• Ung mamma 87

Jävla Kärring

Hej
    Jag bor i en lägenhet på 70 kvm. Och vi ska snart flytta till en ny lägenhet. Men vi har nu en granne som skrike "Få tyst på ungjävlen, så jag får sova" Alla som vet att de är svårt att få ett barn på 13 månader att slutat gråta när de är sjuka, förstår nog att man blir väldigt frustrerad. De är okej att göra de en gång men att göra de flera gånger och klaga på att man inte sovit mer än fyra timmar och är arbetslös så ska man inte klaga. speciellt när man bor i ett område med barn. Men i morse fick jag nog kl halv nio var min dotter lite gnällig och jag försökte få tyst på henne då börjar kärringen skrika igen- Och den här gången fick jag nog. jag satte på CD och spelade lite högre än vad jag skulle gjort i vanliga fall. Då gicki hon ut på balgonen igen och bakade på plåten och kastede grejer på den och skrek gå och dräk er så blir världen mycket bättre. Och dräk ungen först. Jag ska ringa till hyresvärden i morgon och klaga. Tycker ni att jag gör fel eller gjorde fel idag?

• Svar på tråden Jävla Kärring
  • Suskiv

maja 81 skrev 2008-06-29 18:56:09 följande:

jag gissar att det inte är gipsväggar utan betong huset är byggt av. Om man är lättstörd i sömnen så funkar öronproppar alldeles utmärkt, tycker att det är för mkt begärt att alla grannar ska silvertejpa sina barn när dem är ledsna.........vet inte om du har hyres eller bostadsrätt men om man väljer det boendealternativet istället för hus så får man grannar tätt inpå och människor låter. det finns stadgar som man ska följa men det står inte att barn inte får gråta i ngn av dem....
    Så om man råkar ha dålig ekonomi så får man acceptera att man inte får sova mer än kanske 4 timmar för att grannen inte kan trösta sitt barn? Tror du alla som bor i lägenhet gör det för att de inte vill bo i hus.
  • maja 81
    Suskiv skrev 2008-06-29 19:32:04 följande:
    maja 81 skrev 2008-06-29 18:56:09 följande: Så om man råkar ha dålig ekonomi så får man acceptera att man inte får sova mer än kanske 4 timmar för att grannen inte kan trösta sitt barn? Tror du alla som bor i lägenhet gör det för att de inte vill bo i hus.
    själv bor jag i bostadsrätt och har haft halvtur med mina grannar, de till höger röker, de uppanpå har pianolektioner(musiklärare)hela dagarna, nu senast har det flyttat in grannar som festar mest hela tiden(låter högt även efter 10) men det är bara att köpa läget, eftersom vi inte har råd att köpa hus.
    och varför har du fördomen om att man har dålig ekonomi för att man bor i hyresrätt??? det är ju så långt ifrån sanningen!!!

Jag hävdar besämt att TS har all rätt att berätta vad hennes granne säger till henne och hennes barn till hyresvärden, tyvärr så tror jag inte att den personen kommer sluta.
  • Suskiv

maja 81 skrev 2008-06-29 20:18:51 följande:

själv bor jag i bostadsrätt och har haft halvtur med mina grannar, de till höger röker, de uppanpå har pianolektioner(musiklärare)hela dagarna, nu senast har det flyttat in grannar som festar mest hela tiden(låter högt även efter 10) men det är bara att köpa läget, eftersom vi inte har råd att köpa hus. och varför har du fördomen om att man har dålig ekonomi för att man bor i hyresrätt??? det är ju så långt ifrån sanningen!!!Jag hävdar besämt att TS har all rätt att berätta vad hennes granne säger till henne och hennes barn till hyresvärden, tyvärr så tror jag inte att den personen kommer sluta.
    De som har bra ekonomi kan välja om det vill bo i hus om de inte trivs med att bli störda. De som har dålig ekonom ihar inget val.

Jag bor i hyreslägenhet. Grannen vägg i vägg spelar musik dagligen. Grannen ovanför oss spelar musik och har en hund som slår i golvet så det låter som en trumma. Högst upp bor ett blint par så slår efter barn med sina käppar. Lägg till mannen som röker i trapphuset så är närmsta grannarna beskrivna. Vill vi bo så? Knappast, vi vill ha lugn och ro. Slippa rök. Men vi har just nu inget val så att säga att trivs man inte med att höra grannarna så får man flytta till hus är inte särskilt schysst mot dem som inte kan flytta.
  • blonde redhead

Grannen låter ju inte riktigt klok, men det händer att hyresgäster får varningar pga barnskrik. Det förväntas att man läser barnskriken om det sker så ofta så det stör grannarna. Hyresgästföreningen har förlorat flera sådana fall när småbarnsfamiljer fått varningar för barnskrik.

