Hysteroskopi
Hej, jag gjorde en hysteroskopi på Sabbatsberg 2004. Då blev jag sövd, det var aldrig någon diskussion om det vill jag minnas. Vi var på ett möte med obstetrikern innan då han förklarade vad som skulle hända. Minns att de frågade om jag hade lite mens då det tydligen kan vara ett tecken på just liten livmoder, att det inte finns en tillräcklig slemhinna och därmed inte blir någon riktig blödning. Så sa de till mig i alla fall.
Anledningen till ingreppet var att det vid kontraströntgen konstaterades att jag bara har en halv livmoder och en äggledare och därmed förhöjd risk för sena missfall och mindre chans för graviditet. Min gynekolog tyckte därför att det var bäst att göra en ordentlig undersökning. Vid ingreppet hittades en polyp som togs bort. Vi fick även besked om att livmodern troligen var tillräckligt stor. Fick en mens och sen blev jag gravid.(Vi hade då försökt i ca 15 månader efter ett tidigt missfall) Födde en flicka i v 40+6 i precis lagom storlek i februari 2005
Har ingen uppfattning om hur lång tid ingreppet tog men var rätt groggy efteråt och hade lite ont. Min man var med hela tiden och det var skönt att ha någon att stötta sig mot. Stannade hemma någon dag efteråt också men det var mer av psykologiska själ. Jag tyckte det var en väldig anspänning dagarna innan. Vi var i alla fall väldigt nöjda med Sabb, läkaren var otroligt proffsig.
Lycka till med både ingreppet och hela "bebisresan".
/Christina