• MammaMetzli

Tips på bra, lite mindre, enkel hundras?

Fick lämna bort min bc efter att ha totalt tagit mig vatten över huvudet med en så smart hund!

Nu undrar jag om ni har något tips på en enkel, liten hundras som funkar i barnfamiljer? Jag vet att Cavalier King Charles Spaniel är rätt bra. Men jag funderar på kanske en vavva?

Vill också tillägga att vi INTE kommer skaffa någon hund igen förrän vi har flyttat till hus och nu tänker vi oss NOGA för så inte samma fel händer igen.

Vill bara veta så man kan tänka och läsa i några år innan nästa köp?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-27 02:08
    Kul att så många har bra förslag på hundraser! Nu vill jag bara tillägga en fråga:

Vilka hundraser rekomenderar ni INTE? Av egen erfarenhet, eller något annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-27 02:10
    Kul att så många har bra förslag på hundraser! Nu vill jag bara tillägga en fråga:

Vilka hundraser rekomenderar ni INTE? Av egen erfarenhet, eller något annat?

• Svar på tråden Tips på bra, lite mindre, enkel hundras?
  • missis
    Mia118 skrev 2008-06-24 02:05:59 följande:
    Så här ser han ut nu. Nyklippt idag!
    halkade in i tråden o såg den jättesöta hunden. måste fråga skäller hundrasen mycket?? många småhundar har ju en tendens att göra det.
  • MammaMetzli

Tack vilka bra förslag alla kommer med! Jag undrar om schnauzer inte skäller mycket? Eller vavva? Jag har uppfattat det som att de ska vara kaxiga, om man säger så:P

Cavalier har jag haft hos mina föräldar, så det vet jag är en underbar hund! Dock lite problem medicinskt med just våran....

Fler förslag??

• Sicali

Min Bell är ganska lätt, blandis mellan tibbetansk spaniel och papillon.

Stolt mamma till världens mest perfekta killar
  • Pikaur

Har erfarenhet av både cavalier (nuvarande) och chihuahua (tidigare) och det är fantastiska raser bägge två, trots negativ sjukdomshistorik.
    Det finns ingen ras som är mer eller mindre skallfri (verkligen inte våra älskade ställ-jaktisar ), och det är oftast helt och hållet upp till fostran - något som alldeles för få anser att små hundar behöver och därmed blir "bjäbbiga".
    "Vassast" rent psykiskt upplever jag dock chihuahuan vara av de bägge raserna då det är fart och fläkt mest hela tiden. Cavalieren är mer... "lugn". Åtminstone inomhus
    Jag har tränat bägge raserna i lydnad och bägge har gått (och går) som en klocka. Sök och spår har varit värre med då de som vi tränat tillsammans med har lagt träningsplaceringen i högt snårlandskap - inte lätt för mindre hundar av lättare typ. WP funkar de jättebra i bägge två. Men naturligtvis är det en individfråga.
    Mina svärföräldrar har en tibetansk spaniel, och det är faktiskt ingen ras jag rekommenderar. De är envisa som synden och tar gärna (och lätt pga sin söta uppsyn) befälet över familjen. Man ska veta vad man ger sig in i när man skaffar en tibbe helt enkelt.

Hoppas ni hittar rasen som är rätt för er, och det är verkligen jättebra att ni tänker efter före

