• Strangely

jobbig graviditet och bra förlossing, LÄS så förstår ni :)

Min fråga lyder: Någon som haft en jobbig graviditet med ex, Illamående, Svårt att äta, Myrkrypningar, Migrän osv..
    Och tyckt att föda barn inte va något mot hur dåligt man mått under graviditeten. :)

• Svar på tråden jobbig graviditet och bra förlossing, LÄS så förstår ni :)
  • mammatillmiranda

Yes! Andra graviditeten var pissjobbig! Foglossning, halsbränna, svullen överallt, illamående, ryggont, you name it!
    Men att föda fram henne... det var inga problem!
    Är gjord för att föda barn tror jag, men att vara gravid är jag inte gjord för!

Miranda 05 och Molly 08 - mammas änglar
  • Strangely

okej. Tack för ditt svar :) första graviditeten. Och det jobbiga är nog mest att inte veta hur ont det kommer att göra och vad som kommer att hända..

• mammatillmiranda
    Svar på #2
    hahaha... ett par månader efter förlossningen har du glömt hur det känndes... både graviditeten och förlossningen. Du vet att det var hemskt men du minns det inte... lovar...
    och det är värt det.

Även om det är jättejobbigt när du är mitt uppe i det. När är du beräknad? Illamåendet brukar ju släppa inom några månader. Fast under min första graviditet spydde jag i 8 månader. Under andra graviditeten åt jag åksjuketabletter, hjälpte faktiskt. Finns både receptfria och receptbelagda. Det enda som hjälpte mot de mer fyskiska besvären (smärtan här och där) och klådan på kroppen var att ligga i badet med varmt vatten och ingen tvål o så.

Att äta lite hela tiden är inte så lätt när man mår illa, men det hjälper! och cocacola levde jag av under min första graviditet. Det var det enda som hjälpte tyckte jag. Hjälpte under andra också men då fick jag så sjukt mycket halsbränna så det fick jag lägga ner.

Hoppas det går över för dig snart så du får njuta lite också av graviditeten! Och som sagt... om några månader har du glömt allt... Flört
  • Strangely

Jag har BF 5 okt. Illamåendet gick över runt v.13 det är mer att jag är sååå trött pga en inflammation i tarmen som blivit värre under graviditeten så jag är sjuksriven fram till Bf. Så som du beskriver det är det ju nästan med all smärta, man glömmer och går vidare :) tur det.. läckte du något i brösten i mitten på graviditeten?

• mammatillmiranda

Jag läckte ganska tidigt, typ runt vecka 14 eller något. Vad bra att du får vara sjukskriven, se till att ta vara på den tiden. Försök och njuta även om du har det jobbigt. Nu ska jag kika lite på din sida... hihi!

• Strangely

såg att du jobbar som personlig assistent, det gör jag med när jag inte är sjuksriven vill säga :) Jag läcker bara på natten. De är lite skumt. Började läcka i v.18 eller något. Går det bra att jobba som Ass när du har barn?

• mammatillmiranda

Jadå, det tycker jag att det gör. Har man tur kan man ju anpassa tiderna så att barnet slipper vara så länge på dagis också. typ om ena jobbar 7-15 så kan andra jobba 10-18. Då blir det inte så långa dagar och man hinner ändå umgås som familj. Men det gäller ju att man har en bra chef. Sen kan det ju krångla lite om man måste vabba, men har brukaren hjälp dygnet runt så blir han/hon ändå aldrig ensam även om man egentligen ska jobba morgonpasset. OCh det är ju mänkligt att man själv eller barnet blir sjukt!

Att du läcker på natten kan bero på dina drömmar! Du kanske drömmer att du ammar och på så sätt får igång utdrivingsreflexen som gör att mjölken rinner till. Eller så drömmer du sexdrömmar, blir man upphetsad kan det också påverka, hahaha. Du får börja använda amningsinlägg i bhn om du blir för blöt. Finns på typ ica eller apoteket.

Var bor du? Och hur gammal är du? Kram

• Strangely

haha, jo jag köpte faktiskt amningsinlägg precis när jag började läcka för att jag trodde att det skulle komma igång. Men det är bara på nätterna och från ett bröst. Min sambo nöp till mig i bröstvårtan på skoj en dag, sen samma natt började jag läcka. ha!
    Jag bor i Jönköping (småland) och är 22år snart.. Vi har dagpass, kvälls/nattpass och dygnspass på jobbet så vi får väl se hur det kommer att gå sen när bebis kommer. Sambon jobbar även kvällar men som tur är ska han byta till dagpass snart. Har vart sjukskriven i en månad nu och klättrar redan på väggarna. Vill inte gå och lägga mig för då vet jag att det börjar krypa i benen och jag måste gå upp. Idag blev jag sjuksriven ända till BF. Som tur är flyttar vi till radhus i slutet på juli så då har jag något att fixa lite med. :) kram

• mammatillmiranda

Det kommer inte komma igång ordentligt förän kanske ett dygn efter förlossningen... och då gör det det med besked! Fyyyy vad ont det gör! Jag tyckte amningen var värre än att föda barn första dagarna efter Mirandas födsel. Hade aldrig hört talas om att det kunde göra ont om man inte fick sår... Ammade bara Miranda i 3 dagar. Sen gav jag upp. Med Molly visste jag vad jag hade att vänta och efter 4 dagar av sjuk smärta gick det över. henne ammade jag i två månader innan mjölken tog slut. Detta pga att jag gav henne ersättning ett par gånger, då kom hela mjölksystemet ur balans och blev aldrig bra. Ångrar det verkligen!

Vad skönt med radhus, är det stort? Vi bor i en 4 på 92 kvm tror jag, också radhus. trivs jättebra, även om jag ibland vill komma ifrån Nynäshamn... och sverige :D

Vad bra att han får dagpass, gör det mycket enklare för er om ni inte har lätt att få barnvakt. Vi hade en hel del hjälp av min sambos föräldrar när vi båda jobbade och sambon spelade hockey 5 eller 6 kvällar i veckan, men nu har vi inte mycket hjälp.

• Strangely

Kan tänka mig att de gör ont med amning i början. Bara att försöka bita ihop, :( huset är en 3a på 75kvm nu bor vi i en 2a så detta blir perfekt. Nää du nu ska jag försöka sova. Skriv gärna något i gästboken så kan vi prata mer där. Kollar den varje dag. godnatt kram :)

• glad i livet

Jag tyckte absolut att graviditeten var urjobbig, först illamåeende, högt blodtryck under hela tiden som jag fick äta tabletter för, foglossning som startade i v 13, svullen, halsbränna, stor som ett hus..
    Förlossningen var ingenting emot detta, mycket roligare att föda barn än att vara gravid.

Lycka till med graviditet och bebis!

Svar på tråden jobbig graviditet och bra förlossing, LÄS så förstår ni :)