Inlägg från: cruZZe |Visa alla inlägg
  • cruZZe

HD Redy eller Full HD

Skillnaden är att en Full-HD TV visar bilder med upplösningen 1920x1080p (p står förprogresiv) och en HD-ready visar bilder med 1024x768p.

Jag kan rakt av dissa människor som hävdar att man måste ha en Full-HD TV, jag är själv teknik och hembio-freak och kan avslöja att inte ens proffs ser skillnad på full-HD och HD-ready när man pratar normal TV-storlek (32-50"). Inte ens jag ser någon som helst skillnad på min hembio som trots allt visar bilden i 103".

Det som däremot ÄR viktigt är att TV´n kan ta emot signaler som är ända upp till 1920x180 och även de så kallade 24p, 50p och 60p. Det är dessa upplösningar och signaler för bild som mer eller mindre är standard i dag för högupplöst material på film.

TV osv däremot kommer dröja säkerligen 10-15år till innan de kommer över tröskeln 1024x768p (50 eller 60).

Bestäm er för en lagom prisnivå ni vill handla en TV för och kolla sedan runt vad ni får, välj den ni tycker passar bäst och skit fullständigt i om den visar full-HD eller HD-ready upplösning.

Lycka till.

Dryorophus skrev 2008-07-02 10:56:55 följande:
    Skall köpa ny TV och började undra vad skillnaden mellan HD Ready och Full HD var.Sen om det är någon som har andra bra tip att tänka på innan köpet.
  • cruZZe

Ja folk som inte har en aning om hur liten skillnaden är i bilden. På 42" ser nästan ingen ens en skillnad på vanlig PAL upplösning (576) eller HD om båda är progressiva.

Nallepigan skrev 2008-07-02 12:13:57 följande:
    Bättre upplösning på Full HD. Googlade lite på det och om man ska ha en tv som är 42" eller större så rekommenderar folk Full HD.
  • cruZZe

Om det blir för litet kan ni bara svara på själva, då storleken på TV mer är en smaksak än någonting annat. Om man däremot pratar lite fikus-språk så säger man ofta att "sweetspot" är TV-bildens diagonal gånger 2,5. Har man alltså en bild som är 2 meter ska man sitta 3,5-4,0 meter från bilden, men det ska man ta med en nypa salt.

Vill ni ha en 32" så köp för all del en, men funderar ni på en 37" skulle jag hellre gå upp en modell och ta 42", priserna skiljer så lite att man får mer TV och storlek per krona på 42". 37" säljs i betydligt mindre mängder och kostar alltså generellt sett mer att ta fram.

Lycka till i träsket av TV-apparater och fråga gärna om ni undrar över någonting mera.

Dryorophus skrev 2008-07-02 19:12:17 följande:
    Tack så mycket för det svaret.Fick mycket info =)En fråga till dig som är lite inne i det hela. Blir 32" förlitet på 2-2,5 meters avstånd??Kan köpa en 32" ganska billigt, men en 37" om man lägger till 2000.
  • cruZZe

Det lät lite väl, men alla är vi som sagt olika. Sitter själv 4 meter från 103" och tycker det är perfekt

Nallepigan skrev 2008-07-03 08:01:23 följande:
    Gå till affären och testa vad som är lagom. Jag köpte först en 42" och satt på 3m avstånd och hade inte möjlighet att sitta längre bort. För mig blev det på tok för stort så jag lämnade tillbaka tv:n och skaffade en 26" som jag nu är supernöjd med. Möjligtvis skulle jag ha skaffat en 32", men jag lider verkligen inte av det.
  • cruZZe

Det man däremot ska tänka på är att affärerna ofta ställer in bilden för lysrörsljus (oftast dynamisk). Hemma har man inte alls samma belysning och bilden kommer då te sig extremt färgstark och skarp. Värst är det med plasma då LCD i sig själv är aningen ljusstarkare och således trivs bättre i strålkastarljus ala lysrör. Så be om att få händerna på fjärrkontrollen till de apparater ni är intresserade av. Fråga också om alla apparataer är matade med samma sorts signaler, säljarna har ofta olika mycket provision och bonus på olika apparater och ställer därför ofta in både bild och signal till fördel för de som de tjänar mest på. Tänk också på att om de matar bilden med analog signal så är LCD oftast sämre på att behandla dessa signaler.

