• 68an

Tråden för oss med IBS, del 7

Vid mens har min mage alltid tömts, i regel 1 tömning dag 1 och sen är det bra. Då är det alltid lösare. Har precis gjort det för 2 timmar sen då jag fick mens i morse.
    Så detta verkar många ibsáre känna igen så jag tror det hör ihop.

Den som har väldigt jobbiga menssmärtor kan jag rekomendera att prova pronaxen/naprosyn.
    Jag hade hemska menssmärtor dag 1 innan jag fick barn och dom var det enda som hjälpte, varken svagare eller starkare av det jag provat. Dom är receptbelagda.

• 68an
    remy skrev 2008-08-03 12:54:28 följande:
    Hej på er! Jag har funderar lite över en annan sak som jag har problem med som mina läkare kopplat ihop med IBS. Jag har svårt att ta upp järn och B12. Äter B12-tabletter och får med jämna mellanrum venofer-injektioner mot min järnbrist. Är det fler som har problem med att ta upp vissa saker? Eller är det något annat som spökar? Får känslan av att läkare skyller allt på IBS så fort de inte vet varför ett problem uppstår och jag är så trött på det!
    Kolla med crohnstjejerna i vvs tråden. Jag är där själv men har ulcerös colit men jag vill minnas att crohnspatienter lätt får B12 brist. Järnbrist kan ju båda av dessa grupper få. Iofs äter jag oxå tabletter med bla B12 men jag vill minnas att bristen är vanligare hos crohns.
  • 68an

Såg pratet om sköldkörteln. Jag fick diagnos Hypotyreos januari -07 men pga en icke fungerande v-c fick jag levaxin först i slutet av maj i fjol.

Om jag haft det länge vet jag inte men jag märkte att nåt var galet 1,5 år efter att jag fått barn, kring 35 års åldern. Jag öka i vikt utan anledning och 1 år senare vägde jag ca 15 kg mer än då jag var gravid.
    Jag har alltid varit smal, tom då jag var höggravid så det var en oerhörd lycka att få veta vad som var felet tillslut. Tyvärr har jag fortfarande svårt att gå ner i vikt men jag ökar iaf.

Jag fick ju diagnos ibs, ulcerös colit och laktosintolerant som 20 år gammal, -88, men hade stora magproblem redan som nyfödd. Tror inte att jag hade problem med sköldkörteln redan då med tanke på vikten men jag vet ju inte. Jag var träningsnarkoman från ungdsomsåren och sen blev jag anorektiker så visst, jag var kanske smal därför men läkaren sa att det inte är helt ovanligt att en graviditet utlöser sköldkörtelproblem om man är en lite äldre mamma.

Sen jag fick levaxin så har inte min mage förändrats på något sätt, varken bättre eller sämre.

Är lite nyfiken på hur er läkare diskuterar då det gäller levaxin!
    Min knalltratt till stafettläkare på v-c lät mig inte höja dosen då jag i vintras låg precis på gränsen, tror gränsen låg på 4,2 och jag på 4 och jag kände ju att nåt hände, att jag blev speedad. Men nej, värdet häl sig inom ramarna då även om det hade förändrats stort sen kollen innan.
    Läste här på fl om dom som har läkare som ser til både värdet och symptomen men så disk. inte min läkare.

Ang. förstoppning så led jag otroligt av det i en period på 3 år då jag var 25-30. Det gick ofta 2 v mellan toabesöken och jag kräktes ofta så då fick jag ät laxermedel dagligen under några år med stor risk att tarmens signaler förstördes för gott men jag hade otroligt tur för när jag efter 2-3 år trappa ner för att se hur det funka så har magen funkat.
    Visst är jag ofta hård och är jag inte det är det löst, aldrig normalt. Kladdet känner jag väl igen.

Känner igen fler saker som du skriver Moirare. Levern tex och vi vet ju inte men hoppas att mina värden bråkade några ggr pga sköldkörteln och inte följdsjukdomen man kan få då man har uc.
    Hjärtat var tokigt oxå men det är det än, 2 hjärtfel fann dom då det inte gick över av levaxin.

