• challe 1

Livrädd för snitt - helt ensam ?

först till ts. jag är tvilling och min mamma klarade av mig och min syrra på åtta timmar.

och sen, jag gjorde snitt för att få ut min dotter. och jag har extrem sjukhus fobi så det hela slutade med att jag sövdes. men efteråt såhär så är det verkligen inget att vara rädd för. huvudsaken är ju att både mamman och bebisen mår bra. och det gjorde vi efteråt.

katetern gick kanonsnabbt att sätta. och var på nått konstigt vis skön att dra ut hihi. men sen de två första gångerna man skulle kissa så känndes det som att vända en flaska upp och ner ungefär hihi.

• challe 1

fast föder man vaginalt lär det ju också kännas konstigt första gångerna på toa.

• challe 1

jag gick också dagen efter. behövde bara lite alvedon då också. första dagen var det lite morfin. men det gick över snabbt. kunde sitta upp från början och lyfta dottern.

• challe 1

du får bära bebis inte mer på minst sex veckor. och du får inte göra sittups på sex månader. men annars är det bara att lyssna på kroppen.

sätter man in katetern efter att ryggbedövningen är satt så är det väldigt mycket människor på rummet. narkosläkare förlossningsläkare barnläkare osv. kommer inte ihåg vad alla gjorde. aätter man den innan så är det bara du och barnmorskan på rummet. och dom har bedövningssalva. bara så du vet skillnaden lite.

• challe 1

till mig sa dom att man absoöut inte skulle dra sig upp.
    jag skulle rulla ur sängen.

Beccabecca skrev 2008-06-24 10:32:23 följande:
    Man ska helst inte bära tyngre än barnen. Sjukgymnasten berättade att om man klarat barnen i magen så är kroppen uppbyggd för den tyngden och sedan återhämtar och tränar man upp sig medan barnen växer. Efter c:a 6 veckor är man återställd. Det jobbigaste för mig efteråt var att magmusklerna inte fungerade, det var svårt att ta sig upp ur sängen. Men det fick man hjälp att hitta teknik för. På BB satt ett rep i sängänden så att man kunde dra sig upp själv, tyvärr kunde vi inte sätta upp ett sådant hemma eftersom vi inte har någon fotgavel.Men annars mådde jag bra och jag klarade mig själv.
  • challe 1

okej.

Beccabecca skrev 2008-06-24 11:45:38 följande:
    Man fick inte använda handtaget ovanför sängen, men att dra sig med armarna i ett rep fäst i fotgaveln på sängen skulle vara bättre. Rulla fick jag också göra när jag kom hem sen...challe 1 skrev 2008-06-24 10:35:47 följande:
Svar på tråden Livrädd för snitt - helt ensam ?