Inlägg från: Newbride2008 |Visa alla inlägg
  • Newbride2008

Tråden för oss med IBS, del 7

Det tycker jag är en bra idé. Jag äter Imogaze och jag tycker det hjälper mycket bättre än tex. dimetikon. Även om jag långt ifrån är bra, så känner jag av en viss förbättring mot dimetikon.

• Newbride2008

Gör det, det blir liksom som en gele som lägger sig som en skyddande yta i magen sägs det.

IrenerI skrev 2008-08-19 11:16:06 följande:
    Vilket jag precis skulle fråga om nån provat dom Tycker inte de vart så stor skillnad med dimetikon nämligen..Men då ska jag prova de andra iaf..
  • Newbride2008

Viktigt är dock att man följer ordinationen och äter dem ca. 3 ggr per dag så de får effekt.

IrenerI skrev 2008-08-19 11:31:39 följande:
    Sitter på apotekets hemsida och beställer för fullt.Men har en 1åring som sliter mig i nävarna och vill gå ut. Men de spöregnar ju!!
  • Newbride2008

Guaribs har jag också beställt, man måste ju prova allt även fast det mesta inte funkar ;)

IrenerI skrev 2008-08-19 12:28:10 följande:
    Okej, ska pröva beställa igen nu. Jänta var så snäll ochstängde av hela datorn för mig innan jag var klar. Så jag gav upp och gick ut Tänkte jag skulle prova guaribs med.
  • Newbride2008

Jag är oftast sämst på morgonen, efter frukost. Men uppblåst är jag hela dagen.

Pilla70 skrev 2008-08-19 21:20:57 följande:
    hej!måste fråga lite här om ibs.Jag har problem med magen och ska till läkare nästa vecka men har lite funderingar.Ni som har ibs när har ni som mest problem med magen. är det hela dagarna eller bara viss tid under dagen?Jag har nämligen bara ont på morgonen och får springa på toa ofta men är varken lös eller hård.
  • Newbride2008

Miniform är exakt som Dimetikon, bara ett annat märke. Dimetikon är billigare. Men jag föredrar Imogaze som är som en skyddande gele i magen.

Lovica skrev 2008-08-19 22:52:53 följande:
    Svar på #631Tack!Finns det inga länkar till svenska sidor?Jag fick rådet att köpa minifom, får se om det hjälper
  • Newbride2008

Vad jag kan utläsa av en länk som postades härinne så ska man äta fiberrik kost vid förstoppning. Jag har för mig att jag läst härinne att man ska undvika fiberrik kost, har jag läst fel då?

• Newbride2008

Jag fattar inte, på de här länkarna står det att gasbesvär ökar när man äter fiberrik kost, men på Guaribs information står det att "det har ett högt innehåll av kostfiber" och att man av det får "mindre uppblåsthet" Det är ju en motsägelse i sig!

Vroooooom skrev 2008-08-20 10:23:26 följande:
    Läs mer härwww.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx...
  • Newbride2008

Nu tänker jag iaf börjar köra Guaribs 3 ggr/dag och Imogaze 4 ggr/dag så får vi se om det blir bättre eller sämre. Jag är ju förstoppad men samtidigt gasig i min IBS(vet inte vad jag då har för beteckning)

• Newbride2008

Men det här Guaribs då, är det bra eller dåligt? Är det lösliga fibrer(bra?) i Guaribs?

Vroooooom skrev 2008-08-20 10:54:58 följande:
    Ja, det är ju här många med IBS skiljer på lösliga och olösliga fibrer. Det står i (engelska) länkarna jag gav förut.
  • Newbride2008

Ja, det här med att pröva mig fram, det har jag lärt mig!
    Alltså, jag är inte förstoppad jämt, men jag upplever att jag är oftare förstoppad än har diarré. Jag upplever också emellanåt att jag gör nr2 flera gånger på en och samma dag, fast får inte ut så mycket varje gång.

• Newbride2008

Jag funderar på om jag gör något gravt fel i det jag äter varje dag... Jag kollar med er vad ni tror.
    Jag börjar alltid med en frukost vid halv åtta på morgonen och då äter jag endast 2 kokta ägg och ett glas proviva. Sen på jobbet så äter jag en andra frukost som innehåller två knäckebröd med räkost och en kopp te.
    På kvällen avslutar jag ofta med en kopp välling, nestle utan fullkorn.
    Gör jag något fel här?

• Newbride2008

Ok, tack!
    Jag tycker väldigt mycket om välling, ska nog dissa äggen ett tag och se om det blir bättre! Samma med knäckebröden, det är ju säkert sånt här man äter varje dag som ställer till det i många fall.

Vroooooom skrev 2008-08-21 08:58:48 följande:
    Innan jag blev laktosintolerant fick jag rådet av en läkare att dricka ett glas välling och äta en banan och det var en väldigt bra start för magen. Knäckebröd vet jag att vissa med IBS reagerar på, det kan reta tarmarna lite. Ägg kan ju ge gaser, om jag inte minns fel, och kanske därför inte är det bästa för en IBS-tarm.
  • Newbride2008
    Vroooooom skrev 2008-08-26 08:33:12 följande:
    Te på maskrosblad
    Mot förstoppning. Låt 1-2 teskedar av de n torkade örten ligga och dra i kokhett vatten ca 10 minuter.

Detta är ju inga problem, har hela trädgården full. Fantastiskt att man kan använda skiten till något konstruktivt :)
  • Newbride2008

Nej, funkar det?

zasata skrev 2008-08-28 22:02:12 följande:
    har nån av er provat hypnos mot er ibs?
  • Newbride2008

Jag har köpt Guaribs, men har inte riktigt börjat än. Jag är osäker på om det bara kommer göra mig sämre... Jag har ju mest problem med uppkördhet och gaser, blir det inte värre av fibrer?

IrenerI skrev 2008-08-29 10:57:04 följande:
    Och nu har jag iaf fått börja med Guaribs.. Men hur äter ni eran?En gång om dagen men när? Tar till frukost nu..
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7