funderar
Hej hej !!!!
Nu är de väldigt länge kvar till förlossningen för min del är i v 14 ,men skulle vilja få lite råd och tips för/nackdelar men vanlig förlossning och kejsarsnitt.
Är väldigt rädd för smärta!!
Hej hej !!!!
Nu är de väldigt länge kvar till förlossningen för min del är i v 14 ,men skulle vilja få lite råd och tips för/nackdelar men vanlig förlossning och kejsarsnitt.
Är väldigt rädd för smärta!!
Min kompis är snittad, för att det inte fanns annat alt. och hon är inte speciellt glad. Hon får knappt lyfta sin lilla, inte köra bil, inte gå ut och gå någon promenad och ja... egentligen inte göra någonting på iallafall 1 månad.
Om man nu "väljer" så är en vaginal förlossning är alltid Bäst (vid vanligt graviditet och om både mamma och bebis mår bra självklart...). Både för bebisen och mamman. Ett snitt är ett stort kirurgiskt ingrepp och långt ifrån riskfri.
Har man möjlighet och tror att man kommer över sin smärträdsla, med eller utan hjälp, så ska man nog absolut föda vaginalt!
Jag är också rädd för smärtan, men sen så tänker jag att miljorner, miljarder kvinnor föder barn, och detta inte bara EN gång utan de gör om det 2, 3, 4 och fler ggr... så smärtan måste ändå vara överkomlig :)
Jag var också jätterädd för smärtan, men det gjorde verkligen inte så ont.
När det gäller smärtan vid en vaginal förlossning, så släpper den så fort barnet är ute! Klart lite mörbultad är man ju, men smärtan försvinner magiskt!!!
Vid kejsarsnitt har man ju ont efter, när man ska ta hand om sin lilla dyrgrip.
Och som sagt mår framför allt barnet bäst av att komma ut den normala vägen.
Trots min rädsla, så vill jag INTE bli snittad. Förvisso sa jag det sist, men har kommit fram till att det är en "häftig känsla" nöär barnet väl är ute och ligger på magen.
Smärtlindring finns.
Lycka till!
Hej TS jag är också rädd.. Otroligt rädd för smärta. Är inte heller speciellt långt gången utan bara i v.10
Det spelar ingen roll vad folk säger om positiv smärta, det finns för i h*****e inget positivt i att ont. Thats it!
Till saken..
Jag har en kompis som fött 2 barn med kejsarsnitt och hon har mått toppen. Hon födde vid 11 på dagen, klockan 16 ringde hon mig och kvittrade som en fågel, då hade hon varit uppe och gått. Några dagar efter var jag där och hon var världens piggaste ytterligare Någon vecka senare var vi ute på långpromenad.
Det är nog samma sak med snitt som vid vag. förlossning.
En del klarar sig fint, andra får det jobbigare.
Det är inte smärtfritt efter en vag.förl. heller men det är det aldrig någon som pratar om..
Var inte rädda, jag kan säga som så att det ser bra mycket värre ut än vad det i själva verket är. Ta epidural, världens bästa smärtlindring.
hej!
jag var livrädd för smärta innan jag med. men jag hade edan å det gjorde inte så ont ändå..
jag kännde bara de där värkaran när hon skulle ner i bäckent. de klarade jag av...men de gjorde ont..sen krystvärkarna känndes inte alls..