• Elpida

Vanligt med bråck hos prematurer?

Det här är verkligen jobbigt!! Bråcket ploppade ut vid 23 sen gick det till baka när min man kände på det. Plobbar ut igen vid24 ca och sitter i till 01.30 gallskrik hela tiden (kunde inte trycka tillbaka), hanlugnar sej lite om vi går om kring med honom, sen började vi om igen 05.30 och höll på till strax efter 7, försökte få i honom lite alvedon men den får han inte behålla pga reflux....

Hoppas verkligen att hans doktor kan hjälpa oss i morgon....

Just ja, glad midsommar till er alla! Vi ska fira idag, familjen är här från sverige!
    Teo sover som en stock nu! Gulligt, stålmannenposition.

• Elpida

Vi var hos läkaren idag, som sa att så länge bråcket är mjukt, inte ändrar färg eller det går att trycka tillbaka avvaktar dom med op till bebisen blivit större. Det är bara att trycka tillbaka sa hon.
    Hon sa också att man aldrig kan förutspå om eller när en prematur får bråck, eller normalt fött barn heller för den delen.

Jag vet att under de senaste 45 minuterna har jag haft en HYSTERISK bebis som slutar andas av gråten, och att jag under denna tid tryckt in bråcket ett 40 tal ggr.... Om han inte lugnar ner sej är det lögn i helsike att få bråcket att stanna inne, det enda sättet jag vet att lugna honom är att ge honom bröstet, nu spyr han istället.................................................

Det är väldigt obehagligt att trycka tillbaka för övrigt HU!

• Elpida

Vi måste vänta med operationen..... ca 4-5 månader. Vi har pratat med massor med läkare, alla är överens om att man ska operera, men sen har alla sin åsikt. De privata läkarna anser att man ska operera så snart som möjligt (förstås de tar ju en massa pengar 1000?+klinikkostnad), MEN de privata klinikerna har inte utrustning OM det skulle hända ngt, i så fall blir det transport till statligt sjukhus.

På det statliga sjukhuset som är jättebra, vill inte narkosläkarna ta emot bebisar som inte blivit 4-5 månader dvs 6-7 ånader måste lillen vara. Detta pga att det kan blir komplikationer med andningen. Det är jättesällsynt, men av säkerhetsskäl opereras inte bebisar om det inte är akut.

Det som är bra är att bråcket är stort så det är liten risk att det skulle fastna. Läkaren sa till oss att undvika trycka in det vi ska försöka låta det gå tillbaka med ett ljummet bad tex.

Han har jätteont och det är jobbigt att se honom, men det verkar osm om vi måste ha tålamod, vi håller på att kolla barnsjukhuset i Athen också, kanske opererar dom tidigare där....

• Elpida

Rosiee

håller med helt!! tror faktskt att det har med rättssystemet att göra, om nåt händer så stäms läkaren, rättegång, o hela köret...
    Kan inte hitta nån annan anledning, jo pengar.. hostar man upp en summa är nog inte op omöjligt.
    Likadant vid förlossning av prematur, här alltd snitt, för stor påfrestning för barnet vanligt, i Sverige säger dom tvärtom.....
    ibland undrar jag om vi verkligen är i Europa....

• Elpida

Ja, det verkar som Belgien liknar grekland lite mer ialla fall

Det är verkligen skitjobbigt att han har ont! Dessutom säger dom at vi har 1-2 timmar på oss att ta oss till sjukhus om det skulle fastna, så som han ylar hela tiden är det mest är bärande och vyssande här för att han ska lugna sej och ett evigt kollande på detta bråck..
    Min lille växer i alla fall!! Tror jag har grädde i tuttarna
    Han väger 4 kg nu!!!

Bliglin
    Vet du om man får flyga efter operationen? Glömmer alltid att fråga.. (om vi skulle operera i Athen så vill vi ju komma hem igen)

• Elpida

Basses mamma

Wow, kan dom sätta ryggbedövning på barn?! Det tror jag inte ens existerar här, på barn alltså.. Fick ni åka hem samma dag?
    Här är gränsen 60 veckor från tillverkningstillfället 40grav v +20 v.

