• mamarazzi

Att vänta eller inte vänta efter missfall.

Vad har ni hört ang. om man ska vänta eller inte vänta innan man försöker bli gravid igen efter missfall?

Mina missfall:
    * vecka 12 (ma) väntade 2 månader blev gravid direkt med min dotter (nu 2,5 år)
    * vecka 5 väntade inte alls och blev gravid direkt utan mens emellan vilket ledde till missfall
    * vecka 9 (ma) väntade 2 månader och blev inte gravid direkt
    * vecka 5 (nu)

• Svar på tråden Att vänta eller inte vänta efter missfall.
  • mamarazzi
    mih skrev 2008-06-10 16:27:57 följande:
    Anledningen till att man skulle vänta var att livmodern skulle hinna läka, inte att det skulle vara större risk att få missfall. så sa min läkare.
    men vad skulle hända om livmoderna inte hann läka ordentligt?

Jag har också hört det motsatta att det är bra att försöka direkt för då är chansen att bli gravid större. Någon som hört samma?
  • mamarazzi

Det är ju inte hur enkelt som helst att gå igenom missfall heller så om man kan minimera riskerna är det ju skönt.

Jag gjorde en ultraljuds undersökning efter mitt förra missfall och då såg allt bra ut och allt var ute. (fick tabletter då istället för att skrapas)

Nu ska jag på läkarbesök på måndag efter mitt senaste mf och hoppas att allt även är ute då.

• mamarazzi

Jag ska till läkaren på måndag. Får se vad den läkaren säger...

• mamarazzi

En mens kan jag leva med. Efter mitt första missfall sa läkaren 3 månader. Fy bubblan! Det är aldeles för länge!

• mamarazzi

Jag var på undersöknng idag efter senaste missfallet och nu har de sänt en remiss till utredning. Läkaren såg jättealvarligt på att jag nu haft 3 missfall på rad och totalt 4 st. Kändes bra att hon tog det allvarligt men samtidigt jobbigt för det bevisar ju att jag verkligen kan ha ett problem och att detta troligtvis inte bara är slump.

Hon tyckte nu att vi skulle vänta med att försöka bli gravida igen tills vi gjort utredning i höst. Vet inte om jag klarar av att lyda det...

• mamarazzi

Cia o krabaten: TACK för ditt superbra svar! Känns fint med lite stöd.

Jo det är landstinget men i Lund som jag har stort förtroende för. Dock har jag faktiskt funderat på att ringa privat också. Skadar ju inte att dra igång det där med igentligen.

Ang. att vänta så bestämde min man och jag idag att vi låter det gå en mens iallafall så får vi se hur det känns efter det.

• mamarazzi

Cia o krabaten: Vad fick du för diagnos och behandling förresten?

• mamarazzi

Cia o krabaten och a80: Herre min gös! Ni rekommenderar ju samma läkaren precis samtidigt! Jag måste ju bara försöka få tag på honom nu ju!! Tack!

• mamarazzi

Cia jag hoppade in där med!

Svar på tråden Att vänta eller inte vänta efter missfall.