• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

mw ledsen att mitt inlägg väckte oro hos dig. Jag har tvingats acceptera att en läkare kan inte allt oavsett hur speciallist i ämnet hon/han är. Det är jobbigt men sanningen är sällan behaglig.

Det största med att besöka dr E var bl.a. att en enda dag skippa anklaga sig själv att det är ens eget fel. Han upplyser så tydligt att 40 % ligger på kvinnan, 40 på manen och 20 på oddsen. Det vad gäller klamydia, jag trodde det har lika betydelse oavsett om det är mig eller min man det gäller (iom att drE sa att även om vi båda hade klamydia antikroppar chansen är fortfarande 20 % att vi lyckas) men det verkar att det är mer pappa som är viktig i detta sammanhang. Jag tror att min man förstår mig mycket bättre och respekterar ännu mer nu efter att han har blivit undersökt, ni vet det där med genitalier, prostata...så obehagligt det är för män (:)) , men det är ju det aldrig för oss heller. Lyssnar på DAvid Batra nu... :)

• EMND

lyssnat av Davids program. aaaah, lite skönt att höra en man berätta. Vi tjejer är duktiga att samtala, skriva, tala om våra plågor, tårar... men männen --- är dem med? Det var därför det var trevligt att höra en man prata om barnlöshet; om det någonsin är trevligt att prata om det här h.....!

BP: jag har också fått mf trots behandlingen. Jag vet hur det känns, men det kanske var ett vanligt mf du fick vem vet. Så spekulerade läkaren i mitt fall iaf.

Jag lyssnade nyligen på en utländsk läkare som tror på att varje kvinna med mf-historia bör undersökas med optisk kamera (antar att han menade hysteroskopi) då skiljeväggar och ärr i livmoder, enligt honom, är oftast orsaken till upprepade missfall. Han tyckte att det är ett enkelt sätt att lösa problemet och förespråkar att det införs i grundutredning. Hm ännu en som har sin teori om saken. Jag har delat åsikter i följande grupper:

1 INGETING-oddsen (min läkare)
    2 Kromosomfel- tror väl alla på men det verkar få av oss råkat för
    3 Infektion och antikroppar dr E
    4 Koagulation dr M
    5 Skiljeväggar dr utomlands
    6 Immunitet dr B och Dr C

Det här innebär att man måste besöka minst 3 olika läkare för att få en någorlunda hel bild om vad problemet kan vara.

Och vet ni, jag tror faktiskt inte på det där vad gäller åldern. Ett tag har jag plågat mig med att jag har väntat för länge men efter Davids program kom jag att tänka: det här drabbar kvinnor i alla åldrar. Det har det gjort innan, när vi blev till, det gör det nu. Min farmor, mostrar, fastrar,...försöker trösta mig med massa exemplar om sina väninnor, svägerskor, bekanta...

PS//
    I natt drömde jag att jag höll en nyfödd i mina ärmar men den var inte min utan min barndomsväninnas. Hon gav henne till mig ett tag. Det kändes gått att känna den lilla pyret i händerna (drömde så verkligt) samtidigt det smärtade så att hon inte var min.

• EMND

tack lilla D: just det hormoner, tror de alla på hormoner? då tar vi det en gång till
    1 INGETING-oddsen (min läkare)
    2 Kromosomfel- tror väl alla på men det verkar få av oss råkat för
    3 Infektion och antikroppar dr E
    4 Koagulation dr M
    5 Skiljeväggar dr "utomlands"
    6 Immunitet dr B och Dr C
    7 Hormonella avvikelse som TSH > 2, progesteron (dr B), gamla ägg... (dr ?)

• EMND

stakars lilla D. neeehej, jag tar inte illa upp. :)

väl, doktor E sa att om man har tillräckligt med prog, varför ge tillskott av det syntetiska (vilken kan inte bli så bra som den biologiska). Hans teori är att produktion av den biologiska minskar väsentligt då. Utom från honom har jag aldrig hört att någon läkare har tyckt att det är farligt med progesteron.

Själv undrar jag dock om min förtjockand i livmoder beror på progesteron som jag tog i 8 veckor.

Det känns att det är enkelt att testa om kroppen producerar tillräckligt med progesteron. Själv hade jag värde på 40 (dag 21). referensen är >13 (dag 20-24) i ennormalcykel. Så om man kan ha referensvärde för normalcykel i olika faser varför kan man inte ha det för graviditet också???? då behöver man inte ta det preventivt!!!

Min läkare iofs skrev ut progisar för att jag ville det. Hon tyckte inte att det kunde skada.

