• antitanten

Min dotters nya liv började idag....

Idag var dagen då korten lades på bordet. Begav mig med tonårsdottern till Maria Ungdom igen, som bestämts igår då vi var där. Jag är så lycklig över att tonårsdottern erkänt och medgivit att hon har problem med alkohol, för nu får hon hjälp. Den hjälp hon så väl behöver. Alla pusselbitarna faller nu på plats och snart börjar hennes nya liv, hennes nyktra liv. Början på hennes klarsynta framtid. Underbart.
    Dom på Maria Ungdom är underbara. Dom lyssnar, dom dömer inte, dom ser möjligheter och kan trösta och förstå. Dom är guld värda.

Tonårsdottern har tur.....i oturen s.a.s. Hennes kropp har redan visat lite tecken på skador, och för att hon ska kunna bli fri suget efter alkohol ska hon bli inlagd imorgon. Dessutom är det svårare för henne att ha kontakt med sina kompisar som ju fortfarande festar o står i. Men....dels också för att dom på Maria Ungdom då kan ha koll på henne twentyfourseven och dels ifall hon skulle få någon abstinens utöver ångest o annat som kräver kunnig personal. Jag är evigt tacksam för den hjälp hon nu kommer få. Inte en dag för tidigt. Jag kommer få min härliga glada och underbara dotter tillbaka.

Min tonårsdotter har en blogg, som de flesta andra... och när jag gick in nu ikväll o läste, blev jag alldeles tårögd och rörd. Rörd av lycka och av kärlek. Jag frågade henne om jag fick kopiera det hon skrivit för att lägga in i min blogg, och hon tillät det. Det är med stor stolthet över henne jag nu lägger in dagens  rader från hennes blogg . Mycket också för att peppa andra föräldrar att ta steget fullt ut och hjälpa sina ungdomar, och att föräldrarna ska känna att dom inte är ensamma om att ha ungdomar hemma som kanske också dricker mer än vad föräldrarna själva tror eller vet. 

Här är dotterns blogg av idag:

- - - - - - Väljer bort min bästa vän...(?) - - - - - - -

Under mer än 6 veckors tid har spriten varit min bästa vän. Jag har varit stupfull,vinglat omkring och spytt hej vilt. Jag har tagit tjuren vid hornen och faktiskt tagit kontakt med Maria Ungdom. Min mamma och jag var där igår och bokade tid,gick dit idag och pratade om allt jag har problem med. Jag lider av panikångest,alkoholproblem och ätstörningar och jag säger det rätt ut nu..
    För jag vet att folk undrar och pratar bakom ryggen på mig,så nu säger jag det bara så ni slipper undra varför jag gör som jag gör..alltså super tills jag stupar.

Ni som skrivit om att jag bantat ner mig för mycket..ni har ingenting med mitt liv att göra, men iochförsig så förstår jag att för er kanske det är roligt att skriva sådant,men för mig som verkligen har problem med mina måltider är det inte lika roligt. Jag har alltid tyckt att jag varit tjock,och nu är jag underviktig enligt läkarna på maria. Jag är 170 cm lång och väger 49 kg med kläder på, vilket jag känner är för mycket. Men enligt andra är det för lite. För mig spelar det ingen roll för mig eftersom det sitter i mitt huvud att jag är tjock,så fort jag tittar mig i spegeln och varje revben börjar synas mer så blir jag bara mer och mer lycklig för varje ben som sticker ut. - Jag skall därför läggas in imorgon på Maria Ungdom, 24/6-08 - ? .