• Sicali
    Pikaur skrev 2008-06-25 19:37:59 följande:
    Har erfarenhet av både cavalier (nuvarande) och chihuahua (tidigare) och det är fantastiska raser bägge två, trots negativ sjukdomshistorik.Det finns ingen ras som är mer eller mindre skallfri (verkligen inte våra älskade ställ-jaktisar ), och det är oftast helt och hållet upp till fostran - något som alldeles för få anser att små hundar behöver och därmed blir "bjäbbiga"."Vassast" rent psykiskt upplever jag dock chihuahuan vara av de bägge raserna då det är fart och fläkt mest hela tiden. Cavalieren är mer... "lugn". Åtminstone inomhus Jag har tränat bägge raserna i lydnad och bägge har gått (och går) som en klocka. Sök och spår har varit värre med då de som vi tränat tillsammans med har lagt träningsplaceringen i högt snårlandskap - inte lätt för mindre hundar av lättare typ. WP funkar de jättebra i bägge två. Men naturligtvis är det en individfråga.Mina svärföräldrar har en tibetansk spaniel, och det är faktiskt ingen ras jag rekommenderar. De är envisa som synden och tar gärna (och lätt pga sin söta uppsyn) befälet över familjen. Man ska veta vad man ger sig in i när man skaffar en tibbe helt enkelt.Hoppas ni hittar rasen som är rätt för er, och det är verkligen jättebra att ni tänker efter före
    Kan absolut inte hålla med dig om tibben. Min tjej är ju hälften tibbe och hon är inte det minsta envis utan en lugn försiktig liten tjej, hon bossar heller inte över familjen utan ligger i sin korg och kollar läget när det inte är dags att gå ut för då blir det fart på henne.
  • Pikaur
    Sicali skrev 2008-06-25 19:52:43 följande:
    Kan absolut inte hålla med dig om tibben. Min tjej är ju hälften tibbe och hon är inte det minsta envis utan en lugn försiktig liten tjej, hon bossar heller inte över familjen utan ligger i sin korg och kollar läget när det inte är dags att gå ut för då blir det fart på henne.
    Då är det kanske inte tibben som lyser igenom starkast i den blandningen
  • Sicali
    Pikaur skrev 2008-06-25 20:09:46 följande:
    Då är det kanske inte tibben som lyser igenom starkast i den blandningen
    Nej det kan jag förståss inte svara för, hon ser ut mest som en tibbe och hennes temperament är mer likt tibbens men kanske hon slapp envisheten tack vara att hon har papillon i sig
  • skånetös78

Funder först lite på vad ni vill ha hunden till, om det ska vara enbart sällskap eller om ni vill sikta in er på någon form av tävling, om det ska vara en smidig ras för att ni kanske vill köra agility, om det ska vara en ras med stort spårintresse om ni vill jobba med det! Eller kanske lydnad? Fundera lite på det och kolla olika rassidor! 

**Blivande Fru Nordström**
  • Pormoicheia

Har en Shi-tzu/Tibetansk spaniel och hon är en jättebra familjehund.

Vet inte om det är något genomgående drag i alla sådana hundar men hon är otroligt tillgiven, lättlärd och lugn till temperamentet.
    Väldigt social med människor och hälsar mer än gärna på allt och alla men fortfarande vaga vaktande drag.
    Skäller när det kommer någon på gården eller ringer på dörrklockan o.s.v.

Bilder finns i galleriet.

Enda negativa är väl att pälsen som behöver en hel del uppmärksamhet. Men det går ju att göra som Mia118 och klippa kort så slipper man det bekymmret.

• skånetös78

En Whippet skulle kunna vara något för dig om du vill ha en mellanstor soffpotatis som älskar sängvärmen men ändå tycker det är vrålkul att få släppa lös därute och gå långa härliga promenader! En lättsam ras som funkar bra till de flesta aktiviteter! Jag har själv världens underbaraste Whippettjej så lite partisk är jag väl!

**Blivande Fru Nordström**
  • strenua

Tax :)

MammaMetzli skrev 2008-06-24 01:48:57 följande:
    Fick lämna bort min bc efter att ha totalt tagit mig vatten över huvudet med en så smart hund!Nu undrar jag om ni har något tips på en enkel, liten hundras som funkar i barnfamiljer? Jag vet att Cavalier King Charles Spaniel är rätt bra. Men jag funderar på kanske en vavva?Vill också tillägga att vi INTE kommer skaffa någon hund igen förrän vi har flyttat till hus och nu tänker vi oss NOGA för så inte samma fel händer igen.Vill bara veta så man kan tänka och läsa i några år innan nästa köp?
  • Sommarkatten

Sicali: hur mycket motion behöver den för att bli nöjd? verkligen en oerhört söt hund

I ♥ me
  • Sicali
    Sommarkatten skrev 2008-06-26 13:59:15 följande:
    Sicali: hur mycket motion behöver den för att bli nöjd? verkligen en oerhört söt hund
    Visst är hon fin Hon anpassar sig väldigt mycket efter oss. Vi går alltid minst en timme om dagen uppdelat på en halvtimme åt gången, och hon är väldigt snabb så det blir ganska långt på den stunden. Vill vi sen gå mer eller längre orkar hon det men annars är hon väldigt nöjd med lek i trädgården med.
    Jag skulle nog säga att hon nästan behöver mer stimulans för hjärnan än kroppen faktiskt.
Svar på tråden Tips på bra, lite mindre, enkel hundras?