Inlägg från: Anonym (vinter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vinter)

Tråden för oss med IBS, del 7

Jag tyckte det gick bra att jobba förra året ( är arbetslös nu så jag är mest hemma). Jag är arkeolog och det funkade bra då vi var ute i skogen. Hade i och för sig inte fått min diagnos då, men när jag inte är stressad så funkar det bra, första dagarna var värst då allt var nytt, men sedan gick det bra och det bästa med att jobba är ju att man får mer regelbundna mattider.

Vi var i Rom på bröllopsresa förra våren och det gick jättebra. Jag visste vart det fanns toaletter sedan förra gången jag var där så det var inga problem att klara sig när det vred om i magen. Däremotr hade jag kramper de första dagarna pga stressen runt hela resa och vart vi skulle bo, men efter ett par dagar när allt lugnat ner sig så blev allt bra. Jag tycker det var svårast med frukost, kunde inte äta annat än lite fil.

• Anonym (vinter)

Matilda:

Just nu söker jag alla jobb som jag klarar av, helst skulle jag vilja jobba som arkeolog, men det är svårt att få dem jobben. Funderar också på att starta eget, älskar att pyssla så det blir nog något åt det hållet i så fall. Ska i alla fall plugga till hösten på halvtid och sedan får jag se hur jag gör.

Guaribs vad är det för något och vad är det bra för?

• Anonym (vinter)

Matilda:

Jag läser på distans via internet så jag kan vara hemma och plugga. Det är helt underbart för då behöver jag inte oroa mig för att behöva springa på toa. Hoppas du hittar ett jobb också. Det är jättejobbigt att var utan jobb, jag har ingen ersättning hller och stressen att vara utan pengar börjar bli jobbig och då sätter ju magen igång ordentligt.

Jag pysslar med lita allt möjligt, t.ex. syr, broderar, scrapbooking, decoupage m.m.

• Anonym (vinter)

Matilda:

Jag ska läsa antikens kultur och samhällsliv. MEn jag har även läst andra ämnen via internet. Nu finns det jättemycket kurser man kan läsa på det viset. Vi lever på sparade pengar och på makens lön, men jag hoppas i alla fall hitta ett extra jobb och då klarar vi oss.

• Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-07-26 11:40:53 följande:
    Du kanske dricker mycke mineralvatten för de svullna man upp av ,men jag har inte hört att någon sväller av kranvatten hmmAnonym (nyigruppen) skrev 2008-07-26 02:52:08 följande:
    Jag kan svälla och få ont i magen av av vissa kranvatten. På Gotland tex. kan jag inte dricka kranvatten men det beror förmodligen på att det är mycket kalk i vattnet.
  • Anonym (vinter)

Matilda:

Jag har testat att dricka proviva, men det funkar inte på mig. Däremot äter jag hälsofil och det funkar för mig.

• Anonym (vinter)

Jag har gått hos dietist i många år, främst för vikten, fick min ibs diagnos i november förra året. Har inte pratat med dietisten om ibsen utan min läkare har sagt att jag ska prova mig fram. JAg har testat otaliga dieter genom åren och inga har funkat. NU när jag har koll på varför jag har ont i magen och maten börjar funka så har jag inte rasat i vikt (pga träning). Men jag har minskat en hel del centimetrar. Men jag har ätstörningar också så jag kan inte följa dieter slaviskt för då blir slår ätstörningarna till med full kraft.

• Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-08-07 20:03:30 följande:
    Jag går inte ner i vikt fast jag tränar tyvärr ,men men så är det ,men det kommer väl Anonym (vinter) skrev 2008-08-07 13:37:39 följande:
    Egentligen borde man strunta i vad man väger så länge man mår bra, men av någon anledning så gör man ju inte det. Har varit på kontroll idag och det ska bli intressant och se vad proverna visar. De har i och för sig inget med ibsen att göra, men det är bra att ha koll på allt.
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-08-07 21:36:42 följande:
    klart det är bra att veta ändå ,jag fick svar på sköldskörteln och den va bra, men när jag gjorde hälsokontroll var levervärde förhöjt Anonym (vinter) skrev 2008-08-07 20:45:29 följande:
    sköldkörteln tog de prover på när det gjorde utredningen för ibs. Jag har också förhöjda levervärden, men det är inte pga ibsen utan pga att min galla blev inflamerad innan de hann ta bort den.
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-08-10 13:21:05 följande:
    precis, jag äter en del mediciner ,men håller på sluta med sömntavletterna för de går man upp i vikt av.
    Vad äter du för smömntabletter?
  • Anonym (vinter)
    happy pearly skrev 2008-08-11 23:08:49 följande:
    En fråga till er alla! Klarar ni av att sköta ett heltidsjobb med era magproblem?
    För mig är det beroende på jobb. Jobbade som städare och det var bara ett halvtidsjobb, men min mage brakade ihop totalt. Kunde inte äta på flear veckor. Hade kramper hela tiden. Jag tjurade mig igenom den perioden, men när jag sedan fick jobba med det jag är utbildad till så var ibsen hanterbar. Då var vi ändå ute i fält hela dagarna och mer fysiskt krävande än städjobbet samt på heltid. Men jag trivdes.
  • Anonym (vinter)

Ylva Li skrev 2008-08-12 21:54:18 följande:

Hej igen...som sagt, jag är ju väldigt ny här... har två frågor (detaljerat, sorry)1) Kan någon bara förklara sambandet mellan IBS och gallblåsbesvär? Jag tog bort min när jag var 20 (8 år sedan) och har inte alls kopplat den till mina nuvarande magbesvär, som jag mest härlett till sviterna av operationer i magen efter trafikolycka.2) Symptomen då... är det IBS jag lider av? kanske är det inte det då jag inte blir klok på kriterierna? Mina problem är enligt följande: normal mage tidvis men alltid svullen som en ballong. Sen helt plötsligt, ibland ofta, ibland sällan, får jag sådana kramper i magen att jag blir kallsvettig. Det gör verkligen sjuuukt ont och jag måste få tag på toalett på stuberten! Snackar inte dålig-i-magen-smärtor nu alltså utan det gör VERKLIGEN ont.Långt jag vet...
    Jag har inte hört något om att det ska finnas ett samband mellan ibs och gallbesvär. Däremot fick jag info om att det var operationen (antingen gallan eller en tidigare operation jag gjort) som kan vara orsaken till ibsen eftersom en operation i magen kan skapa en obalans i tarm/magfunktionen.
  • Anonym (vinter)
    TrasigMage skrev 2008-08-13 22:58:40 följande:
    Hon o Han skrev 2008-08-13 21:33:57 följande:
    usch ja, det är så tråkigt, det är så mycket man vill göra, men som inte går =( (även om jag försöker! =) )Funderade innan på om man ska flyga å sånt? Hur gör man med näringsdryckerna, de måste man ju ha med sig!! Jag har alltid åkt buss så jag har inget större kontroll, vet bara att de är strikta med "vätskor" på planet.Hur är det med dig annars? Hur mår du om dagarna?
    Tror du ska ha intyg från läkare att du måste ha näringsdryck med dig, men ring flygbolaget och fråga vad som gäller.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7