Jag får ej ha mobilen med mig,kommer inte få gå ut från hemmet och bara sitta och lära mig att sluta med alkoholen och dessutom ta tag i mina matproblem.. Ni skall veta allihopa att jag är så otroligt stolt över mig själv över att jag har kommit såhär långt och insett att jag har problem och dessutom vill ta hand om dem och bli frisk. Så fort jag har varit ledsen,har jag druckit bort problemen..Vaknat på morgonen efter och mått skit, haft panikångest och velat sjunka genom jorden,så senare började jag dricka igen för att dämpa dem problemen.. Men det blir ju bara värre och värre ju mer man dricker,panikångesten stiger bara mer och mer. Jag kan knappt sitta ner på tunnelbanan för att jag är rädd när det är för mycket folk runt omkring mig i samhället. Jag står hellre så att jag har kontroll över dem som är runt omkring mig. Man ska aldrig glömma att det som syns på utsidan är aldrig som det är på insidan. Alla har problem,ingen är perfekt..jag är lååååångt ifrån perfekt. Anledningen till att jag berättar allt detta för er är för att ni ska få en bild utav vem jag är egentligen, jag kämpar varje dag från och med att jag öppnar ögonen på morgonen. Vill ni mig någonting under tiden jag är på Maria ungdom i mitt eget lilla rum...så får ni kontakta Maria's reception.

Jag skall lyckas, nu ska jag tamejfan lyckas och dem som är mina vänner kommer stötta mig,dem som inte är mina vänner kommer skita i mig och låta mig dricka hur mycket jag vill och hamna i en svacka igen..Och det vill jag verkligen inte göra,nu ska jag verkligen bli frisk och allt är tack vare min mamma som upptäckt mina problem tidigt, innan det kunnat gå riktigt illa.

Ha en underbar tid medan jag är borta,jag kommer försöka ändra på mig totalt och visa er en bättre sida av mig själv. En ny,nykter,lite tjockare och en mer social Emelie kommer komma hem, om allt går som det ska. Tack ni som läst min blogg, hoppas ni har fått mer begrepp om vem jag är nu och att ni kan stötta mig i detta..

Massa pussar / Eran xxxxxxx

• Svar på tråden Min dotters nya liv började idag....
  • Lina Nk

Stark tjej det dära ! Lycka till med allt ! Det går bra ska ni se !

• Liljekonvalj

Åh, *blir väldigt rörd*

NI FIXAR DETTA!

Lycka till.

• Zitrus

Jag vill skicka er bägge två en glädje&styrke kram!

Din dotter är en stark individ, och man hör på henne att hon verkligen vill förändra sig. Jag blir stolt bara av att höra hennes ord.

Och du är en kanon-mamma som ställer upp och är villig att göra allt för att det ska lösa sig,många har det inte så bra! Så känn dig verkligen stolt du också.

För utan din dotters förtroende till dig hade ni aldrig kommit såhär långt.

Kram

• annie80

Insiktsfull och modig tjej! Lycka till!

• redbull

Lycka till säger jag till er båda!
    Får man fråga hur gammal din tonårsdotter är?

• redbull

Lycka till säger jag till er båda!
    Får man fråga hur gammal din tonårsdotter är?

• Lotta C
    Svar på #7
    Hej!

Är är inne för första gången. Hur går det för din dotter?

Mvh Lotta C
  • Pallas

Vad härligt att höra! Har följt andra trådar om din och din dotters kamp och hoppas att detta är vändningen.

• antitanten
    Svar på #11
    Hej
    Nu har det gått en tid och tro det eller ej, men dottern har hållit sig borta från alkoholen.
    Helt o hållet.
    Hon har till o med varit på en fest nu i veckan och varit spik nykter. Ett riktigt eldprov aöötså.
    Tyvärr måste jag väl säga, har hon dock fortfarande problem med ätstörningarna.
    Allt beroende på en enda jävla Kebab....som hon blev grymt matförgiftad av och kräktes i två dagar.
    Det var bara det som behövdes tydligen för att trigga igång  "smal-beroendet" igen tyvärr.

Men vi kämpar på.......
  • lovenotyou

Grattis till det med alkohol problemen och lycka till med ätstörningarna... Önskar jag vore lika stark som hon !

Svar på tråden Min dotters nya liv började idag....