• StoraD

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

BP: ja, så är det. Det finns ca fem organisationer i Sverige som förmedlar adoptioner. Dit anmäler man sig (kostar ca 2000 pix/år) och står då i en kö. Men könumret aktiveras inte förrän du har fått ett medgivande från kommunen, då skickar du in era uppgifter och så sätts ni upp på kö på de länder ni får skicka till. Då aktiveras ditt könummer - och du går alltså om andra som fick medgivande efter dig men ställde sig i kö senare.

det är därför man kan läsa på adoptionssidorna om folk som backar i kön - eftersom andra med tidigare könummer går om dem. Jag hade rått alla som vill adoptera att ställa sig i kö idag, eftersom köerna är så långa.

Cia: åååh vilka sötnosar!!

hmm, jag blir helt tveksam när jag hör er prata om att det är bäst om den adopterade är yngst... vi håller ju på med adoptionsprocessen men vill ändå fortsätta bio-vägen, men det kanske är dumt med ett adopterat barn som är äldre? man vill ju göra det som är bäst för ens ev barn..,

Idun: du verkar ha nått viktiga insikter hos din terapeut! gött gumman!

• StoraD

tack för tips DND, jag har hört talas om hennes bok, men jag har inte läst den. Jag tror inte jag skulle klara det faktiskt... vet inte varför

• StoraD

åh jag är mkt förtjust i min bok idun. det är ett 3 månaders program och jag är på dag 2 och kör lite på morgonen! sen är det tecknade bilder och det är bra!

tack för uppmuntrande adoptionsord!

• StoraD

tack för era svar om adoption, ja det är sant, vi har mkt kärlek att ge jag och maken och vi längtar verkligen till den dag vi får ett barn. *snyft*

Alvin är förresten ett jättegulligt namn cia, det passar bra med Engla också!

poppy: bra med progg, jag har ingen tidigare erfarenhet av det men jag tycker det verkar klokt att ha både hängslen och livrem. Hur mkt fick du utskrivet? jag vet att Dr B. säger t.o.m. v. 13, men så mkt fick inte jag (jag fick för 10 dagar).
    För övrigt är det ju inte konstigt att du inte har några symptom i v. 4+x, det är bara på fl gemene man har symptom så tidigt

• StoraD

poppy: när är ditt seminarium förresten?

• StoraD

spännande att du är igång Lycka! Yogaboken heter Yoga For Stress Relief, annars har jag också en DVD 'yoga for absolute beginners', men det är ju mer generellt än direkt stressrelaterat!

Jo, det viktigaste är ju ködatum, alltså när du har anmält dig till en organisation, vi väntade lite med att börja hemutredningen. Men även hemutredningen tar ju tid i och med att man (i de flesta kommuner) måste gå föräldrautbildningen innan man får börja sin utredning hos kommunen! Så om man vill sätta igång så skulle jag 1. anmäla mig till en/flera organisationer 2. ringa kommunen och höra hur lång väntetiden att börja med hemutredningen, och så hör om det är kö för föräldrautbildningen (det är ofta ett par månaders kö).

För oss: anmälan till organisation i slutet av 2006, ringde kommunen dec 2006, fick plats på föräldrautbildning i mars-april 2007, klar med utbildningen i maj 2007, påbörjade utredningen hos kommunen juni (ska fortsätta i sept efter sommaruppehåll). Så även medgivandeprocessen KAN (men måste inte) ta tid. Jag vet inte hur det har sett ut för Franka som bor i en annan kommun än jag t.ex.

Krusbär: klokt att vänta tror jag!

mw: lycka till hos akupunktören!

• StoraD

alltså jag är helt yr lycka, mitten av 2007 gick vi med i adoptionsorg! tror jag... hjälp!

vi är helt inställda på Taiwan, finns hos BV och Bfa-a

• StoraD

HK: det är rätt som du säger, men när man ska ha ett nytt medgivande (efter två år) så måste man sällan göra om allt från början, utan ett samtal brukar räcka!

sen ang väntetider: det är som sagt 4-5 år om man vill ha friska barn under 24 mån. Kan man tänka sig äldre barn eller sn-barn (sn=special needs, allt från läpp och gomspalt till klumpfot och FAS) så går det snabbare. Många ändrar sitt medgivande till lite äldre barn just för att snabba på processen!

HK, så ni funderar också på adoption? kul!

• StoraD

jag kollar också på det mamarazzi! jag tyckte så synd om henne nu, Mia Michaels är så pretentiös och dryg coolt att du har tävlingsdansat! vilken dans?

• StoraD

oj så häftigt mamarazzi! jag blir SÅ imponerad av ungdomarna på TV! Vem hejar du på?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7