• prickelina

ni med prematurer, hur funkar ert dagis?

Hur upplever ni att det funkar på dagis? Jag funderar lite på att byta dagis av olika andledningar men lite för att jag känner mig lite "kränkt" som förälder...

Jag fick hem ett brev som stod att vi behövde ha ett möte ang. min sons utveckling. Redan detta brevet skrämde upp mig lite eftersom man är ganska trött på att höra hur "sen" han är jämfört med andra barn.
    Gick på mötet och de hade observerat vissa saker. Som att han inte var så intresserad av leksakerna, att han inte vill ta i maten själv osv...

Vi går fortfarande på neo med honom just för att följa hans utveckling och de tycker han är duktig om än lite sen. Men att det ändå är okej efter omständigheterna. Han följer sin egen kurva och utvecklas hela tiden om än lite saktare än andra barn.

Jag tycker inte att dagis utan utbildning på detta ämne har rätt att jämföra mitt barn med ett "normalt" barn eftersom det inte blir rättvist. Det är ju läkarnas jobb.
    På det andra dagiset finns det en specialpedagog som jobbar vissa dagar så skulle det senare behövas lite extra hjälp med honom så finns där resurser till det.

Hur upplevar ni andra föräldrar dagis kännedom på prematurbarn?

• Svar på tråden ni med prematurer, hur funkar ert dagis?
  • knäppisen

Jag kan berätta hur vi har det. Min son började dagis vid 19 mån ålder (okorr). Vi går på både Neomottagningen o HAB men de ser ju bara honom en kort stund o grundar mkt av sina bedömningar på våra uppgifter o frågor, dagispersonalen ser honom hela dagarna o dessutom ser de alla möjliga olika barn i olika utvecklingsstadier. Jag har ju bara ett barn sen innan och blir kanske "hemmablind". De är kanske inte proffs på prematurer, men de ser ju vad som faller inom ramen för det hyfsat normala. Vi frågar alltid dagispersonalen inför besöken på Neo o Hab, om det är något som de funderar på eller har tänkt på som vi kan framföra.

Sen kan jag tycka att få ett brev från dagiset om det känns lite överarbetat. De kanske kunde pratat med dej istället direkt.

• cruz

Jag förstår att du känner dig kränkt och tycker också att dagiset kunde ha pratat direkt till dig i stället för att vara så dramatiska och skicka ett brev. Det är jobbigt nog att behöva höra från andra att ens barn är sent utvecklad. För mig var det bvc och inte dagiset (eller neo för den delen heller)som drog igång stora växlar på att min ena son låg efter i utvecklingen. Min första reaktion var ilska och jag anklagade bvc för att sakna kunskap om prematurer och för att de hade väldigt snäva gränser för vad som anses vara normalt.

Nu är jag mest ledsen för att läget är som det är, men ändå tacksam mot bvc för att de har satt igång en utredning på min lilla kille (vi får nu träffa både barnpsykolog och neoläkare som ska kolla upp honom).

Bra att du fortfarande har kontakt med neo, de är ju experter på prematurer trots allt, men jag håller med knäppisen om att det även kan vara bra att framföra dagis synpunkter för neoläkaren. Hoppas det ordnar sig!

• prickelina

Tack för era svar!

Zelia: Känner igen det där med bvc... När vi var på vår första läkarkontroll så sa hon skäkert 10 ggr oj vad sen han är. Tills jag sa men han är ju faktiskt prematur... Är han? sa hon.. Honm hade inte ens läst hans journal...

Kan hålla med om resonemanget att dagis ser längre stund än neo. Fast det gör ju även jag och jag ser ju hans utveckling varje dag! De har ju bara sett någon månad. Det är mest att man tycker det är så tråkigt när man tycker det har hänt SÅ mycket och han blivit SÅ duktig att återigen få höra att han är sen.

Och brevet var faktiskt väldigt klumpigt skrivet! Och denna veckan har han lärt sig att ta i maten själv!

• knäppisen

Det är viktigt att man har förtroende för dagiset, kan prata med personalen och känner sig lugn med situationen där. Gå på mötet och försök göra det med öppet sinne. De vill ju också ditt barns bästa även om de kanske inte är så bra på att uttrycka sig.

Visst är det tråkigt att kanske få höra att han är sen, men han ÄR ju faktiskt det. Det gör honom varken mindre älskad eller mindre älskvärd eller mindre värd, eller hur ?

Svar på tråden ni med prematurer, hur funkar ert dagis?