Så tar du progisar försäkrar du bebisen att få mat (kanske burkmat i stället för färskt lagad men va fasan...:)) och mammor är alltid nöjda när deras barn är mätta. Så om du reagerar bra prog. kör på!

Jag hade gärna frågat läkare i morgon om det, men vet redan vad hon skulle ha sagt "...det finns inga vetenskapliga bevis..."- det är hennes huvudreplik :). Har lust att kalla min läkare för DFIVB. Hm undrar vad a80 tror om det här.

• EMND

LillaD: Jag kom just på en sak som kan motsäga dr E´s tolkning om överskott. Nämligen kroppen producerar prostaglandin som även kallas förlossningshormon eller smärthormon. Prostaglandin produceras överallt i kroppen när man utsätts för smärta och under graviditeten produceras den i livmoder då livmodern växer. Dess produktion i livmoder hålls tillbaka så länge det finns progesteron i kroppen och exploderar (som en vattenbomb) när vatten går och förlossningen startar (den sätter förlossning i gång). Så överskott av progesteron kan på det viset skydda från missfallet. Vet ej, men det här är iaf ett "FÖR" att ta progisar.

• EMND

HP jag är 39. och det spelar säkerligen en roll men jag tänker så här, det där att få barn när man är 30 + har blivit aktuellt de senaste 10 åren. I mina kretsar alla mina vänner har blivit ca 35 (+, - 4 år) när dem fick första barnet.

Det är jätte många som får barn efter 40 utan några problem alls. Flera av mina föräldrars vänner fick sladdisar i ålder över 40. Och det är flera här som är 30 - som har samma problem som vi som är 40 -. Jag är stressad visst men det ända som min läkare sa som jag tyckte var bra är att detta med ÄL och äggkvalité är så individuellt.

Ja, jag ångrar mig att jag inte startade tidigare men som David sa idag, det tog tid att hitta en som ville ha barn med mig och jag med honom. Tidigare killar var av lite Davids sort, först ska de bygga karriär, se världen, njuta av livet, vara pojkar själva ett tag till.... nog ingen av de exorna är pappa än. En var pappa medan vi var ihop men han ville inte ha flera barn på ett bra tag.

Så stressad är jag som tusan men man kan inte vrida tiden tillbaka utan i stället lurar jag mig att det inte spelar störst roll i det hela. Det tristaste är att adoptionsgräns är sänkt till 42. Helt obefogat tycker jag.

• EMND

Beklagar Franka! Grattis på födelsedagen ändå!

Beklagar lillaD, det blir inga progisar för dig heller.

Jag hoppas att jag inte får mens idag eller i morgon när jag inte redan har fått. Jag är skit nervös inför hysteroskopi men hellre gör jag det i morgon än om en vecka. Lite fundersam är jag eftersom man hör att den ska göras helst efter mensen men för en gångs skull orkar jag inte fråga, ifrågasätta.

• EMND

nej som tu BP jag förstår, det tog tid för mig att fatta att ultraljud med kontrast, spolning och hydrosonografi är detsamma. Det blir nog inte titthålsoperation (laparoskopi) i morgon, (hoppas jag aldrig behöver den heller). Med hysteroskopi går man in i livmoder med ett optiskt instrument och kollar upp samt ev. reparerar små avvikelse som sammanväxt, skiljevägg, ärr, polyp, miom...

• EMND

Uf vad jobbigt Bling. Hoppas din man blir bättre snart. Ibland är medicin det bäste och snabbaste väggen tillbaka. Jag har perioder då jag mår jätte dåligt och hade gärna tagit medicin om jag nu inte hade planerat en ny graviditet. Man undrar: varför det här händer just mig, har jag inte lidit tillräckligt, när vänder det, ska det vända???? Oro, panik, ångest... Min gode vän T säger: man överlever allt utom döden. Men hur ska man göra ett värdefullt liv av sina överlevnadskriser? Ett liv utan minst ett barn, utan sina drömmar,... vad är det för liv? Min kurator säger att man måste acceptera det värsta för at gå vidare. Jag fixar inet det, jag klarar inte att tänka tanken jag är vetskrämd av. Det finns en poäng i det som kuratorn säger men jag vill hellre tänka att man inte vet hur allt blir i framtiden, därför måste man fortsätta tro på sina drömmar.

Hur gör du Idun, äter du din medicin nu när du försöker med grav. igen?

• EMND

jag håller med dig poppy!

PS//
    2 timmar till hysteroskopi...

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7