Nu blir det långt
    Ser en sak till rätt ofta på fl och det är mångas psykiska hälsa pga bla tarmproblem. Visst har jag under mina snart 40 år haft svackor. Jag har kunnat tyckt många ggr att jag blivit hårt drabbad av hälsoproblem jämfört med många men sen har jag tagit nya tag lika fort för jag har aldrig velat att mina sjukdommar ska styra mitt liv även om det är svårt många ggr. Tycker att det är så synd att många mår så dåligt, måste ta psykofarmaka, får panikångest osv. Finns det verkligen inte annan hjälp åt er, mental träning, coachning i sättet att tänka, bra böcker i ämnet att läsa, samtalsterapi, hypnos osv. Era sjukdommar ska inte få begränsa erat liv, bara lite. Lider med er som mår dåligt mentalt.

Det blev riktigt långt det här. Ha det gott allihopa!
    Kram

• 68an

Hon o Han skrev 2008-08-04 14:56:00 följande:

en till med IBS samt Crohns ! Det tog 3 år men jobbiga och många undersökningar innan läkarna ställde diagnoserna. Allt började på en utlandssemster och las in på dropp där nere, sen när jag kom hem startades provtagningarna. Dom trodde de berodde på en salmonella infektion. Men de slutade inte efter 2 antibiotikakurer. Läste i tråden att det var vanligt med järnbrist, hur får man reda på det ? Jag är fruktansvärt trött i perioder nått tips mot det? Det tär mycket på förhållandet när man är så trött och mår kasst så ofta. (mkt illamående) Sen såg jag att de skulle finnas en tråd för oss med crohns någon som har länken? Ha en så bra dag ni kan alla =)
    Dom tar väl blodprover på dig då och då?! Då ser dom om blodvärdet inte är ok, alltså järn mm.
    Jag vet att rutiner är olika i landet men jag med ulcerös colit tar massa prover minst 2 ggr/år men nu när jag bla äter salazopyrin så måste jag ta prover var tredje måndad.

Välkommen till tråden!
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m33355854.html
  • 68an
    Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:41:19 följande:
    Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.
    Jag ser ofta lite gravid ut och vissa stunder se rjag rejält gravid ut. Det jag har lärt mig under mina 20 år med diagnos är att jag ska akta mig för fibrer. Jag äter aldrig en sallad til lunch på jobbet tex för då är magen som en spärrballong efter 1 timme, hemma går det bättre för där jag kan fjärta fritt

Alltså inte för mycket svårsmälta saker som råa grönsaker, hårtbröd osv. Sen äter jag 4 st dimatikon/dag och dom är guld värt.
    Jag är alltså inte helt fri en uppblåst mage men utan dimetikon och tänk på vad jag stoppar i mig så är det ohållbart att jobba tex.
    Sen är det värt att tänka på socker och kolsyrade drycker också.
  • 68an
    Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:41:19 följande:
    Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.
    Jag ser ofta lite gravid ut och vissa stunder se rjag rejält gravid ut. Det jag har lärt mig under mina 20 år med diagnos är att jag ska akta mig för fibrer. Jag äter aldrig en sallad til lunch på jobbet tex för då är magen som en spärrballong efter 1 timme, hemma går det bättre för där jag kan fjärta fritt

Alltså inte för mycket svårsmälta saker som råa grönsaker, hårtbröd osv. Sen äter jag 4 st dimatikon/dag och dom är guld värt.
    Jag är alltså inte helt fri en uppblåst mage men utan dimetikon och tänk på vad jag stoppar i mig så är det ohållbart att jobba tex.
    Sen är det värt att tänka på socker och kolsyrade drycker också.
  • 68an

Ang. levervärden så har jag också haft förhöjda värden några ggr. Senaste gången var i fjol och då tog det mycket längre tid innan det gick till sig, närmare 1 år.
    Orsaken är min ulcerös colit enligt läkarna.
    Jag vet att man kan få en följdsjukdom på levern vid uc, primär skleroserande cholangit, men om det bara kan bero på detta i mitt fall har jag inte förstått, dom kanske kan bli höga av andra anledningar oxå.

• 68an
    Maddisen80 skrev 2008-08-09 23:02:47 följande:
    Så är det därför man ha förhöjd levervärde,jag trodde de berodde på övervikten med
    Det kan nog bero på olika saker och inte bara därför. Vikt kanske kan bidra men det är inget jag har koll på, sen finns det ju vissa mediciner oxå.
    Själv skämdes jag och trodde jag skulle vara tvungen att bli helnykterist, kände mig faktiskt som att jag skulle ha alkoholproblem med läkaren lugna mig tack o lov.
    Har för mig att sköldkörtelproblem också kan ställa till det med levervärdena.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7