Ska be om ökad dos på hans magmedicin (reflux) det kan ju vara det som spökar också...

• Elpida

Vargmamma

vad skönt!! Här är det ingen som talat om att det kan växa ihop...
    När diagnosen ställs görs remiss till op..

Basses mamma

Då finns det hopp att refluxen blir bättre, vad skönt det skulle vara!!! Vill ha en liten kille som är glad när han är vaken och kan sova bra. Vi var och vaccinerade i går kväll, då upptäckte läkaren att han fått bråck på andra sidan också..... Det är ganska litet än.

Alla tycker det är jättekonstigt att de inte opererar här på sjukhuset, anledningen är att narkosläkarna inte har erfarenhet med narkosen till bebisar, de kan förstås men föredrar att vänta. Nu lutar allt åt att vi åker till barnsjukhuset i Athen, där operaras man så fort diagnosen ställts, för 5 månader till vet i 17 om jag orkar....

• Elpida

Basses mamma
    Tack! Vi har pratat med kirurgen på barnsjukhuset i Athen, de kunde inte förstå varför vi var tvungna att vänta så länge. De ville dock att vi skulle vänta 1 månad så att han blir ca 1 (3) månad gammal, det är ju semestertider och det går på halvfart. Så i början av september senast kommer vi att göra operationen i Athen. I dag var vi på sjukhuset i gen, bråcket har blivit så stort att det har gått ner i pungen, hela området är jättesvullet så vi klarar inte att reponera bråcket själva. I vanliga fall går det tillbaka av sej själv, men inte i kväll.
    Nu ska vi ringa Athen igen och försöka skynda på op tidigare.
    I övrigt växer han så det knakar
    3950 gram och 56 cm!!! Snart går han om syrran i både vikt och längd och hon föddes 36+0

• Elpida

Orginal

Vår pojk är också en Teo

Rosiee

Ja, det är verkligen döläskigt att trycka tillbaka, jag lyckas inte nu när det är så stort. Vi hör när det åker ut, ett ploingk, läskigt det med. Narkosläkarna här har inte så mkt erfarenhet när det gäller bebisar därfor väntar dom...

Härligt när man märker att de växer, Teo är inom ramarna på en normal 2månaders, men det är ju grekiska mått, dom är ganska små.

• Elpida

Vi börjar bli stammisar på akuten , det har blivit så stort att vi inte får tillbaka det. För det mesta går det tillbaka av sej självt bara han blir lugn, men detlyckas inte alltid.
    Igår och i dag, ta i trä och allt det där, är han jättelugn!! Vi börjar nästan tro att han är sjuk, hihi (det är han inte), hoppas det håller i sej! Han har t.o.m varit vaken 2 timmar utan att gnälla och skrika

Vi kommer att operera Teo på barnsjukhuset i Athen i början på September, vi har släkten där så vi tar lite semester i Athen också.

Vad jobbigt för de små när magarna inte funkar...

• Elpida

rosiee

Tack, massor med nyttig läsning. När vi pratade med läkaren i Athen och vår barnläkare här var det ingen som sa att vi inte kunde flyga. Ska naturligtvis kolla upp det innan. I värsta fall får vi ta färjan, 8 timmar, lite jobbigt men det går ju också
    Tack igen!!

• Elpida

Full av förhoppning

teos bråck krystas också ner i pungen, problemet är att om det åker ut hela så skriker han så dant att det är omöjligt att få tillbaka, så då får vi åka in. Vi har numera olika grader av bråcket, ute lite, ganska mycket, nästan hela och hela

Lyckligaste mostern

Vilken tur att ni fick operationen i tid, och att läkaren märkte att tarmen satt i kläm.

Teo har faktiskt lugnat ner sej sen bråcket blivit större, det är bara om det är ute "nästan hela eller hela" som han har JÄTTEont. Annars bara gnäller han. Men det ska bli skönt att få åtgärdat...

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?