• I have a kid

hjälp någon med samma problem ?

hej fick en freja född i vecka 29+4 på 1480g.
    15 juni i år

hon fick ligga i kuvös en vecka men andades själv med hjälp av ccap men den hadde hon bara ca 1 vecka .
    ligger nu i en bb säng med endast pulsmätare på foten å sond. men nu så står hon still i vikt har bara ökat 10g sen gått ner 10 g nästa dag. dom har prövat med att berika min bröstmjölk .. men hon kräks endå mkt. så igår natt så provade dom sondpump. funkade inte heller. . så nu inatt prövar dom sondpump med komjölk får att hon måste börja gå upp i vikt... domhar gjort alla tester på henne å dom ser bra ut.
    även gjort magröntgen & lungröntgen & ul på huvudet allt ser bra ut där åxå

dom hittar inga fel men hon måste behålla maten

nån som haft samma problem med sitt barn

tips ?????

• Svar på tråden hjälp någon med samma problem ?
  • Leoland

Kan de inte köra med näringsdropp typ glucos eller med mer fett osv? Vet ej om de gör så? Vi gör så på vår avd till en början så att pat senare orkar med sond osv. men samtidigt är de ett steg tillbaka för eran lilla tös....gud vad jag svamlar

Hon kräks inte upp bm? Är de bara sondmaten?

• I have a kid

Leoland

jobbar du på neo??

jo hon har haft en pcvk i foten där det droppat in glukos men inte mera... alltså hon kräks antingen medans man sondmatar henne eller efter,, offtas mkt spya. har blivit mer sen berikningen .. vet inte vad hon spyr upp ... men magen är tom
    då dom kollar innan måltiderna så det är ju bra.

• victory tilly

Hej! Vår lilla dam, v28, fick (eller föddes med) magsår och hade svårt att behålla maten med.
    De gjorde alla test och sondpumpade men inget hjälpte. Sedan böjade det började komma blod ur sonden så de började tänka på magsår. Då satte de in Nexium (som Losec) och hon blev snabbt bättre och tålde mat. Kanske nåt att tänka på?

• Leoland

Nej det gör jag ej min dotter hade gulsot + lågt blodsocker, så vi fick ligga på neo i 7 dar. Jag är sjuksköterska annars men jobbar med vuxna.

• Misilo

Hej!
    Prematurer har ofta svårt när de berikar maten eftersom den är "hårdare" att smälta, men berikningen behövs ju också för att maten ska bli tillräckligt näringsrik. Men detta vet neoläkarna.

Be att få prata med er neoläkare och så får de berätta vad som blir nästa steg. Det är inte meningen att en liten mamma ska försäka lösa dessa problem med ett litet prematurbarn. Säg till dem att du/ni behöver veta hur de har tänkt att behandla ert barn eftersom hon inte kan behålla maten.

Min lille, född i v. 27, kräktes ibland och gick upp ganska långsamt i vikt. Låg länge i kuvös med cpap (6 veckor), men när han väl hade blivit lite större så sa det bara pang så växte han som bara den och klarade maten jättebra. neoläkarna berättade att de gör en avvägning av hur mycket berikning de tillsätter i maten, så mycket som möjligt för att påskynda tillväxten men ändå så att barnet ska kunna tillgodogöra sig maten utan att kräkas.
    Håller tummarna för att det blir bättre snart, kramar!

• knäppisen

Komjölksallergi är min tanke... eftersom min son var allergisk mot komjölk ligger det nära till hands.
    Märkte det när de började berika min bröstmjölk (han var oxå född v 29), då kom kräkningar i massor, dålig viktuppgång och magknip som ett brev på posten. Kan ju va nåt du kan fråga om i alla fall. Det finns ju i så fall mjölkfri ersättning som du kan sonda i henne/mata med flaska. Eller amma också för den delen om du själv äter helt mjölkfritt.

• Raven 84

Min dotter föddes i v 27, hon tog inte till sig näring i början så bra, senare konstaterdes det efter mycket om och men att det var reflux och överkänslighet mot laktos. Nu mår hon bra och är pigg och glad
    Stå på dig... hon är en liten kämpe
    tess

• Kaffekopp

Sondar de med komjölk? Det kan jag väl aldrig tänka mig? Menar du vanlig mjölk?
    Det är kanske mjölkersättning som hon fått? I form av Prenan Hy eller någon annan sort?

Jag tror att läkarna och sjuksköterskorna på jobbet vet vad de gör - vilket Neo ligger ni på?

Har hon fått Losec någon gång? Eller ersättning för barn som lätt kräks?
    Prova att äta mjölkfritt och undvik mat som ger gaser m.m. under en tid för att se om det påverkar? :)

• I have a kid

tack för alla svar....
    nu har jag en del att ta upp med läkaren har också tänkt på det med allergier mot mjölk. å sånt hon äter komjölks fri ersättning med sond pump på natten /kvällen & på dagen sondas hon... men snart ska hon börja amma, så jag får testa det med icke mjölk produkter.

dom har testat med nutramigen men det funkade inte.. då berikade dom min bröst mjölk med det.

fast till saken tror jag hör att jag har ingen matlust äter offtas inget på dagarna å godis på kvällarna choklad godisar blir det då. det borde ju påverka henne men på neo är dom tveksamma,hm??

hon ligger på neo i sunderby sjukhus i Luleå

• Kaffekopp
    Så länge hon ökar i vikt är det jättebra, men det är ju aldrig kul att hon inte får behålla maten och kräks/ulkar.
    Choklad brukar påverka bröstmjölken och det är bra om man kan undvika stora mängder av det. Det samma med gasframkallande mat (bönor, kål m.m.) och jordgubbar/päron som kan ge väldigt lös avföring och magknip.

Hittade en länk där du kan läsa mer om du är intresserad.

http://se.babycenter.com/baby/breastfeeding/breastfeedingdiet/
  • Sundvall

Vi hade samma problem med våran lilla, och dom kunde inte lista ut vad det var. Gjordes en massa undersökningar men ingenting visade något "fel"..

Aline kräktes nästan vid varje mål, och det var inte små mängder! Kom även kräkningar emellan, och vikten började ragla..

Vi gjorde helt enkelt så att vi drog ner på maten, men gav istället lite oftare. Fortfarande inte lika stor dygnsmängd, men lite bättre blev det.. kräktes ungefär vartannat mål..

Då kom supermamma på att lite magmassage mellan målen skulle göra susen, och det gjorde det. Hon sket som en galning.. bajsade ca 4 ggr/dygn och inte små mängder, och efter det kräks hon nästan aldrig. Endast om hon inte bajsat på några dagar, då ger vi lite magmassage, och sen är det bara att tuta och köra..

testa, ibland är det för simpelt för att man ska förstå vad som är fel..

Svar på tråden hjälp någon med samma problem ?