläds åt att du får vara nära ditt barn dygnet runt.
    tror vi ska vara tacksamma för att det finns möjlighet till det i sverige, så funar det inte i många andra länder, då får man lämna sitt barn bara efter några dagar.
    jag åkte bara hem 2 ggr för att hämta kläder under dessa veckor,kändes som jag lämnade en del av mig själv på sjukhuset...

Svar på tråden Jag längtar hem :(:(