Såg pratet om sköldkörteln. Jag fick diagnos Hypotyreos januari -07 men pga en icke fungerande v-c fick jag levaxin först i slutet av maj i fjol.
Om jag haft det länge vet jag inte men jag märkte att nåt var galet 1,5 år efter att jag fått barn, kring 35 års åldern. Jag öka i vikt utan anledning och 1 år senare vägde jag ca 15 kg mer än då jag var gravid.
Jag har alltid varit smal, tom då jag var höggravid så det var en oerhörd lycka att få veta vad som var felet tillslut. Tyvärr har jag fortfarande svårt att gå ner i vikt men jag ökar iaf.
Jag fick ju diagnos ibs, ulcerös colit och laktosintolerant som 20 år gammal, -88, men hade stora magproblem redan som nyfödd. Tror inte att jag hade problem med sköldkörteln redan då med tanke på vikten men jag vet ju inte. Jag var träningsnarkoman från ungdsomsåren och sen blev jag anorektiker så visst, jag var kanske smal därför men läkaren sa att det inte är helt ovanligt att en graviditet utlöser sköldkörtelproblem om man är en lite äldre mamma.
Sen jag fick levaxin så har inte min mage förändrats på något sätt, varken bättre eller sämre.
Är lite nyfiken på hur er läkare diskuterar då det gäller levaxin!
Min knalltratt till stafettläkare på v-c lät mig inte höja dosen då jag i vintras låg precis på gränsen, tror gränsen låg på 4,2 och jag på 4 och jag kände ju att nåt hände, att jag blev speedad. Men nej, värdet häl sig inom ramarna då även om det hade förändrats stort sen kollen innan.
Läste här på fl om dom som har läkare som ser til både värdet och symptomen men så disk. inte min läkare.
Ang. förstoppning så led jag otroligt av det i en period på 3 år då jag var 25-30. Det gick ofta 2 v mellan toabesöken och jag kräktes ofta så då fick jag ät laxermedel dagligen under några år med stor risk att tarmens signaler förstördes för gott men jag hade otroligt tur för när jag efter 2-3 år trappa ner för att se hur det funka så har magen funkat.
Visst är jag ofta hård och är jag inte det är det löst, aldrig normalt. Kladdet känner jag väl igen.
Känner igen fler saker som du skriver Moirare. Levern tex och vi vet ju inte men hoppas att mina värden bråkade några ggr pga sköldkörteln och inte följdsjukdomen man kan få då man har uc.
Hjärtat var tokigt oxå men det är det än, 2 hjärtfel fann dom då det inte gick över av levaxin.
Nu blir det långt
Ser en sak till rätt ofta på fl och det är mångas psykiska hälsa pga bla tarmproblem. Visst har jag under mina snart 40 år haft svackor. Jag har kunnat tyckt många ggr att jag blivit hårt drabbad av hälsoproblem jämfört med många men sen har jag tagit nya tag lika fort för jag har aldrig velat att mina sjukdommar ska styra mitt liv även om det är svårt många ggr. Tycker att det är så synd att många mår så dåligt, måste ta psykofarmaka, får panikångest osv. Finns det verkligen inte annan hjälp åt er, mental träning, coachning i sättet att tänka, bra böcker i ämnet att läsa, samtalsterapi, hypnos osv. Era sjukdommar ska inte få begränsa erat liv, bara lite. Lider med er som mår dåligt mentalt.
Det blev riktigt långt det här. Ha det gott allihopa!
Kram