Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Tråden för oss med IBS, del 7

Maddisen80 skrev 2008-08-15 13:35:33 följande:
    Det har kollat sköldskörtelprov,det provet va bra
    Okej, jag trodde det var det du menade när du pratade om dålig ämnesomsättning. Men du menade kanske inte en ämnesomsättningssjukdom?
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-15 13:43:30 följande:
    hejsan hur är läget med dig, man kan ju ha förhöjd ämneomsättning
    Jag blir lite förvirrad nu. Var det förhöjd ämnesomsättning du menade med dålig ämnesomsättning? Eller vad pratar du om nu?

Hypotyreos= underfunktion av sköldkörteln (låg ämnesomsättning)
    Hypertyreos= Överfunktion av sköldkörteln (hög ämnesomsättning)
  • Vroooooom
    Anonym (trött) skrev 2008-08-15 21:51:20 följande:
    Någon av er som de kollat om ni haft onormal svampväxt i mag tarmkanalen?Någon som fått behandling mot infektion? Det är så skumt men många gånger blir jag bättre när jag äter antibiotika och det borde jag inte bli?Ibland undrar jag om det är mer grejer som skall kollas upp än det som är gjort.
    Nej, det har jag aldrig blivit kollad för men jag brukar ju inte heller bli bättre utav antibiotika.

Om du blir bättre utav det så borde du kanske be någon läkare göra en sån koll..
  • Vroooooom

68an: Det är ändå rätt vanligt att man går ner i vikt när man har IBS.
    Anledningen till att man går ner i vikt vid IBS är inte att man skulle ha problem att ta upp näring utan att man äter annorlunda. Det är alltså inte själva sjukdomen som man går ner i vikt utav utan det är kosthållningen.

• Vroooooom

Ni som blir bättre i magen av antibiotika. Be att få bli testade mot SIBO (överväxt av bakterier i tunntarmen). Det ger ofta samma symptom som IBS.

• Vroooooom
    68an skrev 2008-08-16 20:17:46 följande:
    Kosthållningen kan jag förstå till fullo då det är en helt annan sak.Men frågan är varför (ni som gör det) ni svälter er så för det håller ändå inte i längden, ingen blir friskare av det osv?Jag vet själv då jag har ibs och uc att svält kan göra livet lite lättare en kort tid men på sikt funkar det inte så när man väl måste äta igen så hamnar man ju i samma dilemma igen?Iofs kan jag förstå lite. Det finns stunder då jag fått skov av uc och jag varit så orolig för att vara borta från jobbet så då har jag ibland kunnat fasta för att stå ut längre tid i tjänst. Ingen mat=mindre toabesök bla. Men det håller aldrig i längden tyvärr så det är inget jag praktiserar så mycket idag och endel i mig gör väl också så att jag inte ska praktisera det då jag inte vill riskera att hamna där igen, anorexian.Tänker på min fråga högst upp igen....är det kanske lättare för er att ta till det då ni aldrig lidit av anorexia?Jag hyser respekt mot er så jag hoppas ingen tar mina frågor som provocerande.
    Många gånger väljer man kanske inte helt själv. När jag får mina dåliga perioder så kan jag bara helt enkelt inte äta ordentligt. Jag är alldeles för sjuk för att äta då.
    Dessutom tror jag att man omedvetet minskar sitt matintag eftersom att man någonstans gör kopplingen mer mat=mer problem. Och många utesluter nog saker ur sin kost vilket leder till en viktnedgång.
  • Vroooooom
    68an skrev 2008-08-16 20:34:33 följande:
    Okej.Då är det bara jag som haft otur då Inga kilon försvinner gratis här inte under alla dessa år med dessa sjukdomar. Glad ska man vara åt det enligt mina läkare men visst sjutton önskar jag ibland att det kunde rinna av mig lite, pyttelite ändå. Missförstå mig inte om du hör till magra skaran.
    Jag har ju hypotyreos så mina kilon sitter envist kvar trots väldigt lite matintag. Kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker det är bra eller dåligt
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-17 00:11:07 följande:
    Jag tror att de var förhöjd ämneomsättning,stå på fass.
    Jag är ledsen men jag förstår verkligen inte vad du pratar om.
    Vad är det som står på fass?
    Menar du att det står att frusenhet är ett symptom på förhöjd ämnesomsättning?
  • Vroooooom
    Anonym (trött) skrev 2008-08-16 23:13:42 följande:
    68:an: Ja, jag har också alltid fått höra att man inte går ned i vikt av IBS.Moirae: Förstår din förklaring till viktnedgång...SIBO har aldrig hört talats om det men samtidigt så har jag verkligen undrat över varför jag blir bättre av antibiotika. När jag frågade läkaren sist så trodde hon att jag ju alltid är risig i magen så att när jag åt antibiotika så blev jag inte sämre...men det är inte så...jag blir bättre. Inser att jag måste ta o läsa hela tråden...ta en bok o skriva ned all kunskap som finns...Är nu gravid så just nu ligger allt på is. Sedan blir det coloskopi (urk) igen...o ev hypnos...men jag undrar om man inte skall kolla andra grejer som överväxt av svamp o bakterier också. Får ofta svampinfektioner i underlivet och det kommer ju från magen... har då periodvis fått medicin mot det och även då känt mig bättre. Ibland känns det som om att en helt ny förutsättningslös utredning borde göras. När jag gjorde den första var hela tjocktarmen full av polyper...sist jag kollade hade jag det inte längre...
    Om du inte är jättedålig på engelska så råder jag dig till att googla på SIBO. Står en del på engelska om det. Sök efter small intestinal bacterial overgrowth.

Om du ofta får svampinfektioner så kan det ju vara bra att testa dig mot Candida också.
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-17 11:51:31 följande:
    Det stod om förhöjd ämneomsättning att man kunde ha frossa,illamående det är det jag har

Förhöjd ämnesomsättning har ju ofta svettningar som symptom eftersom att kroppen då förbränner mer än normalt. Viktnedgång är ett annat vanligt symptom.

Var läste du att förhöjd ämnesomsättning har frossa som symptom? Har du länk dit?

Förhöjd ämnesomsättning beror också oftast på sköldkörteln så det är enkelt för din läkare att kolla om du har det

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7