• jennie m

Tror pengar växer på träd

Har en 16årig grabb som gör mig galen,, Han får allt han behöver och lite till,, men ändå är det ett jävla tjat att ALLA andra får ju.. detta är jättejobbigt,, hur har ni det med era 16 åringar,, gissar att det finns fler som jag som har tjatiga tonnåringar..

• Svar på tråden Tror pengar växer på träd
  • Maskot

Vår 16 åring har hand om sitt studiebidrag själv och det är hans månadslön. När lönen är slut får man vänta på nästa- så fungerar det i livet och jag har tyckt att det har varit viktigt att lära sig det. Nu arbetar han endel extra och får på det viset in mer pengar än vi ger honom- men det är också väldigt bra att få arbeta för sina extrapengar.

Något tjat har vi aldrig- han frågar aldrig oss om pengar.

• HelenaMaria

Ju mer de får desto mer tjatar de väl antar jag.

• ROGG
    Svar på #2
    Varför gör han inget själv? Det finns massor med människor som behöver lite hjälp då och då både äldre och yngre. Barnvakt, Klippa gräset, Rensa ogräs, Måla staketet, Rensa ur källaren för återvinningsgården, Dammsuga, Putsa fönster, Rasta hunden,Vattna blommor och ta in posten hos de som tar sig en eller ett par veckors semester DJURVAKT etc etc Säg till på skarpen att det blir inte ett öre från er mer förrän han fixar lite småjobb själv och sen är det slutdiskuterat bara. Håll sen stenhårt fast vid det så vet han att nu är det nog f...n bäst att skärpa till sig här för det här var visst allvar. Det är bara att ta de i hampan och sluta skämma bort och dalta bort dem för nu börjar strax vuxenlivet för de här åldrarna och då är det slut på sötebrödsdagarna bättre att de är förberedda än att de blir helt chockade av verkligheten
  • ragatan

Våra tonåringar har vetat att de, när de fyllt 16, fått ta ansvar för studiebidraget själva, och att när pengarna är slut är de slut. Har de inte råd till bio, blir det ingen bio, finns det inte pengar i mobilen, ja... då är den tyst tills de har råd att fylla på kontantkorten. Vill de hamer pengar är det jobb som gäller. Det är den bistra verkligheten. Pengar ramlar inte ner från himlen och föräldrars bankkonton är ingen outsinlig källa till rikedom.
    Ju fortare de lär sej detta, desto bättre.

• Järnspöken

Hurra till alla er tonårsföräldrar som lär ungdomarna hur det VERKLIGEN funkar det här med pengar!! Tycker att de som har ungdomar som kräver pengar jämt och ständigt faktiskt för skylla sig själva!

• Pallas

Min son har jobbat extra sedan han var 14. Han vet värdet av pengar och hur man får tag i dem. Vill han ha något sparar han, ibland får han lite extra för att göra något extra kul, som en bonus. Han är nu 17 år och har just varit en vecka i Grekland med sin tjej och betalat allt själv.

• Bevabus

Bara sluta ge honom allt han vill ha då...så lär han sig hur värdefulla pengar är

Svar på tråden Tror pengar växer på träd