Sjöjungfrun: Tyvärr kan ägget vandra bakåt in i äggledaren vid en IVF eller i väldigt sällsynta fall lägga sig i ett hörn högst upp i livmodern, detta blir inte heller någon normal graviditet. Det är mindre risk med ett x vid IVF ca 2% men risken finns ju ändå där.
När jag fick mitt x så började jag blöda och fick väldigt ont i v6. Jag anade inte att det var ett x, utan ringde akuten för jag trodde det var ett missfall. Men när jag kom in så tog dom ett hcg prov o avvaktade ett dygn ( mitt längsta dygn i livet) o tog ett hcg prov igen, det hade inte stigit som det ska så då blev det akut operation. Tyvärr hade min äggledare gått sönder så dom fick operera bort den.
Jag tycker absolut att du ska ringa och få hjälp, tyvärr är det svårt att ställa en diagnos så tidigt i graviditeten, men det är därför dom går efter hcg värdets stigning. Om det är så olyckligt för dig att det är ett x så är det bra o få hjälp fort så du inte behöver ta bort din äggledare. I många fall finns det mindre aggresiva metoder att ta bort ett foster som växer fel.
Hoppas allt går bra för dig o hör gärna av dig om du undrar något mer. Kram