Man ska inte störa sina grannar helt enkelt, sen kan man tycka vad man vill om det.

• maja 81

suskiv: jag har aldir gsagt att: trivs man inte så får man flytta till hus. Det jag sa var att om man väljer att bo i lägenhet oavsett hyres el. bostads så får man grannar tätt inpå. Dina och mina grannar lät ju väldigt lika! det jag sa var att man kan välja vart man bor om man nu inte har fått en lägenhet av socialen.
    Man kan välja område och kolla i trappuppgången vilka som bor, ringa på och säga hej, kolla läget, höra med dem som bor där innan hur dem upplevt grannarna o.s.v. o.s.v

om jag hade en granne med ledsen/skrikigt barn skulle jag höra om det ev. var kolik=kan man inte göra ngt åt el. om jag kunde hjälpa till på ngt sätt.
    DET ÄR INTE OK att skrika att man önskar livet ur folk eller barn,  i detta fallet så tycker jag att TS granne har gått för långt.

• Suskiv

maja 81 skrev 2008-06-29 22:07:32 följande:

suskiv: jag har aldir gsagt att: trivs man inte så får man flytta till hus. Det jag sa var att om man väljer att bo i lägenhet oavsett hyres el. bostads så får man grannar tätt inpå. Dina och mina grannar lät ju väldigt lika! det jag sa var att man kan välja vart man bor om man nu inte har fått en lägenhet av socialen. Man kan välja område och kolla i trappuppgången vilka som bor, ringa på och säga hej, kolla läget, höra med dem som bor där innan hur dem upplevt grannarna o.s.v. o.s.v om jag hade en granne med ledsen/skrikigt barn skulle jag höra om det ev. var kolik=kan man inte göra ngt åt el. om jag kunde hjälpa till på ngt sätt.DET ÄR INTE OK att skrika att man önskar livet ur folk eller barn,  i detta fallet så tycker jag att TS granne har gått för långt.
    Visst har grannen gått för långt, men därifrån till att säga att man får acceptera att man inte får sova mer än 4 timmar är långt.

Och nej man kan inte alltid välja även om man inte får lägenheten av soc. Det är ju sällan det kryllar av lediga lägenheter utan man får ta det som finns och hoppas på att hitta nått bättre. Vi tex står i kö till större lägenhet, men det går inte så bra att få en.
  • Ung mamma 87

Vi bor i hyresrätt och om kl är halv nio så får man räkna med att barn låter. Och min dotter hade bara låtit i ungefär 2 minuter innan hon började. De är inte direkt enklare att få tyst på henne när kärringen börjar gapa. och banka i balkong plåten. Jag var desutom och gjorde välling till henne när kärringen började gapa. Förstår inte hur Suskiv tänker. Skulle du tolirera sånt från dina grannar?

För om de är någon som får sova lite är de vi föräldrar. Och om man får problem av ett barn skrik så säg till snällt först. Och ha förstålse för att barn kan vara sjuka eller skrika någon gång ibland.

• La Lola

Ts

Varför höjde du ljudet när du spelade musik?
    Tror du att det gynnar den dåliga stämningen?

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Bellsam

Att spela hög musik tror jag inte alls gjorde saken bättre eftersom att det är tillåtet att barnen skriker, men du får faktiskt inte spela musik hur du vill i lägenhet. Däremot förstår jag inte hur grannen kan vara så elak! Verkar inte riktigt ha alla hästar hemma. Och att säga att ni ska dränka er skulle jag ta som ett hot.
    Själv hade jag nog redan när jag märkte att hon började gapa köpt öronproppar som jag kastat ner i inkastet till henne. Då har ju du gjort det du har kunnat och sen är det upp till henne om hon väljer att använda dom eller inte.

• Nidhugg

Tycker att du gjorde fel som drog på musiken - det gynnar inte grannsämjan på något sätt.
    Tycker grannen gjorde fel som sa att ni skulle dränka er - det gynnar inte grannsämjan på något sätt.

Däremot så förstår jag att din granne blir frustrerad!
    Hon har inte valt att skaffa barn och få höra barnskrik som håller henne vaken - det ä r jobbigt med barn som skriker!

Det handlar om att visa varandra ömsesidig respekt - gå ut med barnet om barnet inte kan sova/vistas i ett rum som det inte hörs så mycket ifrån osv.

Om du klagar på grannen, kan din granne klaga desto mer på dig!

Svar på tråden Jävla Kärring