Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Ny häst på G!

Efter en lång och tung vår på hästerifronten, med återlämnande av foderhäst, har jag äntligen hittat en ny häst!

Det är ett sexårigt arabsto som är insutten och inte så mycket mer, vad jag har förstått. Jag hittade henne via en bekant som är vän med uppfödaren och det är livstidsfoder, eller något liknande. Det enda ägaren vill är att eventuellt kunna ta föl på henne någon gång i framtiden, eftersom hon är den sista i sin linje. Känns helt ok, jag avlar gärna lite själv dessutom.

Dessutom har jag tagit ett jättekliv i min ridning, vilket känns helt fantastiskt. Jag har suttit fast i flera år och inte kommit någon vart, men i veckan har jag varit på kurs och det lossnade rejält. Så nu skall det bli regelbunden träning för den instruktören.

Allting känns bara jätterolitg just nu, och jag ville bara dela med mig. Nu skall jag bara hitta en transportör som kan köra hit henne. Någon som vet en bra och prosvärd hästtransportör som kör södra Småland-Dalarna?

• Svar på tråden Ny häst på G!
  • Pallas

Nu har jag kollat en välrenommerad transportör. Han tog 2500 + moms och få dår jag hämta i Gävle. Känns överkomligt, men jag skall jämföra lite priser. En bekant skall hämta häst i Kalmar och får hästen hemkörd till gårdsplan. Det vore ju smidigast så jag skall se om det går att samordna.

• Pallas

Ja, jättespännande! Tack!

Jag vill ha hem henne NU! Bums!

• Pallas

Nu har jag pratat med ägaren och hon skickar kontrakt, sen blir det hämtning!

Så här ser hon ut: web.telia.com/~u45118337/arab/eldana.jpg

• Pallas

Mama: Tack! Ja hon är jättesöt! Det ska bli så roligt med en ny häst. Hon skall ridas in och skolas, det tycker jag är jätteroligt. Tänk att ha en fyrbent vän att gå på kantarellpromenad med igen!

• Pallas

JeanetteL: Det var en billig transportör. Jag ska som sagt försöka jämföra lite, men 3000 känns ok.

• Pallas

Jeanette: Ja, det känns bra att välja någon med gott rykte, även om jag måste betala lite mer. Jag har ju aldrig transporterat häst med lastbil förr, men en stallkamrat fick sin häst borttappat på en transport till Danmark! :-O Hästen hittades välbehållen i ett stall efter rutten efter några dagar, men fy vilken fasa!

• Pallas

Trollmamma: Tack, jag hoppas också att vi skall trivas. Tiden har jag väl egentligen inte riktigt, men jag tar mig tid. Hästeriet är det som ger mig själafrid, så det är det värt. Min familj är införstådd med vad det betyder för mig.

• Pallas

Isabelle: Det var en instruktör i centrerad ridning (vet inte om man får skriva namn hur som helst). Hon har hjälpt mig att hitta min balans som ryttare och förstå hur min kropp inverkar på hästen och hur jag skall kunna utnyttja det.

Hon ser mig och hästen på den nivå vi är och anpassar sin undervisning till vår nivå och vår inlärningsstil.

• Pallas

Isabelle: Jaa, jättekul, verkligen! Skall försöka åka och rida regelbundet för henne när jag får min nya häst och hon är inriden. Innan dess har jag skaffat mig en annan instruktör som skall hjälpa mig med arbete från marken, så att det mesta av skolningen är klar innan jag sitter upp.

• Pallas

Isabelle L: Ja, det är åt det akademiska hållet, men vi snöar inte in på något utan har som fokus att jag skall lära mig rida hästen så att den håller för ett långt och aktivt liv. Centrerad ridning handlar mycket om ryttarens kroppskontroll ochmedvetenhet om hur kroppen påverkar hästen. Har man inte en bra grundsits så tar det förr eller senare stopp i utveckligen, och det är (ned)slående hur vanligt det är att helt glömma bort den biten, tycker jag. I värsta fall skadar man hästen med sin ridning.

• Pallas

Pumpkin: Enligt uppgift är hon smällfet i dagsläget, men det kan vi ordna till med tiden. Jag läääängtar!

Svar på tråden Ny häst på G!