• Aniko

Enormt kraftig mensvärk - hur tackla förlossning?

Jag brukar ha väldigt ont när jag har mens och nog sjutton gjorde det ont att föda. Kanske har jag låg smärttröskel eller så var det för att jag var så rädd för smärtan. När jag vankade av och av här hemma kastade jag mig på golvet vid varje värk, kändes som när man vaknar på natten och har kramp i vaden fast i magen.
    När jag kom in till sjukhuset var jag öppen 5 centimeter och sjuksköterskan lyckades lugna ner mig. Jag kom då ihåg något jag läst om i en bok från MVC, om en kvinna som andades in genom näsan och ut genom munnen. Så jag tvingade mig själv att andas så och då gjorde det inte så ont längre, då fick jag kontroll över värkarna och kunde fokusera på något annat. Jag tänkte bara på andningen och var så inne i den att jag inte kunde få något ord över läpparna. När narkosläkaren kom sa han rentav "ska hon verkligen ha bedövning, hon som är så lugn". Men jag fick EDA ändå, det var rätt så skönt och fick mig att öppnas snabbare.

Det som var jobbigast var öppningsskedet. Jag visste inte det, trodde det skulle vara värst att krysta. Är man rädd så kan det ta längre tid att öppna sig för då spänner hela kroppen sig. Man måste försöka hitta ett knep att komma över rädslan, för mig hjälpte andningen.
    Lycka till!

Svar på tråden Enormt kraftig mensvärk - hur tackla förlossning?