Inlägg från: Mamisita |Visa alla inlägg
  • Mamisita

Tråden för oss med IBS, del 7

Hej undrar hur ni fått diagnosen? Finns det tester eller går man bara på symptom och utesluter andra orsaker?

Har själv jobbig mage som har en tendens att göra livet surt för en

Är dessutom laktoskänslig men tros inte vara enda orsaken då jag fortfarande får problem trots att jag uteslutit laktos i kosten. Dock förvärras problemen vid laktosintag. Känns som att ingen läkare riktigt tar mina problem på allvar. Har nu dock nyligen fått egazil utskrivet av min urolog (av alla läkare som tyckte det var konstigt att inte allmänläkaren gjort något). Men nu är jag gravid och får ha uppehåll. Hon tyckte även att jag skulle göra en gastroskopi men då efter graviditeten. Så nu verkar det bara vara att vänta och stå ut.

Vad har ni gjort för att underlätta livet? Äter ni några mediciner och isf hjälper det?

• Mamisita

Moirae: tack dock tråkigt att plats i denna tråd (hoppas ni förstår vad jag menar )

Så det går att äta egazil när man är gravid då? Nu under graviditeten är min mage verkligen inte att lita på. Känner många gånger att allt bara ska gå rakt igenom men ändå är det stopp för att sedan helt plötsligt släppa... (ja antar att ni r vana med massa bajssnack ) Hade stora problem med järnintaget förra grav då järntabletterna bara gjorde att jag fick ännu värre diaree.

Har dessutom svårt att gå upp i vikt som troligen delvis beror att jag inte hinner ta upp all näring då allt bara går rakt igenom. Suck är sååå less på allt strul med magen, att alltid behöva kolla toalett tillgänglighet när man kommer på nya ställen samt oroa sig för allmänna toaletter mm...så jobbigt när magen styr ens liv

Maddisen80: låter jobbigt med alla undersökningar. Själv tycker jag att ingen läkare lyssnar och kör standard tester. Tex har bytt många läkare då jag flyttat mycket och trots att jag sagt att man har tittat det och ber dem kolla journaler så envisas de ändå med att tex lämna avföringsprov för att kolla att jag inte har någon ifektion. Sen känns det som att de stannar där och bara konstaterar att nähä det var inte det. Sen har jag fått höra att det beror nog på att vi haft så mycket magsjuka och att magens bakterieflora blir rubbad, borde äta bakteriekultur mm. Sen att jag nämt att det har vart så under år verkar de inte bry sig om utan tror att det isf helt beror på laktosintoleransen...Nä har nog inte träffat rätt läkare!!!

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7