• frökenKAJO

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Hej, hej!

Får man ansluta sig hit?
    Jag och min sambo jobbar på en trea (har alltså två barn) men har drabbats av ändlöst många missfall (alla tidiga). Har fått ett väldigt trist bemötande såväl på gynakuten som när jag sökt privat och blir förvånad att ingen nämnt behandling med exempelvis trombyl för min del? Har läst om detta på nätet och tycker att någon läkare borde ha fört det på tal åtminstone.

Hur som helst. Just för tillfället är jag väldigt låg då jag är gravid i vecka 5+5 och började blöda för två dagar sedan. Jag vet att det inte behöver betyda någonting, men jag kan min kropps signaler och är säker på att mf är på g. Hur jobbigt som helst.

Nu funderar jag över hur jag ska gå vidare. Det blir vårt tredje mf på raken och femte sammanlagt, nog borde vi ha rätt att utredas? Hur lång tid brukar det ta, någon som vet?
    Jag har en tid privat om två veckor, ska jag köra på den linjen istället tro?

Usch vad tungt allt känns...

• frökenKAJO

En annan fråga- vad är prog som ni skriver om ovan?

Tack för era välkomnanden!
    Jag hoppas såklart att det inte är kört för min del men är ganska säker på att så är fallet eftersom förloppet stämmer med tidigare mf. Det enda som skiljer sig den här gången är att det tar längre tid. Det brukar ta 3-4 dygn från första bruna strimman till störtblödningen orvar, och nu är jag inne på tredje dygnet med endast bruna strimmor. VÄLDIGT jobbigt då det väcker en massa förhoppningar. Symtomen har dock försvunnit så jag vet att det inte går vägen, jag hade väldigt tydliga symtom för bara några dagar sedan.

Nåja, vi får kämpa vidare.

• frökenKAJO

Franka: Tack. Ska läsa på om detta också.

• frökenKAJO

Kan ni tipsa mig om vad jag bör göra?

Jag har alltså yttepytte blödningar och avtagande symtom vilket jag tror är begynnande mf. Är i vecka 5+5. Jag har en tid hos min privatgyn 17/9 vilket ju är en hel evighet kvar, och jag håller på att bli tokig av att inte veta.

Ska jag åka till gynakuten ch kolla kanske?

Och det här med prog, var kan man få det utskrivet? Det låter ju som något jag skulle vilja prova med min historia, men hur få tag på detta snabbt?

Har ni några bra tips till mig? Bor utanför Göteborg.

• frökenKAJO

Idun:
    Jag ska börja med att ringa min privata gyn och höra. Man vet ju aldrig.
    Tack för ditt stöd, jag håller tummarna för dig!!

• frökenKAJO

Poppy Lee:
    Jag ska försöka tigga till mig ett VUL imorgon bara för att få besked. Allt är bättre än det här. Nu kom det nyss en strimma klart blod på pappret istället för brunt som de senaste tre dagarna, så det är tyvärr på g... Jag börjar känna av smärta i nederdelen av ryggen också, ett bergsäkert tecken för min del.

Hur mycket jag än blöder ska jag ta mig till gynakuten imorgon tänkte jag, för att helt enkelt ha samtliga tre-på-raken-missfall medicinskt dokumneterade. Vill inte ha något tjafs om eventuell utredning, det är jobbigt nog som det är.

Jag är i alla fall väldigt glad över att ha funnit den här tråden!

• frökenKAJO

Idun:

Vad är T som du talar om?
    Det där med immunförsvaret känner jag igen också! Har varit sjuk från och till enda sedan befruktningen den här gången, så det kanske är ett dåligt tecken då?

• frökenKAJO

Tack för svar ang T= trombyl.

Kan någon förklara lite utförligare hur eventuella immunologiska orsaker inverkar negativt på en graviditet? Jag gissar att det negativa består i att immunförsvaret attackerar fostret, men hur yttrar sig det i "symtom" menar ni? Är sjukdomstecken en eventuell bortstötning då?

• frökenKAJO

Idun:
    Tackar som frågar, jag tar det med jämnmod.
    Jag är helt säker på att det är mf även om det i princip bara kommit en riktig blodstrimma hittills. (Och en del brunt, ej rikligt.) Känner det i kroppen. Symtomen har avtagit och jag har migrän HELA tiden vilket jag haft även vid tidigare mf.

För egen del är jag inne på att det kanske är någon hormonell rubbning som spökar. (I mitt fall alltså) Jag lider av hormonell migrän och får attacker regelbundet längs med menscykeln- det började på allvar efter att sonen föddes 2005. Inte vet jag exakt vad kopplingen kan vara men det ni skrivit om progesteron kan kanske vara värt stt kollas upp.

Hur mår du själv nu? Blödningen hade avtagit va? GUD så skönt!!

• frökenKAJO

Hej igen!

Tillbaka från gynakuten. Blev väl mottagen där och fick göra ett VUL där läkaren kunde se vad jag redan vet, d v s att jag har en liten blödning (från slidtappen tyckte jag han sa, vad nu det är...)
    Inne i limodern såg han ingenting, ingen hinnsäck och inget foster. (Vilket ju borde synas i vecka 5+6.) Han tyckte att det absolut såg ut som ett mf på g, så vi var överens på den punkten.
    Han sa att det såg ut som en förtjocknad i livmoderns slemhinna, någon sorts "graviditetsstruktur". Att jag varit gravid har jag således inte inbillat mig.

Han skickade iväg en remiss till reproduktionsavdelningen (äntligen!!!) och jag fick återbesökstid om 14 dagar för att se att allt kommit ut som det ska. Jag går nu och väntar på smärta och blod, kul på hjul. Blöder lite, lite mer än tidigare men fortfarande knappt så det blir spår i trosskyddet.

Har fått tabletter mot eventuell smärta också, samt lite broschyrer. Har aldrig blivit så varmt mottagen tidigare så det känns i alla fall som ett plus.

Hoppas ni andra haft en bättre dag!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7