• mandrarinen

Stör mig på...

Varenda gång det är något repoortage om Unga föräldrar i en föräldratidning så får de men någon som bor hemma hos sin mamma. Som talar om att de löst sig jättebra och att de snart ska skaffa egen lägenhet. Alltså inget ont om dessa föräldrar, kan mycket väl förstå att det kan vara ett bra alternativ tills allt annat löser sig om man blivit gravid oplanetar. Men va f-n, kan de aldrig skriva om någon av alla oss andra, vi som INTE bor hos våra föräldrar, går på soc etc. Blir så irriterad.

Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Stör mig på...
  • Pallas

Kan hålla med lite. Jag försörjde mig själv (tillsammans med min sambo), gick i skolan, hade två jobb och klarade mig bra trots svår kronisk sjukdom. Ändå var omgivningen extremt negativt inställd till att jag valde att behålla ett barn så tidigt (17 år).

• lallis
    Svar på #1
    Jag är inte ung mamma men jag förstår vad du menar. Jag som inte är mamma får en ganska dålig bild av unga föfräldrar myckt tack vare media. man ser bara dom som skaffar barn fast de inte har resurserna att ta hand om dom....

Go for it säger jag till er som faktiskt klarar att stå på egna ben och ta hand om er själva - då tycker jag inte det är nåt fel att ni skaffar barn. Men jag har svårt att se att folk skaffar barn när de inte tar hand om sig själva....
  • Kristin89

Jag var med i ett repotage i "Amelia" om unga mormödrar. Vi var 2 tjejer med mammor som var med. Den ena bodde hemma och har inte planerat att flytta och jag har bott själv (med min pojkvän) i 3 år. Så jag kände mig faktiskt väldigt duktig när jag läste hennes historia Fast jag måste tillägga att hon verkar vara en jätte guliig tjeje!

• LadyB

De tar ju alltid unga mammor som sitter i samma sits,det tycker jag oxå...jag bor oxå hemma hos pappan till barnet...och man kan ju känna sig utanför och tro att alla unga mammor bor hemma hos sina föräldrar.....

• Pallas

Sen undrar jag: är det något negativt per definition att bo hemma när man får barn? Som tonåring har man ju inte hunnit hitta den livserfarenhet och det kontaktnät som man normalt hunnit bygga upp längre fram i livet, då är det väl suveränt att ha stöd och hjälp på nära håll?

• lallis
    Pallas skrev 2008-07-07 17:32:30 följande:
    Sen undrar jag: är det något negativt per definition att bo hemma när man får barn? Som tonåring har man ju inte hunnit hitta den livserfarenhet och det kontaktnät som man normalt hunnit bygga upp längre fram i livet, då är det väl suveränt att ha stöd och hjälp på nära håll?
    frågan är då om det är rätt skede i livet att skaffa barn, när man inte kan ta hand om sig själv än. Inte säkert att det är det föräldrarana vill..få smått i ihuset igen även om de hjälper till. sen så måste man väl kunna försäöja nåt man sätter till livet, tycker jag ialfall.
  • LadyB

jag tror att om man bor hemma hos förläldrarna så e det lätt att bara lämna barnet hemma o sticka ut o festa...

• laila88
    LadyB skrev 2008-07-08 11:51:48 följande:
    jag tror att om man bor hemma hos förläldrarna så e det lätt att bara lämna barnet hemma o sticka ut o festa...
    okej det tycker jag var att verkligen ha fördommar, bara för att endel unga mammor och pappor BOR hemma hos sina föräldrar så behöver det inte betyda att dom inte beter sig som om dom bodde själva!
    jag bodde själv hemma(både hos min mamma och sonens farmor) tills min son var lite över ett år. och jag lämnade nästan ALDRIG min son till mormor eller farmor och for o gjorde annat.
  • Disela

Håller med TS.
    Jag fick min dotter för drygt 1 år sedan. Då var jag 21 och blev alltså gravid när jag var 20. Då hade jag fast jobb och försörjde mig själv. Jag och min sambo hade bott ihop i drygt ett år i vårna bostadsrätt och vi hade varit tillsammans i fyra år när jag vblev gravid. TROTS allt detta så såg folk ner på oss. Eller mest på mig eftersom min sambo är 6 år äldre än mig.

Vad jag vill säga är att unga föräldrar är fantastiska och det finns ju faktiskt de som klarar sig själva. Utan att bo hemma.

Heja unga föräldrar och heja alla som kan stå på egna ben!

• LadyB

Det va VERKLIGEN inte så jag menade!!! jag menade att det kanske är LÄTTARE att man lämnar barnet o så...jag sa inte att Man GÖR DET!!!

• Bellsam

Jag tycker det är fel att säga att det är lättare att man lämnar barnen hos sina föräldrar och går ut och festar om man bor hemma. Själv har jag en tjej i bekantskapskretsen som fick barn som 17 åring. Första två månaderna bodde hon hemma och skötte sig riktigt bra, sen så flyttade hon hemifrån. Efter det så började hon använda barnvakt varje dag och hon har varit ute och festat varenda helg sen dess. Någon som inte alls var mogen att bli mamma!
    Självklart är det inte så med alla, men jag vil bara ge en annan vinkel på hur det också kan vara.

• Bellsam

Men mammor OCH pappor som sköter sig och tar sitt ansvar trots deras unga ålder har jag absolut inget emot, vare sig dom bor hos sina föräldrar eller i egen lägenhet.

• LadyB

Det va inte ens så jag menade men okej

• laila88
    LadyB skrev 2008-07-08 12:59:23 följande:
    Det va VERKLIGEN inte så jag menade!!! jag menade att det kanske är LÄTTARE att man lämnar barnet o så...jag sa inte att Man GÖR DET!!!
    ok my bad :P men tycker inte det är ngt man precis bor hemma för, att få de lättare att få barnvakt då man vill festa :/ aja!
  • LadyB

ne men om man kollar på mammorna som festar så kan jag tänka mig att det e fler av dom som bor hemma hos förräldrarna...jag menar ju inte att ALLA gör det. Sen e det ju bra om man vill gå färdigt tex högstadiet och det e lättare att göra om man bor hemma...men men

• Kristin89

Men igentligen är det rätt självklart att det blir lättare om man bor hemma. Man har fler som kan se till barnet om man t.ex. ska duscha eller gå på toa. Jag skulle däremot tycka det var jobbigt att bo hemma när man själv har barn. Då har man startat en egen familj och ett eget liv och vill inte att mamma ska vara med 24/7, men det är jag det

• Pallas

Kristin: Jag tror det hör mycket till vår kultur också. I andra kulturer är ju generationsboende en självklarhet, medan vi lever mer "isolerade" i små familjeklickar i Sverige. På gott och ont.

Svar på tråden Stör mig på...