Mkt info nu

Nallepigan skrev 2008-07-03 08:11:43 följande:
    Precis...som sagt TS, bara att springa in i alla affärer och testa. Hellre springa i fem affärer än att komma hem och bli missnöjd. :)
  • cruZZe

Nej, nej och nej igen. Desto bättre källan är desto svårare är det att se skillnad på HD-ready och Full-HD. Nu vet jag inte hur Alshain menar med att jämföra på en datorskärm, men med en statisk bild är det klart som korvspad att man ser skillnad (se bara skillnaden på upplösning på foton), men med en rörlig bild och bra uppspelning så ser man helt eneklt INGEN som helst skillnad i storlekarna 32-50". Som sagt så gör inte ens proffsen det i blindtest. Testst utfördes på 4 olika TV-apparater och med Pioneers värsta och eminenta bluray-spelare som källa. Proffsen såg knappt skillnad på vanlig PAL-upplösning och HD-ready när det väl visades i 50p.

Att jag inte ser någon som helst skillnad nere i min bio är väl att ta i, men skillnaden är otroligt liten och det jag spelar upp med är en 60gig´s PS3 (alltså inte mjukvaruemulerad 1080p).

Den som tvivlar är välkommen att komma och titta på både film i 1080p24 och 720p och spel som klarar både 720 och 1080. Inte heller från min 360-HD (HD-DVD) ser jag någon markant skillnad, i de flesta fall ingen alls.

Däremot kan jag helt klart tänka mig att om man vet om när man byter upplösning/källa eller dylikt så "lurar" man sig själv att tro att bilden blir bättre, lite som placebo.

Se som sagt till att källan är tillräckligt bra och även bildvisaren, kör sedan en riktig kalibrering utförd antingen av proffs med mätinstrument eller skivan dvd/bluray the essentials sen ber ni någon byta mellan 720 och 1080. Gissar ni rätt på upplösningen över ca:30% av gångerna bjuder jag på grilmiddag med gott vin till

• cruZZe

Mjae, TV visar fortfarande "endast" 720 och kommer så göra många år framöver (1025 tror jag året är siktat på för 1080 via TV).

På uppskalad bild är du onekligen väldigt beroende av att du har en spelare eller TV/proje som skalar riktigt bra, men juh mer och hårdare du skalar upp en bild, desto mer måste spelaren räkna ut hur pixlarna ska sitta och färgåtergivningen så ibland blir den uppskalade bilden sämre än original 576.

Observera dock att alla upplösningar jag pratar om är progressiva signaler, ingenting anat är intressant.

Cyberdansken skrev 2008-07-08 20:45:54 följande:
    Om du endast tittat på TV så är det svårt, nästan omöjligt att se skillnad. Men tittar du på DVD eller liknande, dessutom uppskalad, så blir det tydligt.
  • cruZZe

Ursäkta om mina inlägg är galet flestavade och/eller svåra att begripa. Har en liten vätte eller liknande i min skalle som bankar loss med storslägga efter gårdagens ost och kex-kväll

• cruZZe

Om du har PC till TV´n är Full HD att föredra ja, helst om du kör HTPC och plockar hem p24-filmer. Men skalningen är viktigare då det fortfarande inte finns några vettiga OS eller dricrutiner för 16*9. Och jag hävdar å det bestämdaste att du i ett blindtest inte kommer se skillnad mellan 720p och 1080p på valfri TV med en bra signal.

Och varken viasat eller canal digital sänder i 1080p så där går man också bet om man tror att man måste ha Full-HD.

Att hävda att man ser skillnad på HD-ready eller Full-HD på exempelvis 42" är som att tro att man ser skillnad på ett foto i storleken 10*13 (normal fotostorlek) i upplösningarna 6 eller 7 megapixel.

Pappa Baloo skrev 2008-08-07 09:42:26 följande:

hej köppte skälv en Full hd Tv en Lcd 42" det blev lcd då jag andvänder tvn som skärm till datorn, har man en box tex från viasat eller liknande som har full hd ser man faktiskt stor skillnad även när man spelar Ps3 bloueray dvd osv men kollar man på tv via vanligt antenn uttag eller vanlig tv box är har man ingen nytta av en full hd annars skilljer ju inte priserna så mycket mellan full och hd ready lycka till md köpet
Svar på tråden HD Redy eller Full HD