• LillaAnnaSthlm

Hysteroskopi

Hej Pyro pyret,

jag har gjort en hysteroskopi efter det att läkaren via Hydrosonografi och HSG röntgen sett att jag hade en polyp i livmodern och att den behövde opereras bort.
    I den tredje menstruationscykeln efter hysteroskopin blev jag gravid!
    Tyvärr slutade det i ett tidigt missfall i vecka 7. Att få tidiga missfall är ju rätt vanligt dessvärre.
    Dock extra tråkigt för mig och min man som har försökt bli gravida i många år och förutom polypen har jag även ett för högt FSH.

Hursom, så är det ju väldigt bra att de ska titta in i livmodern på dig och så kanske man kan få en förklaring till varför slemhinnan inte bygger upp sig som den ska. Jag antar att man tagit en del hormonprover på dig? För det är ju de som styr menstruationscykeln och däribland uppbyggnaden av slemhinnan.

Lycka till och ha en fin sommar!

Kram från Anna

• LillaAnnaSthlm

Hej igen Pyro pyret,

vad bra att man skickat en remiss. Jag är inte så bra på själva hormonspelet, men är det inte progesteron som bygger upp livmoderslemhinnan? Ställ alla frågor du kan till den läkare du kommer till sen.

Jag valde att göra min hysteroskopi i lokalbedövning. Först fick jag lite lugnande i en nål i armen och sen lite snabbverkande morfin. Därefter la läkaren en PCB (Para Cervikal Blockad), man lägger alltså en lokalbedövning på båda sidor om livmodertappen. På mig kändes den sprutan knappt, men hur man tål smärta är ju individuellt. Därefter gick läkaren in i livmodern via livmodertappen med ett hysteroskop. Vad jag förstår, så är det lite trögare att vidga livmodertappen på kvinnor som ej fött barn (vilket jag ej gjort ännu). Det gjorde dock inte ont på mig, men jag kände att någon höll på och stötte och bökade därnere. Då puttade narkossköterskan på lite mer snabbverkande morfin i armen. Ingreppet tog cirka 10 minuter. Jag fick vara kvar på sjukhuset i cirka en timme efteråt. Jag tog två alvedon när jag kom hem och sov i några timmar, sen kände jag mig helt okej.
    Men, de rekommenderar dig att bli sövd, då det är minst obehagligt för patienten.

Lycka till med allt och jag håller tummarna för att du får svar och snart är gravid!

Kram från Anna

• LillaAnnaSthlm

Hej igen Pyro pyret,

jag tror att det är så att du kan välja, om du vill bli sövd eller om du vill göra din hysteroskopi i lokalbedövning. Jag tror också att det är så att du kommer att få komma på läkarbesök innan du skall opereras och diskutera igenom med doktorn vad som skall göras och vad du själv vill.

Ja, vi hoppas på en liten för oss båda!!!

Lycka till och stor kram från Anna

• LillaAnnaSthlm

Pyro Pyret,

då håller jag tummarna för att du kvickt får komma till Sabbatsberg och göra din hysteroskopi.
    Ha det så bra du kan till dess och lycka till!

Kram från Anna

Svar på tråden Hysteroskopi