SVejsan skrev 2008-07-09 08:16:08 följande:
När det gäller förseningen för personer så fick vi uppgift från vårat hemförsäkringsbolag att sådana schablonmässiga förseningar (utan utlägg som skall styrkas) kan man begära försäkring från flera håll. (Men sjukdomar och allt som skall styrkas med kvitto kan man bara bli ersatt från ett håll (och därmed så skall man kolla upp var man får bäst ersättning... (försäkringen eller flygbolaget) Ersättning för utlägg tex nödvändiga attiraljer pga av bagage förseningen ersätts bara en gång.).Vi hade bett om förseningintyg från flygbolaget som vi skickade in till båda (visakortsförsäkring och reseskydd i hemförsäkringen) och fick ersättning från båda håll... Observera än en gång att jag verifierade detta med vårt försäkringsbolag flera gånger!! Lycka till...Och förresten ... acceptera inte att flygbolaget skriver ut en bolagscheck, vi fick vid ett tillfälle en check från British Airways som vår bank skulle ta 150 kroner i avgift för att lösa in!! Få de att sätta in pengar på ert konto istället... (Det gick bra med checken till slut vi fick tjata - att vi var ju förmånskunder osv så gjorde vår personliga bankkvinna ett avsteg från reglerna...)
Ah, tack för tipset! Det ska jag göra! Ja, jag har också förstått att förseningen kan man få från flera håll för, men kvitto-ersättnignen bara från ett håll eftersom visa-försäkringen sa att de skulle ersätta det som flygbolaget inte ersatte (de sa att de skulle dra bort det som flygbolaget ersatte). Men bra tips att kolla upp vad de olika bolagen betalar ut!
Jag tror inte de kommer betala med check, för vi ska skicka med vårt kontonr tillsammans med vårt krav..