Inlägg från: Miss Pinky |Visa alla inlägg
  • Miss Pinky

Tråden för oss med IBS, del 7

Hej allihop och tack för ny tråd, HimlaMilla!

Nu var det eeeeevigheter sen jag skrev här i tråden (eller ja, den gamla då). Dels hinner jag inte logga in på FL så ofta nuförtiden, dels har jag mått så bra sen jag skippade kolhydrater i min kost så jag har inte riktigt haft behovet heller. Det är nästan som att jag ibland inbillar mig att jag mirakulöst blivit frisk (kan man tillfriskna från IBS, nån som vet?!?) men så blir jag så vackert påmind om att jag inte är det... har haft några krampepisoder som inte varit kostrelaterade (dvs jag har inte fuskat) och då fått ta Papaverin.

Men jag bryr mig såklart om hur det går för alla, ska försöka vara lite mer aktiv så att jag hänger med!

Moirae -- grattis till graviditeten, roligt! Har hört att magen har en tendens att bli bättre av alla hormonomställningar så jag hoppas att det håller i sig för dig.

Tvillingmamma2007 -- är du under utredning nu, eller?

TrasigMage -- det lät inge vidare Får du någon hjälp för dina besvär?

• Miss Pinky

Hej allihop! Jag har varit på tjänsteresa i några dagar och blivit bjuden på många goda luncher och middagar. Dock har jag varit ståndaktig och inte ätit några kolhydrater och framförallt hållit portionerna små. Så magen har skött sig och mått bra... fram till idag. Sitter på jobbet och fick världens kramper... diarré. Jag fattar inte -- varför blir det så här nu igen? Bläh.

Tvillingmamma2007 -- dina symptom låter ju definitivt som IBS, men ska du genomgå fler undersökningar för att fastställa det? Stress är ju något som förvärrar problemen, med din hektiska tillvaro förstår jag mycket väl att det är svårt att försöka göra saker bättre. Har du fått nån medicin som du kan ta när det är som värst?

Moirae -- ja, med vissa undantag så mår jag väldigt mycket bättre nuförtiden. Min kost är nog mer en "lightvariant" av LCHF: jag äter inga kolisar (en och annan potatis unnar jag mig, men det är sällan) och så använder jag inga lättprodukter utan det är smör, vanlig grädde osv. Att stänka på med extra fett i allt går inte så bra, jag blir mest illamående och tycker inte att det smakar gott. Så, inget kokosfett i kaffet eller smör på äggen för min del!

Hur går det för er andra?

• Miss Pinky

Hej alla gamla som nya IBS:are!

Känns lite positivt att höra att man kan vara besvärsfri i flera år, jag har som bäst några veckor åt gången då jag inte märker av magen. Jag har haft väldigt mycket diarréer under sista veckorna vilket är lite ovanligt för mig eftersom jag är mer åt förstoppningshållet. Inte så kul, börjar ha ont i ändalyktan. Men det är också förståeligt att magen blir orolig, livet är superstressigt och så har jag ätit ett par glassar som kanske inte är så lämpligt pga min laktosintolerans.

Jag har nog aldrig haft besvär av magen på natten, mina symptom är som tydligast mitt på dagen. Men det där är samtidigt väldigt individuellt, den här sjukdomen yttrar sig ju olika hos olika personer.

pearly -- får jag fråga hur dina njurbesvär hänger ihop med IBS? Det var nåt nytt för mig, vad får du för symptom då? Du behöver inte svara här om du inte vill, jag är bara nyfiken av mig

• Miss Pinky

Anonym (Sara) -- hur långt ner till höger? Det låter ju som att du skulle kunna ha nåt tok åt gallan, har du frågat om det? Eller om det är ännu längre ner än så låter det som tjocktarmen och det skulle kunna vara nåt annat än IBS. Men det viktiga är ändå att du blir ordentligt utredd, de flesta av oss har väldigt individuella symptom så dina smärtor kan mycket väl vara tecken på IBS (tänker på rubbad tarmfunktion som man kan få).

• Miss Pinky

Anonym(Sara) -- jag är benägen att hålla med Moirae, du måste komma till en läkare. Så långt ner i magen som du beskriver låter mer som tjocktarmen, men det kan ju vara nåt annat också (vi tjejer har ju en hel del "grejer" i det området ). Tror inte att det är gallan då, den smärtan sitter nedanför revbenskanten mer. Förstår att det kan kännas lite olustigt att uppsöka läkare, men försök att tänka att det är för din egen hälsas skull -- du blir inte hjälpt av att gå omkring med smärtor som du inte vet vad det är, tvärtom leder det till mer negativa effekter.

• Miss Pinky

Anonym(sara) -- nejnej, oroa dig inte för cancer! Vad jag menade var att det låter som att dina besvär sitter i tjocktarmen, funktionella störningar hör till IBS' sjukdomsbild och är helt ofarliga (om än obehagliga). Du ska inte oroa dig för det värsta, men bra att du tar tag i det!

Moirae -- tråkigt att du är dålig i magen. Förstår din oro, men precis som Tvillingmamma2007 säger: bebisen ser till att få den näring den behöver, om det så är att ta från benmärgen. Hoppas att du snart blir bättre igen, semester på landet är kanske precis det du behöver

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7