Inlägg från: Anonym (Matilda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matilda)

Tråden för oss med IBS, del 7

Hallå i tråden..

Maddisen -
    Frågade förut om vad guaribs var för något men tror inte du såg frågan. Vad är det bra för? Lös mage, gaser?

Saza-
    Jag minns att jag hade problem med magen när jag var i 12års åldern. Säkert tidigare också. Jag reagerar olika på samma mat, vissa gånger mår jag bra andra inte bra alls. Jag har uteslutit väldigt mycket ur min kost och mår bättre av det. Är mjölkallergiker, tål inte en droppe. Sen har jag plockat bort all mjölmat och allt som heter lök (får gaser av det). Men som du säger är det svårt att veta vad det är som besvärar en.

Jo.. en fråga till er som har barn. Har era barn ärvt era dåliga magar?

• Anonym (Matilda)

Trött-

Vad skönt att din dotter får ha en snäll mage!

Ja visst blir det så att när man ser hur andra har det så fattar man hur dålig mage man har. Jag brukar komma på mig själv med att tänka men HUR kan han/hon äta det. Var på ett bröllop och det var den största buffen jag någonsin sett. Bordsgrannarna tog mer och mer och jag satt bara och gapade. Min mage skulle ha kolappsat totalt!

• Anonym (Matilda)

Tack så mycket!

Skulle verkligen behöva nåt sånt. Hoppas bara att det funkar. Har provat så många olika saker för magen men tycker aldrig riktigt att de funkar på mig. Har du hunnit prova det?

Maddisen80 skrev 2008-07-23 23:54:33 följande:
    Sorry ,jag såg nog inte frågan . De är bra för uppsvällhet,gaser,illamående de är för de som har kollon irritable eller ibs,läs om de på www.apoteket.se guaribs. Anonym (Matilda) skrev 2008-07-23 14:38:29 följande:
    Skulle vara intressant att höra vad alla här i tråden jobbar med. Tycker ni att ni blir hämmade i ert jobb av era dåliga magar? Jag kan tex. inte ha ett stillasittande jobb. Måste få röra på mig.
  • Anonym (Matilda)

Maddisen-

Ååå grattis till att det funkade på dig!! Hoppas hoppas att det funkar för mig med! Men hur känns det? Försvann alla gaser?
    Tråkigt att du blivit förtispensionär.. detso roligare att du ska få arbetsträna på gym! Det låter jätteroligt!

• Anonym (Matilda)

Trött-

Rör om med en tesked så får du med det sista av kornen.

Jag är väldigt hämmad i mina val av jobb. Skulle inte funka alls med ett stillasittande jobb med en massa möten. En mage som låter och detta ständiga behov av att fisa. Är det bara jag som har problem med det? Det är ju så pinsamt.. inte kan jag släppa en fis i närheten av någon annan än min familj typ. Och när magen lever om. Jag blir kallsvettig innan jag ens kommit in på mötet för jag vet ju inte hur magen ska bete sig. och den oron sätter sig säkert på magen så det blir en hemsk ond cirkel.

Måste bara berätta att jag om min man just har varit i Thailand och rest runt i 3 månader! Det var hur underbart som helst. Maten funkade jättebra, om man inte tål starkt så finns det mycket mild och god mat.. mådde faktiskt riktigt bra i vissa perioder annars så betedde sig magen ungefär som hemma.

Så det går att resa också!! Med dåliga magar..

• Anonym (Matilda)

Vinter-

Är också arbetslös men jobbar i affär och ska starta eget om vi får köpa för rätt pris. Vad söker du för slags jobb? Känner också att jag blir lugnare av att veta vart man ska bo hur det ser ut, var toaletter finns mm. Vill alltid ha egen toalett när vi reser. Man kan ju måsta sitta där länge.

Trött-

Hade otroligt tur då vi var i Thailand för jag behövde aldrig göra tvåan på en offentlig toalett. Många av de toaletterna var ju ståtoaletter och jag är glad att jag hade tillgång till riktig toa då magen krånglade. Maken skämtade just och sa att vi glömmer allt vad barn och företag heter och åker jorden runt och jobbar på barnhem i stället. (vi har problem med att få barn). Vi vill ju så gärna ha barn och skulle aldrig avstå det men vad är det som säger att man inte kan resa sen när vi fått barn.. (om vi får) Vi längtar tillbaka!! Men hur var det att ha ett litet barn i den värmen?

Haha.. ja du måste nog ta och lära mig den ljudlösa fisartekniken Har lite svårt att få ut mina gaser.. tycker de mest kör runt så man får magknip. Får panik då min mage låter och jag är bland folk. Då kan jag inte sitta stilla!

