Inlägg från: Anonym (vinter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vinter)

Tråden för oss med IBS, del 7

Hittade hit efter många om och men.

Jag har mått bra under en längre period nu. Sista besöket hos läkaren pratade vi om att jag skulle börja med anti dep, men jag avböjde och fick börja med inolaxol (stavning osäker). Det har funkar ganska bra faktiskt, är mycket jämnare i magen än jag var innan. Det är bara kramperna jag inte fått hjälp emot, har dem inte så ofta, men papaverin hjälper inte så jag måste fråga om jag kan få något annat.

• Anonym (vinter)

Jag äter också Inolaxol. Tycker det funkar jättebra. Har mindre problem med magen nu än innan jag började. Tycker jag behöver springa mindre på toaletten än innan.

• Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-07-20 20:09:17 följande:
    Roligt att vi är många som inolaxol fungera på ,men de är inte jättegottAnonym (vinter) skrev 2008-07-20 12:28:07 följande:
    Nej gott är det inte, men det går ju så fort att man knappt känner någon smak. Tycker det luktar mer illa och ser inte så roligt ut för den delen.
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-07-21 11:55:16 följande:
    Jo precis,men på sjukhuset råkade jag äta kulorna hihi man ska ju vänta tills de blir gele.Anonym (vinter) skrev 2008-07-20 21:44:27 följande:
    Det står det ju inget om i anvisningarna, jag tar kulorna i vatten och dricker direkt, väntar inte på att de ska bli gele.
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-07-21 17:00:54 följande:
    Nä men en sköterska sa åt mig,du ska inte äta kulorna utan vänta tills de blir gele, men jag gillar kulorna Anonym (vinter) skrev 2008-07-21 13:34:08 följande:
    Vad konstigt för i instruktionerna står det ju bara att de inte löser sig i vatten utan löser sig i magen och det är ju det som är en av grejerna med inolaxol, att det ska ta upp extra vätska i magen/tarmarna. Ja vad olika det kan bli när männsikor har olika tolkningar av hur läkemedelsinstruktionerna läses.
  • Anonym (vinter)

Jag har inga som helst problem att ära godis eller att dricka läsk. Skönt för en godisråtta som mig.

• Anonym (vinter)
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-22 21:47:29 följande:
    Anonym (vinter) skrev 2008-07-22 21:44:07 följande:
    Avis! Jag tål typ inget med kolsyra och viss godis går väl bättre än annat. Men choklad typ funkar ju inte alls och inte polly heller då som är chokladöverdragna.
    Ja och det är ju så individuellt vad man kan och inte kan äta. För mig är det mer stress som påverkar magen än mat. Men maten påverkar mest mina gallgångar i stället och då får jag massiva kramper om jag äter något jag inte tål.
  • Anonym (vinter)

De tog läkarna fyra år innan de kunde säkert säga att alla kramper jag hade var gallan. Från början hade jag inga senar, men när de tog bort gallan hade jag hur många stenar som helst. De slutade räkna efter fem stenar.

Vet inte hur vanligt det är med gallproblem och ibs, min ibs tror de uppkom vid någon av mina operationer eftersom det påverkade tarmarna. Så antingen har jag haft det sedan jag var 10 år eller så efter de tog bort gallan. Men med tanke på hur länge jag haft problem med magen så skulle jag tippa sedan jag var 10 år.

I mitt fall är nog gallproblemen ärftliga då alla kvinnor i min familj har haft mycket problem med gallan.

• Anonym (vinter)

Anonym (trött) skrev 2008-07-24 13:43:42 följande:

Är det bara jag som tycker att det är svårt att ändra kosten...? Tycker liksom inte det är entydigt vad jag tål inte tål då det faktiskt beror så mkt på dagsformen. Ibland kan jag äta det ibland inte. Många saker som jag tycker mkt om skulle jag vara tvungen att alltid avstå...o jag är väl optimist och tror att det skall gå bra varje gång och det gör det inte...
    Nej, du är inte ensam. Jag tycker det är supersvårt att veta vad jag kan och inte kan äta. Mängden är svårast, för ibland kan jag äta lite av något och må bra och när jag sedan provar äta mer av det blir jag jättedålig.
  • Anonym (vinter)

Jag tycker det är jättesvårt att kombinera de olika problemen ibs och galla. Då en grej är bra för ibs, men inte för galla. Men jag har börjat kolla och testa vegetariska rätter samt på en allergirecept sida som jag hittade. Har nämligen märkt att jag mår jättebra av paj, men tål inte ägg så en stanning är ju svårt att ha, men jag hittade ett bra alternativ. Sen att bara kunna äta pannkaka, det var hur got som helst utan att få ont i magen.

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7