Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
Lycka77 - jag förstår precis hur du tänker. IVF tär verkligen på krafterna och när det känns som att man bara får missfall även när man väl lyckas så är det svårt att orka vidare.
DrB verkar ju vara väldigt positiv till TNF-alfa och trombyl, men hur ställer han sig till andra faktorer? Det kanske vore en bra idé om inte annat för sinnesfriden att försöka hitta en annan engagerad läkare som har andra teorier.
Vi har ju 3 embryon kvar i frysen och om vi inte har kromosomfel så ska vi såklart försöka använda dem. Vår läkare kommer ju skriva ut fragmin oavsett diagnos till första graviditeten. Men om det inte lyckas så byter vi nog klinik inför nya färskförsök. Jag är lite sugen på Falun som ordinerar 75mg Trombyl till alla IVF patienter och som verkar vara mest intresserade av utländska studier av de svenska klinikerna som jag känner till.
Får du ordentlig hjälp av en bra kurator eller liknande nu när du är sjukskriven. Ibland vill jag bara vara hemma och få vara ifred men samtidigt så älskar jag mitt arbete så det hjälper mig mycket i andra perioder. Det måste vara tufft annars. Kram
Lilleskuttan - vad är prednisol? Vilken skitläkare på CvL!
Babblar - PGD är när man gör en genetisk urvalsprocess i samband med IVF. De tar en liten cell ur embryot och kan då se om det är bärare av det genetiska felet. Kan fungera om det fel som inte alltid ärvs av barnet. Men det krävs ofta ett stort urval för att hitta ett embryo som är både friskt genetiskt och av så bra kvalitet att det blir en graviditet.