Fick mens idag och då pajjar alltid magen. Få både värsta mensvärken + ont i magen och tarmarna. Tillslut vrider det om i magen och toan blir ens kompis.

Tycker det är mycket skitsnack i den här tråden..

• Anonym (Matilda)

Vinter-

Vad duktig du är som ska läsa. Hade min mage varit bättre hade nog jag också gjort det. Håller tummarna för att du får jobb snart. Jag tycker det är jobbigt att vara arbetslös.

Vad pysslar du då? Syr du, målar?? Tycker också det är roligt att pyssla!

Guaribs vet jag inte riktigt vad det är. Ska visst vara bra mot gaser mm. Maddisen har börjat med det. Fanns väldigt lite info på www.apoteket.se. Detta var vad jag hittade..

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=233802&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

• Anonym (Matilda)

Vinter:

Vad är det du ska läsa? Det är ju kanon att kunna läsa via internet när man har dålig mage. Läser företagarskolan just nu och det är självstudie hemma och då går det ju bra. Ja vi får hålla tummarna för varandra när det gäller att hitta jobb! Har du ingen ersättning alls.. hur gå det då?
    Då vi gifte oss fick vi eller jag en symaskin men jag tror bara jag har använt den 2 ggr och det var 2,5 år sen vi gifte oss.. Måste ta tag i det där...

Trött:

Gillar det där du skrev med att upptäcka de små äventyren.. för det är verkligen så med barn. De hittar glädje i det mesta och kan roa sig med nästan vad som helst. Sen är ju thai väldigt barnkära, de uppmärksammar dem. Åå vad jag blev sugen på att åka tillbaka..

Maddisen:

Vad bra att guaribs funkar på dig! Ska höra med vårt apotek om de har det. Jo Thailand var helt underbart. Varmt och god mat!
    Vi verkar vara många med företagar ideer!

Tvillingmamma:

Tråkigt att höra! Jag har haft en lika dålig dag. Mensen kom och då blir magen i uppror!
    Jag åt också tofuline glass med jordgubbar!! Mums.. men inte så roligt när man blir dålig efteråt. Det var ju inte av det men ändå!

• Anonym (Matilda)

Hej nyigruppen!

Magen sväller nog mindre, den blir inte lika stor när man har magmuskler som håller in den. Jag hade då mindre svullen mage när jag var vältränad och hade bra magmuskler. Nu är jag inte lika tränad och då sväller magen mer. Den ser större ut. Men jag har lika mycket gaser nu som då.

• Anonym (Matilda)

Moirae:

Stackars dig som har det så besvärligt med magen. Är du långtidssjukskriven? Har du provat Guaribs? Hur funkade det i så fall på dig?

Vinter:

Hoppas du hittar ett jobb som passar dig! Ja det är ju kanon att det finns så mycket att läsa vi internet nu. Perfekt för sånna som oss!

Maddisen:

Apoteket här hade stängt idag så jag får beställa det på måndag. Var det dyrt?

Nyigruppen:

Hihi.. ja du får börja med det.. Jag sväller mest när jag har mens. Min kusin sa åååå vad roligt.. hon trodde jag var gravid. Inte så kul när man har svårt för att bli gravid. Vi får peppa varran. Gör du 100 situps så gör jag också 100. Sen ökar vi! Vad är förlamad mage? har aldrig hört om det förut.

• Anonym (Matilda)

Maddisen:

Tack.. det lät ju överkomligt.. Hoppas bara det funkar på mig med!

Moirae:

Men vet du.. jag blir så arg så jag kan nästan inte skriva. Vad är det du säger?!! Så man får inte vara sjukskriven för ibs?? Mitt elaka jag satt just och hoppades att hela socialstyrelsen får IBS så de får känna hur det är!! Men stackars dig! Det är ju otroligt sjukt! Tror du att du kommer att kunna jobba sen i livet?

Tvillingmamma:

Jag tycker du ska ge inolaxol en chans!

Monterosso:

Jag har aldrig haft sånna problem. Vet inte om det hänger ihop med ibs.

• Anonym (Matilda)

68:an:

Då är det nog lite individuellt för jag upplever att min mage hålls in mera om jag är vältränad i mina magmuskler. Att den inte ser lika "gravid" och svullen ut.

• Anonym (Matilda)

Jag tar inte illa vid mig och hoppas att du inte heller gör det. Men min mage beter sig precis likadant om jag tränar eller inte. Jag har lika mycket gaser tex. Då jag har vältränade magmuskler så hålls mina tarmar och mage in mer än annars. Som sagt säkert väldigt individuellt.

