• Emmmmmsan

Spolning av äggledarna..

Halloj!
    Jag ska få göra en spolning av äggledarna om ca en vecka.Känns jättepirrigt men samtidigt ska det bli skönt att få det gjort...Jag har hört att många blivit gravida efter det?Är det vanligt att äggledarna är "täppta" bara?Om det är helt stopp vad gör dom då?Går det att operera eller "spola" om det är stopp?Gör det ont om man har stopp eller sammanväxningar?
    Kan man se tecken på endometrios eller sammanväxningar via spolning?
    Det vart många frågor
    Någon som vet??
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Spolning av äggledarna..
  • Gnurfen

Har gjort en spolning. Ta några alvedon innan i förebyggande syfte. Jag fick typ stark mensvärk efteråt. Det gjorde lite ont precis när de började spruta in vätskan, men tror det var sköterskan som var lite häftig för när läkaren tog över så gick det bättre. Enligt läkaren så var det många (kommer inte ihåg hur många procent tyvärr) men rätt många som blev gravida efter spolningen oavsett om de hade stopp eller ej. Tror de kan se sammanväxningar och bara spolar igenom om då men vet inte säkert. Beror kanske på hur sammanväxt det är. För mig funkade det inte tyvärr, men jag blev gravid senare med hjälp av ivf Kan tyvärr inte svara på dina andra frågor. Lycka till, det var inte så farligt faktiskt.

• skrattigtjej

Du ska få smärtstillande av läkarna, eller så rekomenderar dem dig ta några värk tabletter..

jag fick 2 panodil och 2 andra läkermedel som var utskrivna fär mig jag skulle svälja alla 4:a på samma gång, en timme innan spolningen.

jag hade skit ont av det, då det är trångt, kändes som stark mens värk och som värkte i ryggen med, jag grät, men som tur var hade ja sambon där, är bara ärlig nu hoppas de inte gö dig något..

och dem såg ett ev stopp i båda äggledarna, som dem ska kolla med titthål nu i höst, ja ska fortsätta som vanligt med pergotime nu under sommaren, för att se om ÄL fungerar norgulunda ändå...

hoppas på det bästa men är mest instäld på titthålet nu..

krama om dig hoppas det går bra

Ps dem ser om det är stop i passagen och om det är något som tar emot, så ser dem den vita vätskan, vad min sambo förklarade han såg, om det tar stop, misstänker dem att det är något fel,
    då bokar dem för titthål, men de flesta sjukhus har sommar stängt nu

gör dem titthål, efter spolningen/kontraströnken så gör dem samma prosidur men med en kamera så dem kan se mer exakt vad som är fel, det är det jag ska göra..
    jag har panik redan av tanken att bli sövd och det där..
    och hört på Fl hur dem gör, så man blir lite skraj..
    men har andra klarat de klara ja nog de med

och du med

tänk att de snart är över, de fick ja göra..
    var skit irriterad strax innan, de gjorde ont lite efter, men sedan gick smärtan över efter hand, släppte lite mer och mer, innan ja hann komma ut så släppte det helt, tur det

men man kan bli yr efteråt med sa dem, men jag är enveten lus

• LillaAnnaSthlm

Hej Emsan,

jag har också gjort en HSG röntgen, alltså en kontraströntgen av äggledarna.
    Jag var inställd på att det skulle vara mycket jobbigt och göra ont, men det var verkligen ingen fara. Spände lite när de sprutade in kontrastvätskan, men det var över på ett kick.
    Tänk bara på att försöka slappna av. Efteråt, i någon timme eller så, hade jag som lite kraftigare mensvärk.
    Vid kontraströntgen så vill de se att man har fri passage genom äggledarna, och de ser även livmoderhålan tror jag.
    Det kommer att gå bra! Lycka till och ha en fin sommar!

/Anna

• skrattigtjej

ja anna dem pumpa ju upp en slags balong för att skydda livmodern från vätskan..

• Dubbelwe

Jag tyckte inte det gjorde ont alls trots att jag hade totalstopp i båda ledarna.
    Nu har jag en liten tjej som blev till efter vår första IVF, så även om jag inte kan få barn så fick jag ju det ändå. Det kommer säkerligen ordna sig för dig med.Lycka till!

