• GashH

Varför äter vi muslimer inte gris?

Hej alla!
    Jag är infödd muslim så för mig har det alltid varit naturligt att inte äta gris pga det är haram (ej tillåtet)

Fick en fråga av en svensk förut varför jag int eäter gris, och då svarade jag för att det står så i koranen. Då frågade hon mig varför det står i koranen att man inte får äta.
    Och jag visste hur jag skulle motivera det.
    Vet ju att gris spred sjukdomar förr i tiden, men hur kan man motivera att man inte äter det i dagens nu?

Vill ha bra argument ifall man får liknande frågor i framtiden!
    Selam u aleykum

• Svar på tråden Varför äter vi muslimer inte gris?
  • Free Spirit

Hvorofr det er forbudt for muslimer husker jeg inte..men Gud forbød Israelsfolket å spise det blandt annet  fordi grisekjøtt er urent.. Og det vet vi jo også i dag at det er usundt å spise!!

• Lilith74

Puh.
    Det ni säger är: Griskött är förbjudet eftersom det är förbjudet.

Cirkelresonemang. Det FINNS flera vettiga anledningar till att inte äta gris i varma länder om man inte har kylmöjligheter.
    Kan man inte resonera praktiskt istället för att prata om att grisar är straffade människor och att grisar äter bajs? Det blir så oseriöst direkt när man diskuterar med religiösa, det är lite synd och skrämmer nog bort många.

• Myzteria26

Men sägs det inte bland muslimer att dom inte äter gris för att det skulle vara smutsigt med? Har inte läst mer än just TS. Men grisar är ju renliga även om dom ser skitiga ut?

• Halal

Lilith74

'Halal och ni andra muslimer, koranen förbjuder väl kött från alla fyrfota djur i en vers... Hur hanterar ni det?'

Nu vet inte jag vilken vers du tänker på? Vad jag kan påminna mig finns det ingen vers som talar om alla fyrfota djur... däremot kött från döda djur, blodmat.

• Halal

Lilith74

'Jag har själv fött upp grisar, därav mitt engagemang i denna tråd. De äter INTE sitt eget bajs!'

Vad gör de med sina trynen? Bara bökar runt i marken? Varför gör de så? Ingen grisexpert som du hör.

• MsBeauty
    Lilith74 skrev 2008-06-18 20:26:53 följande:
    Puh.Det ni säger är: Griskött är förbjudet eftersom det är förbjudet. Cirkelresonemang. Det FINNS flera vettiga anledningar till att inte äta gris i varma länder om man inte har kylmöjligheter. Kan man inte resonera praktiskt istället för att prata om att grisar är straffade människor och att grisar äter bajs? Det blir så oseriöst direkt när man diskuterar med religiösa, det är lite synd och skrämmer nog bort många.
    Alltså jag skriker vad som står i Koranen. Seriösare än så kan det int bli.

Vi ska inte äta griskött för att det inte är hälsosamt. Då visste man inte varför, nu kommer fler och fler anledningar.
    Det finns fortfarande länder där de inte har kylskåp, när jag bodde i Kosovo ett par månader hade vi inte det. Det fanns frys men strömmen går hela tiden så maten blev dålig ändå. Så vi slaktade och åt samma dag, det som blev över gav vi till familj och grannar.
  • MsBeauty

skriver skulle det stå, inte skriker.

• Halal

Lilith74

'Kan man inte resonera praktiskt istället för att prata om att grisar är straffade människor och att grisar äter bajs? Det blir så oseriöst direkt när man diskuterar med religiösa, det är lite synd och skrämmer nog bort många.'

Jag tror det beror på att man försöker att hitta fram till ett resonemang som de som inte är religiösa kan hänga med på. Säger man 'Allah har förbjudit det' så kan det låta helt tokigt för andra. Medan det räcker långt för den troende.

Så det är nog därför du får en del olika funderingar runt sakfrågan.

• Free Spirit

En av grunnen til at gud forbyr svinekjøtt, er at grisens fordøyelsessystem er helt anderledes en kuas. Det ligner vårt i dette at magen er full av syre. griser er glupske og vet aldri når de skal slytte å ete.

Magesyren deres blir forurenset  på grunn av mengde mat, noe som gjør at alt slags utøy kan passere gjennom denne beskyttende barrieren. Parasitter, bakterier, virus og giftstoff og infeksjonsbærerene kan overføres til mennesker, når de spisersvinekjøtt.

• Lilith74
    Halal skrev 2008-06-18 20:32:54 följande:
    Lilith74'Halal och ni andra muslimer, koranen förbjuder väl kött från alla fyrfota djur i en vers... Hur hanterar ni det?'Nu vet inte jag vilken vers du tänker på? Vad jag kan påminna mig finns det ingen vers som talar om alla fyrfota djur... däremot kött från döda djur, blodmat.
    Ja, jag har inte läst Koranen så jag vet inte. Men den versen har jag läst för länge sedan... att man inte ska äta kött från fyrfota djur.

De rotar i marken med trynena för att hitta smådjur, typ daggmaskar, men också frön från tex ogräs. De rotar också för att de vill komma ned djupare där det är svalare, speciellt varma dagar. Har man grisar i en större inhägnad väljer de ett hörn, oftast så långt från sin sovhydda som möjligt, där de bajsar.

Nu måste jag glo på fotboll, höll på att missa!!
Svar på tråden Varför äter vi muslimer inte gris?