Inlägg från: Basses mamma |Visa alla inlägg
  • Basses mamma

Vanligt med bråck hos prematurer?

Sebastian fick oxå ljumskbråck, men det var under tiden vi låg på neo. Fick åka till Uppsala och operera det veckan innan vi åkte hem, så det var i vecka 35 han blev opererad. Läkaren i Gävle sa att de inte ville skicka hem oss med bråcket, för att fast det var ett stort bråck som var lätt att trycka tillbaka ändå fanns en minimal risk att det skulle klämmas fast och det då snabbt kunde bli livshotande, och den risken ville de inte ta. Vi fick åka till Uppsala för operationen eftersom de inte opererar så små barn (runt 2,5 kilo vägde han då) i Gävle.

• Basses mamma
    Elpida skrev 2008-07-02 14:10:06 följande:
    Ja, det verkar som Belgien liknar grekland lite mer ialla fall Det är verkligen skitjobbigt att han har ont! Dessutom säger dom at vi har 1-2 timmar på oss att ta oss till sjukhus om det skulle fastna, så som han ylar hela tiden är det mest är bärande och vyssande här för att han ska lugna sej och ett evigt kollande på detta bråck..Min lille växer i alla fall!! Tror jag har grädde i tuttarna Han väger 4 kg nu!!!Bliglin Vet du om man får flyga efter operationen? Glömmer alltid att fråga.. (om vi skulle operera i Athen så vill vi ju komma hem igen)
    Förstår att du tycker det är jobbigt. Jag tycker det är så skönt att de opererade innan vi åkte hem, hade inte klarat att ha det så hemma. Och vi bor 10 mil från sjukhuset vi låg på, 20 mil från Uppsala. Så¨det hade inte blivit kul om vi varit hemma och det plötsligt blivit akut. I Gävle hade dom 5 kilo som viktgräns, men i Uppsala tror jag inte dom hade någon viktgräns alls. Sedan så slapp Sebastian narkosen, de satte ryggbedövning istället. Hoppas att det ordnar till sig snart för er, så att ni får lugn och ro hemma!
  • Basses mamma

Det är nog inte så vanligt med ryggbedövning här heller, de sa att det kan vara svårt att sätta den. Men för S gick det jättebra, och det var väldigt skönt att mötas av en vaken son på en gång efter operationen! Sedan så märkte vi aldrig av att han hade ont av ingreppet heller, han fick naturligtvis smärtstillande, men det räckte med alvedonsupp dagen efter. Vi fick ju åka från Gävle till Uppsala för ingreppet, kom dit dagen innan. Sedan åkte vi tillbaka till Gävle dagen efter. Alltihop gick jättebra, vi var så oroliga innan! S hade oxå problem med reflux, men det blev så mkt bättre efter operationen.

• Basses mamma

Full av förhoppning: Vad konstigt att de har så olika regler på olika sjukhus. Sebastian har inga problem med lungorna, och ingen syrgas, men de satte ändå ryggbedövning. Men de sa oxå att det inte var så vanligt att de gjorde så, och att det kunde vara svårt att sätta den. Men väldigt skönt att han slapp narkosen.

Elpida: hoppas att ni får det åtgärdat så fort som möjligt så ni kan få lite mer lugn och ro sedan!

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?