Inlägg från: IrenerI |Visa alla inlägg
  • IrenerI

Tråden för oss med IBS, del 7

Slant på knapparna..
    Ja jag undrar de dagligen eftersom jag inte haft problem förut, knappt vetat vad magont varit.. så störigt.

• IrenerI

Trasig Udda Strumpa skrev 2008-08-23 08:24:01 följande:

Hoppar in i tråden.............min läkare tror att jag har IBS men jag har inte fått någon diagnos då jag vägrar att genomgå en Coloskopi då jag tycker inte att mina besvärt är så stora så att en sådan undersökning behövs plus att jag är livrädd för den jag har alla symptom på IBS och inget tyder på något allvarligare jag har mest problem med diarré funderade lite på ni i tråden som har svårt att gå ut m.m för att ni måste ha en toalett i närheten är det diarré ni har problem med eller? det finns en bra medicin mot diarré som heter Imodium jag har ätit den medicinen nu i flera år och det är min räddning mot diarrén
    Hej hej.
    För min del är de diarrér som är ett av de större problemen men med tillhörande magont.
    Jag har levt på imodium och dimor ett tag nu och problemet för min del är att jag kan inte ta dom i "förebyggande" syfte allt för ofta för då blir magen helt körd.
    Utan när jag är dålig och då tar de ju ett tag innan dom verkar.
    Och just nu får jag inte äta nånting sånt pga av graviditeten

I natt har varit en jobbig natt, höll på att slita ut micron och toan. Värma vetepåse, lägga sig en stund kuta på toa, förbi micron och lägga sig igen åsså på toa.
    Är alldeles matt och förstörd i dag..
    Men tror min minsta dotter hade på lur att nånting var fel för hon sov sm en stock nästan hela natten. Ananrs brukar hon vakna lite då och då..
  • IrenerI

Ni som dricker näringsdrycker, vilken sort dricker ni??
    Kollade lite på apotekets hemsida men blir inte så mcyket klokare, fanns ju så mycket olika

• IrenerI
    TrasigMage skrev 2008-08-24 11:02:34 följande:
    Fortimel, ensini, addera och addera plus heter de jag dricker
    Då ska jag kolla lite på dom sen..
  • IrenerI
    Vroooooom skrev 2008-08-25 14:59:46 följande:
    Aftonbladet har en plus-artikel idag om en kvinna med IBS.Detta är dom råd man får i artikeln:7 råd för ett IBS-fritt liv:

Se till att ha regelbundna mat- och sovvanor.

Ät många små mål i stället för få och stora.

Sitt ner och ät i lugn och ro. Tugga maten väl. Drick efteråt.

Aktivitet och motion styrker tarmfunktionerna.

Minska stressituationerna i tillvaron.

Gå din egen väg och lev som du vill. Jämför dig inte med andra.

Kräv inte för mycket av dig själv. IBS är ett tecken på att du gör det.
    Åh så bra, undrade precis vad tipsen var.
    Har inte plus så kunde inte se dom nämligen.
    Annars är de en jävlig dag idag. Bott på huset hela morgonen och uppå de så slog illamåendet till extremt idag så har bott på huset pga de med. Kul.
    Men nu är jag i lite bättre form så pass att jag tog mig på byaffärn och handlade lite som jag kan äta..
  • IrenerI
    Vroooooom skrev 2008-08-25 15:30:51 följande:
    Stackare. Hoppas du får må bra ett tag nu.Hur långt gången är du?Jag var jättesjuk fram till vecka 14-15 nånting och efter det blev det bättre. Det är nånstans där som progesteronet ökar i kroppen, och det hormonet har en avslappnande verkan på glatt muskulatur (tarmarna).
    Har mått bra ett par veckor så de här är ltie chock att bli så dålig igen, men senaste veckan har varit si och så mest dålig.

Vet inte riktigt men runt v.13 är de nog.

Då hoppas jag på att de ger sig igen, kör utan mjöl och mjölk igen och hoppas att de funkar även den här gången med.
  • IrenerI
    3barnsmor35 skrev 2008-08-26 08:16:57 följande:
    Men vad tar du nu under graven då? Man kan ju inte vara helt lämnad åt sitt öde?
    Tjaa, ingenting igentligen. Har ju mått bättre nån vecka men nu är jag som förut igen. Men äter jag inte så slutar de ju när de är tomt i princip.
    Dricker proviva som int hjälper nävärt vad jag har märkt men hoppas kan man ju alltid. Och sneä äter jag inte särskilt många olika saker.
    Men har beställt Guaribs och imogaze men sega apoteket har inte flitt hit de än trots att dom lovade tills igår..
    Så täntke prova och se om de gör nån skillnad.

Nä min läkare sa att återkom efter graviditeten om problemen är kvar så får vi se då nu kan jag inte göra nått.. Kul inte ens till nån mer specialicerad läkare kunde hon skicka mig.. suck. Hälsocentraler *morr*
  • IrenerI

Åh så arg, fick avin om grejerna från apoteket. Men! Affären där man hämtar ut paket är stängd tills på torsdag då dom har flyttat till nya lokaler mitt i mot. Suck jag hade velat börja tugga sakerna så fort som möjligt..

Tröstshoppade lite kläder på nätet istället..