• Emmmmmsan

Tack för era svar!!
    Bara att hoppas på det bästa imorgon. Ska få göra titthålsoperation i höst men hoppas ju hellre på en graviditet ryser av bara tanken på operation även om den kanske inte är jättestor!

• skrattigtjej
    Emmmmmsan skrev 2008-06-10 10:30:04 följande:
    Tack för era svar!!Bara att hoppas på det bästa imorgon. Ska få göra titthålsoperation i höst men hoppas ju hellre på en graviditet ryser av bara tanken på operation även om den kanske inte är jättestor!
    då e vi två om det

efter mitt titthål i höst blir de sprutor, hoppas de biter nu med pergon..

lycka till imorgon

krama
    Emmy är en stark kvinna
  • Pimpinellan

Om det går till laparoskopi för nån av er så är det inget att vara orolig för! Jag är ÖVERLYCKLIG att jag opererades också eftersom de vid min spolning tvärsäkert sa att det var stopp i båda äggledarna och vid op:en så var det totalt fri passage i båda! Spolning är inte garanterat att man får ett rätt svar,men det är op.

• skrattigtjej
    Pimpinellan skrev 2008-06-10 11:55:55 följande:
    Om det går till laparoskopi för nån av er så är det inget att vara orolig för! Jag är ÖVERLYCKLIG att jag opererades också eftersom de vid min spolning tvärsäkert sa att det var stopp i båda äggledarna och vid op:en så var det totalt fri passage i båda! Spolning är inte garanterat att man får ett rätt svar,men det är op.
    Äh ojdå, kan min gyn ha rätt, att det inte är någon blockering iaf :-/
    För då hjälper ju inte medicinerna på mig
    Emmy är en stark kvinna
  • Pimpinellan

Nä,det är inte säkert du har helt stopp nej. Vissa kan ha småstopp som kommer och går också och det behövs bara lite passage för att man ska kunna bli gravid. Det är bara när det är mycket sammanväxningar och äggledarna är vridna det kan vara helt kört,men inte ens det är bombsäkert. Vet en tjej som var helt utdömd av läkarna-de var så säkra på att hon hade stopp som aldrig skulle kunna öppnas upp,men likafullt efter sex år blev hon spontant gravid och har nu en halvåring hemma!

• skrattigtjej
    Pimpinellan skrev 2008-06-10 12:07:37 följande:
    Nä,det är inte säkert du har helt stopp nej. Vissa kan ha småstopp som kommer och går också och det behövs bara lite passage för att man ska kunna bli gravid. Det är bara när det är mycket sammanväxningar och äggledarna är vridna det kan vara helt kört,men inte ens det är bombsäkert. Vet en tjej som var helt utdömd av läkarna-de var så säkra på att hon hade stopp som aldrig skulle kunna öppnas upp,men likafullt efter sex år blev hon spontant gravid och har nu en halvåring hemma!
    Åhh tack

hehe hoppas det kan hjälpa nu i sommar då, då hade mammas spåkvinna rätt för en gång skull de vore ju undebart
    Emmy är en stark kvinna
  • Emmmmmsan

Hej hej!
    Nu var spolningen gjord och det var fri passage i båda äggledarna Så lättad!!Gjorde ganska ont men det var det ju absolut värt.Frågade om man lättare blir gravid efter och det trodde han inte...konstigt eftersom jag hört många som blivit det.kanske bara är slumpen då?

• Pimpinellan

Så bra! Men det stämmer faktiskt att man har lite lättare att bli gravid efteråt-t.o.m upp till tre månader efteråt. Det sa både min dåvaranda läkare och den b.m. Därmed inte sagt att just DU får lättare-det gäller däremot definitivt de som haft lite "klägg" i äggledarna och där det försvinner vid spolningen. Men sexa på ni-man vet ju aldrig!

• skrattigtjej
    Pimpinellan skrev 2008-06-11 13:48:01 följande:
    Så bra! Men det stämmer faktiskt att man har lite lättare att bli gravid efteråt-t.o.m upp till tre månader efteråt. Det sa både min dåvaranda läkare och den b.m. Därmed inte sagt att just DU får lättare-det gäller däremot definitivt de som haft lite "klägg" i äggledarna och där det försvinner vid spolningen. Men sexa på ni-man vet ju aldrig!
    hahaha bra tips du hade där
    Emmy är en stark kvinna
Svar på tråden Spolning av äggledarna..