• timmy

bära tungt

hej på er, jag har en ganska dum fråga - men jag ställer den ändå

Jag har fått tre tidiga missfall på 2 år (har inga barn ) och nu är jag på ett nytt försök, 4:e gången gillt. Hursomhelst, jag undrar... idag bar jag en jättetung ryggsäck, och det gör jag nästan varje dag; tror ni det kan göra att man får ett tidigt missfall/ägget inte fäster? alltså kan det motverka en graviditet?

samma sak med träning, tror ni det kan hindra ägget från att fästa? alt. göra att ägget "lossnar"

jag VET att detta är en dum fråga, men jag kan inte sluta tänka på det och oroa mig

tacksam för svar!

• Svar på tråden bära tungt
  • SIN74

Det är ingen dum fråga. Jag tror personligen att bära tungt inte påverkar - hur skulle då kvinnor förr fått barn?
    När det gäller intensiv träning kan det ju påverka. Det finns ju de som förlorar mens pga träning och så - eller är det bara skrönor?
    Det är klart man tänker på allt när man gått igenom flera mf.
    Hoppas att det går bra för dig nu!

• timmy

tack snälla du för ditt svar och dina vänliga ord!

• FruBe

Har man haft 3 MF eller fler så tror jag att man kanske ska lyssna på dessa varningens ord om att bära tungt osv. Inte för att det med 100% är så att tunga lyft kan påverka graviditeten, utan för sin egen skull. Så att om man får ännu ett MF så vet man att man gjort "vad man kunnat".

Själv har jag haft 3 MF, och nyligen genomgått ett misslyckat IVF. Min IVF läkare avrådde mig från att rida, åka vattenskoter, bära och lyfta tungt och överlag anstränga mig med hög puls som följd. Och detta mycket för min egen skull, för att jag inte ska se tillbaka och säga:

-OM jag bara inte gjort si eller så.

Jag personligen kommer inte att lyfta eller bära tungt vid nästa graviditet. Om det påverkar graviditeten positivt...? Vet ej, men det stillar mitt sinne.

Önskar dig all lycka till och hoppas innerligt att du får gå hela vägen denna gång.

• Snöa
    Svar på #4
    Hej!

Jag tror inte att det är någon fara, men precis som FruBe säger, mest för sin egen skull är det nog en bra idé att ta det lugnt när man är gravid.

Jag rannsakade mig själv vid varje missfall, tänk om jag inte badat, joggat, lyft den där tunga ICA kassen..

Så ta hand om dig, ta det lungt och jag hoppas att allt går bra denna gången!

Hälsningar, Snöa
Svar på tråden bära tungt