• IrenerI
    Almanackan skrev 2008-08-27 19:09:16 följande:
    Idag var jag på Ica Supermarket och köpte Valio Max
    Har också shoppat de i dag på coopen Hoppas de funkar, dock är jag lite misstänksam mot att de är nån laktos i så man ska bli klen pga det. Men hoppas kan man ju alltid..
  • IrenerI
    Almanackan skrev 2008-08-27 21:00:42 följande:
    Jag köpte båda smakerna, du då?Jag har svept min för idag. Jordgubb.
    Ja vad kan de har varit.. blåbär tror jag. Sen köpte jag några proviva ifall att. har druckit dom ett tag och kan göra de bara för att dom är goda
  • IrenerI

Trasig Udda Strumpa skrev 2008-08-28 21:59:49 följande:

vad jag kan se så är det laktos i dom shoten Valio gör ju inte bara laktosfria produkter och är det laktosfritt så står det på produkten jag dricker Proviva varje morgon tycker det hjälper mycket mot min trassliga mage slarvar jag med Provivan så blir jag sämre direkt Provivan är helt mjölkfri dessutom så gör Provivan att man får mindre gasbesvär vilket är väldigt skönt
    Jo tog och läste på den sen, men de verkar funka endå kan ju bero på att de inte är så mycket man dricker.
    Men sveper ltie proviva till höger och vänster ibland med Dom är ju så goda
  • IrenerI

Och nu har jag iaf fått börja med Guaribs.. Men hur äter ni eran?
    En gång om dagen men när? Tar till frukost nu..

• IrenerI
    Trasig Udda Strumpa skrev 2008-09-01 23:15:53 följande:
    jag blev nyfiken på Guaribs men jag kan inte hitta nån som helst inof om produkten på nätet nån som vet något en sak jag undrar över oxå hur är konstinensen antar att det är pulver man ska röra ner i vatten eller något liknandekanske vore något man kan prova just nu håller jag på o bli totalt knäpp på min mage den har totalt gått i baklås :/ värsta är att gå på toaletten den smärtan är så fruktansvärd så jag saknar ord och sen råkade jag få i mig mjölk så jag har jätteont i magen
    Jag har rört ner pulvret i proviva och då märks de inte alls, verkar bli lite slemmigt annars. Har dock inte provat i nått annat heller.

Och enda info jag har hittat är på apotekets hemsida.
  • IrenerI

Har ätit guaribs i några dagar och jag tycker de funkar bra, dock får man ta nått "fispiller" ibland men resten är bättre.
    Men dricker en hel del proviva med.

Men de känns ju bra att guribsen funkar för har bävat inför semestern vad man ska hitta på då, men då är ju enkelt att med, proviva är lite svårare att frakta.
    Undra om de finns tablatter med dom där bakterierna som ska vara bra??

Och jag har tagit mig i väg varje morgon utan några bekymmer för nu så ska man ju i väg 4 dar i veckan 9 på morgonen på dagis och allt och har verkligen undrat hur de över huvudtaget skulle gå men *peppar peppar* Går jättebra!

• IrenerI

tilda den vilda skrev 2008-09-03 15:21:44 följande:

äter ni mjölkfri kost? är det nåt att fundera på kanske?
    Äter laktosfritt med, men enligt testerna är jag inte laktosintolerant men mår bättre då endå.
  • IrenerI

Har för mig att jag sett några fibertärningar och sånt på apoteket just mot förstoppning. Antar att man äter dom kanske i förebyggande eller så.
    Kollade inte så noga då jag inte har de problemet.

• IrenerI

Nu är de lite bättre, men vart usel i förra veckan urk..

• IrenerI
    Bruden1 skrev 2008-09-18 19:51:44 följande:
    Ni som har IBS!Hur gör ni för att må så bra som möjligt?Vad äter ni då?Hur är era symtom?mer än att magen krånglar....Hur uppträder er mage?Nån som har små barn och/eller bebis och har IBS? Hur orka ni med allt???(Jag har inte IBS konstaterat... men läkaren säger att det förmodligen är det jag har... inga prover eller undersökningar visar på nån sjukdom osv!)Hur gör ni om ni måste gå på nåt möte, sitta hos frissan, åka kollektivit, gå på bröllop mm mm...... tänk om man bara måååååste springa på toa!!! Hör löser ni det???
    Jag mår bättre om jag låter bli att äta gluten och laktos bla.
    Sen vet jag vissa saker som gör mig dålig t.ex. choklad i för stor mängd.. Tyvärr.

Barna ja, har tur att ha farmor nära till så dom gånger jag blir riktigt dålig skickar jag dom dit.
    Men jag har väl inte den värsta varianten dock.
    HAde de ju inte med första barnet utan allt började under min förra graviditet. och nu är jag gravid igen och mår lite bättre faktiskt.
    Men när jag inte mår hunra så har iaf äldsta tjejen på 4 lärt sig att jag har ont och hon må vara ltie lugnare och hjälpa till. 1 åringen begriper ju inte de direkt.
    Har tyvärr ingen sambo som kan ställa upp när jag är dålig utan han jobbar väldigt mycket och kan inte ändra på de.

Möten är pest undviker allt in i de sista.
    Förut grundade jag med dimor oh sånt och de funkade då.
    nu när jag är gravid så är jag ju ltie bättre så jag brukar känna på morgonen om de är en okej dag så äter jag ltet lugnt går de bra.

Kollektivt.. Aldrig i livet dock har jag ingen andlednign att åka de nån gång då de är klent med sånt här.

Har inte heler IBS konstaterat men läkaren misstänker de.
  • IrenerI
    Bruden1 skrev 2008-09-18 22:04:11 följande:
    Hur verkar imodium eller dimor då? Behöver man inte gå på toa då? eller vad händer med magen då? inget akutbesök på toan eller!?
    De verkar stoppande så har man diarée så ger de sig efter ett tag.
    Men natar att de funkar olika på alla. Men på mig tar de 1-2 timmar ca beroende på hur dålig jag är innan de ger sig.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7