Moirae:

Ja tänk om de ändå kunde förstå det! Vi får skriva en lista och samla in namn och skicka till dem. Där vi förklarar hur sjuka vi kan vara. Precis som du så hoppas jag på att kunna leva ett mera normalt liv. Vad säger din läkare?

• Anonym (Matilda)

Ok.. tyckte bara att du sa att magen var lika svullen om man hade vältränade magmuskler eller inte..

Typ.. är väl i 5 månadens svullenhet nu.. med mens och allt. Hade kunnat göra vad som helst för att vara i 5 mån på rikigt..

Roligt att det inte bara är jag som är nattdjur just nu..

• Anonym (Matilda)

Moirae:

Min mage slås ut totalt under mensen. Tarmarna och magen gör sååå ont. Sen vrider det ofta om i magen och jag måste sitta på toa länge. Jag har sån mensverk + mag/tarmverk så jag kan nästan inte gå. Får ligga i soffan i fosterställing. Inga värktabletter som jag provat hitills har funkat. Sen när mensen är över så går det sakta över.

Monterosso:

Stackars dig!! Att få sånna attacker när man inte är hemma är nog det värsta jag vet!

Resorb är kanon!! Då jag var i Thailand i 3 mån så var de ofta min räddning. Nu har jag ca 5-6 tuber hemma för jag hade köpt på mig ett stort förråd innan jag åkte + att mina föräldrar tog med sig när de kom dit i två veckor.

Anonym:

Förut kunde jag inte äta stark mat alls för att magen vred om direkt. (anfall) Jag kunde tex inte äta tacos eller annan stark mat. Fet mat var inte heller att tänka på. Om jag åt strips och hamburgare så fick jag anfall. Nu efter jag ätit inolaxol ( äter det i perioder ) så kan jag äta tacos, strips och fet mat.

• Anonym (Matilda)

Anonym:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Håller inte riktigt med Mama bean om att det är djävulens påfund Upplever det inte riktigt så och jag tycker det går bra att dricka det.

Har också provat Silicagel men höll väll inte på särskilt länge så jag hann inte märka om det funkade.

• Anonym (Matilda)

Mama Bean:

Så Silicagel funkade inte på dig? Vad är det du äter nu?

Maddisen:

Hur går det med Guaribs? Funkar det fortfarande?

Mo m2007:

Är precis som du antingen hård eller lös, aldrig eller väldigt sällan normal. Magen är mest svullen runt mens.

Är det någon som har provat Proviva och mår bättre av det?

• Anonym (Matilda)

Välkomna hit alla nya!!
    Vad kul att vi är så många här! Blev så otroligt glad när jag hittade den här tråden med alla "ibssystrar".

Tvillingmamman:
    Tråkigt att det inte funkat på dig! Har hört andra som provat och blivit bättre. Man blir ju så nyfiken om det finns fler det funkat för. Jag har själv testat men säkert inte nog länge för att jag skulle veta om det funkat eller inte.

Maddisen:
    Det låter ju kanon! Måste prova jag med men har inte tagit mig till apoteket än.

Vinter:
    Vad bra att du hittat nått som funkar på dig. Jag kan tyvärr inte äta hälsofil då jag är inte tål mjölk. Man blir lite less när man provar en massa mediciner och annat och inget ger effekt. Funderar på om jag ska testa proviva under en längre period. Jag lessnar jämt när jag inte märker skillnad efter ett tag.

IrenerI:
    Känner så väl igen mig i dina symptom. Men sen jag började med inolaxol så tål jag stekt och kryddad mat mycket bättre. Äter det i perioder och när jag äter får jag nästan inga attacker alls. Bara vid mens typ. Men har som du ständigt ont i magen med gaser och fruktansvärd magknip. Men det varierar från dag till dag. Jag har som Moirae ätit antidepressiva (cipramil) men jag mådde bara bra av det. Jag blev mycket lugnare i mig själv. Inte samma oro och ängslan över magen. Tycker det blir som en ond cirkel ibland när man oroar sig över att bli dålig, så oroar man sig så mycket att man blir dålig. Jag slutade med cipramil för att vi vill bli gravida annars hade jag nog fortsatt. Tycker det är så jobbigt med den sociala biten med middagar och allt sånt.

• Anonym (Matilda)

Tvillingmamma:

Men varför har jag inte tänkt på det!! Jag vet ju att man kan göra så. Har själv jobbat på en affär som var apoteksombud och där stod jag och berättade för kunderna att de kunde göra så. Haha.. Jobbar ju hela tiden apoteket är öppet så jag tar mig aldrig dit. Nu ska jag surfa in på apotekets sida och beställa Guaribs..

Tack för tipset..

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7