• majbarn

Någon som fått huvudvärk i samband med spinalspruta?

Har fått bekräftat att jag inte kan få EDA pga. medecinska själ utan istället ev. få en spinalspruta som går djupare in. Nackdelen med denna är tydligen att det kan läcka vätska från ryggmärgen som orsakar en svår huvudvärk ett par veckor framöver och det vore ju inget vidare..Undrar bara om någon har erfarenhet utav denna bedövning och drabbats av svår huvudvärk i samband med den?

• Svar på tråden Någon som fått huvudvärk i samband med spinalspruta?
  • pl77

Jag fick spinal under min förlossning, men den satt nog inte som den skulle....Kände varken av nån bedövning eller huvudvärk.
    Det är inte så konstigt om den inte tog eftersom jag inte kan få eda pga för tätt mellan kotorna. Men dom gjorde i alla fall ett försök

Hoppas att det går bra! Annars går det att föda utan bedövning oxå, det gjorde jag med första sonen....

LYCKA TILL!

• Zebra

Hej !

Jag fick spinal bedövning när jag snittades ...
    förvandlades snabbt till damen utan under kropp, kändes som ett litet stick när dom satte den och jag fick inga biverkningar.

Lycka till !!!

• Emma mamman

Jag tog ett ryggmärgsprov för några månader, samma som spinalen, och på mig läckte det ryggmärgsvätska.
    10% av alla som gör det kan få det, och näst efter förlossningen var detta det värsta jag varit med om!!
    Eftersom det läcker så kommer det inte tillräckligt med vätska i huvudet när man står upp så det blir ett enormt undertryck!

Under två veckor kunde jag inte stå eller sitta! Låg raklång HELA tiden! Kunde inte göra annat, det gjorde så hemskt ont!!! Min sambo fick ta ledigt för att va med dottern som är 1½år.
    fick ligga ner och äta, tuggor i taget. Jag var helt handikappad!!

Ja, hoppas att du inte råkar ut för detta om du använder spinalen. Men tänk dig för noga, du kan ju va en av de 10%, och jag anser inte att det är värt det.
    Lycka till!
    Kram.

• GRU

Jag tycker inte att man ska jämföra ryggmärgsvätskeprov med spinalbedövning. Vid spinalbedövning används en tunnare nål och därmed är risken att få huvudvärk (postspinal huvudvärk) eller andra biverkningar mycket mindre. Det är inte särskilt vanligt med huvudvärk efter en spinalbedövning. Om du vill ha bedövning under förlossningen tycker jag absolut att du ska ta en spinal. Det finns risk för postspinal huvudvärk även efter en "vanlig" EDA också. Men mycket liten dock.

• Emma mamman

Men enligt min neurolog så använde han samma slags spruta...

• GRU

Man använder samma teknik och på samma ställe men tunnare nål vid spinalbedövning. Men det finns säkert undantag. Vanligast är att narkosläkare som lägger spinalbedövningar använder en tunnare nål som "skär igenom" hinnan som omger ryggmärgskanalen på ett lite skonsammare sätt.

Svar på tråden Någon som fått huvudvärk i samband med spinalspruta?