• Elpida

Skulle ni ge napp??

Min lille son föddes v 32, han är nu 35 dagar. Lillen gillar sin tumme, jam jam, men jag vill inte att ha fortsätter med tumme. Skulle ni ge napp redan??? Vår barnläkare sa att han är för liten för napp (?)

• Svar på tråden Skulle ni ge napp??
  • ElinOlsson

Födde min son i v 32+3 och honom gav vi napp när han visade att han ville suga. Det var inga problem för oss med amning sen.
    Lycka till med sonen!

• Snorkis

Min son föddes i vecka 29+6 och fick en speciell pramaturnapp redan första dagen

Inga problem!

• MsBeauty

Min son fick napp när han var 25 veckor (graviditetsveckor). Det var Neo-personalen som gav den till honom. Men när han skulle lära sig äta med flaska la vi undan nappen ett tag för att han inte skulle bli förvirrad. Vet inte om det är nödvändigt egentligen.

• Elpida

Jag själv är en gammal tumsugare och har lite tumnoja, slutade när jag var vuxen typ...
    Men han verkar ha en riktigt sugbehov, han vill inte ha bröstet utan suger på det han kommer åt, (om han inte lyckas med tummen), kläderna eller mina händer.

Jag fick inte riktigt kläm på varför han skulle vara för liten, sugbehovet finns ju menar jag..

Dottern tog napp när hon var ca 4 månader, hon började också med tummen då, tidigare använde hon mest mej som napp

Tror jag testar, vi har en sån där osöt brun, gummihistoria som dottern älskade.... Den ska vara "naturlig och inte förvirra barn som ammas",som reklamen säjer

• Basses mamma

Min son fick också napp när han var nyfödd, v. 26+3. Han tyckte verkligen om sin napp! Synd bara att man inte fick behålla nappen, för den var så söt!

• hotten

dottern hade napp på neo när hon vägde långt under 400 gr! fast då var prematur nappen oxå för stor så man klippte lite i den så den skulle rymmas innan näsan tog emot he he..

varför skulle man inte kunna ge napp till en nyfödd??

• hotten

ja möjligen sparar de in på neo, dessa nappar kostar ca 100,- st, fast nog hade dottern en vanlig mindre napp från apoteket när hon vägde ca 1500 gr å uppåt.. vilket ditt barn säkert gör nu?

• Elpida

Ja visst min grabb väger 2400 gr, så himla liten är han inte längre

• knäppisen

Såklart du kan ge napp. I sverige ger man barnen napp redan som nyfödda när de ligger på neo.

• Marieeeee

När vi var på neo så gav personalen napp till honom, tyvärr innan ammningen hade kommit igång ordentligt och det bidrog att jag tyvärr aldrig kunnat amma honom så ifall ammningen kommit igång till 100% så är det ingen fara men ifall du delammar och sen ger ersättning oxå så rekommenderar jag inte napp.

• Puttes matte

Mina fick napp direkt på neo när de föddes i vecka 32+4. Tydligen är det nåt som stimuleras av sugandet hos det för tidigt födda barnet. Sen är det viktigt hos de små barnen att de är lugna, för att inte tappa för mycket i vikt. Idag delammar jag, ger flaska och napp. Kanske hade ammningen fungerat bättre utan napp, vad vet jag. Men idag är jag ändå glad för att de gillar sina nappar, eftersom de är två. Svårt att trösta två samtidigt ni vet....

• MsBeauty

Basses mamma skrev 2008-06-03 18:27:54 följande:

Min son fick också napp när han var nyfödd, v. 26+3. Han tyckte verkligen om sin napp! Synd bara att man inte fick behålla nappen, för den var så söt!
    vi fick behålla sonens nappar, har minst 3 här hemma. Jättesöta! Fick också en av hans miniblöjor som han hade som nyfödd!
  • Basses mamma
    MsBeauty skrev 2008-06-04 18:20:45 följande:
    Basses mamma skrev 2008-06-03 18:27:54 följande:vi fick behålla sonens nappar, har minst 3 här hemma. Jättesöta! Fick också en av hans miniblöjor som han hade som nyfödd!
    Nä, vad orättvist! Vi frågade om vi fick behålla den lilla nappen, men då sa personalen att företaget som tillverkade den skulle ha tillbaka alla nappar. Hade tydligen något att göra med kvävningsrisken om ett större barn fick tag på den. Små miniblöjor har jag dock 2 st!
  • Tiina83

Vår son föddes i v24+2 o han fick napp nästan på en gång.. Tycker om den väldigt mycket nu. Har blivit 32 v,,

• BebisVagga

min son födden i v 25+5 o han har napp.. han e i dag v 31+1 om man räknar graviditetsveckor..

finns speciella cpap nappar som vissa sjukhus beställer in..

• hejpa

mina föddes v.26+2 och de fick napp bara efter några dagar. det är jag tacksam för, för jag tror inte det hade funkat lika bra med matningen (flaskmatning) annars. det är ju bra för dem att träna upp sugförmågan!

Svar på tråden Skulle ni ge napp??